۰۴ خرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۳۲
کد خبر: ۳۰۳۸۸۵

عطنا - میرمسعود حسینیان یکی از متخصصان و صاحب نظران برجسته وزارت امور خارجه در حوزه خاورمیانه عربی است که می گوید به لطف مقاومت مردمی شرایط در فلسطین به شدت به ضرر رژیم صهیونیستی تغییر کرده است. مشروح گفتگوی وی را با عطنا بخوانید:

شرایط حاکم بر فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الحمدلله بعد از جنگ پارسال موسوم به سیف القدس، شرایط در فلسطین خیلی عوض شد. در واقع می توان شرایط را به قبل از جنگ سیف القدس و بعد از ان تقسیم کرد. تا قبل از آن مشکلاتی وجود داشت که ناشی از عدم هماهنگی نیروهای فلسطینی بود و در زمان جنگ سیف القدس انگار معجزه ای رخ داد اما بعد از آن و تا امسال شاهد بودیم که با توجه به حوادثی که در فلسطین و بیت المقدس اتفاق افتاد کماکان آن وحدت وجود دارد واین وحدت ایجاد امیدواری کرده تا در آینده ای نه چندان دور گروه های فلسطینی بتوانند با هم متحد بشوند و انشالله به یک پیروزی عظیمی برسند.

تحلیل و ارزیابی شما از تحول مقاومت مردم فلسطین چیست؟

اگر به تاریخ نگاه کنیم هر وقت رژیم صهیونیستی با دولت های عربی جنگیده پیروز شده، اما در زمان جنگ با ملت ها شکست خورده است. به عنوان مثال به جنگ های سال های 48و67و82 میلادی با دولت لبنان بنگرید که در جنگ سال 82 حتی وارد لبنان شدند و آمدند بیروت را گرفتند، ولی زمانی که با ملت ها مقابله می کنند همیشه شکست خوردند. به عنوان مثال، در جنگ 33 روزه لبنان و جنگ 11 روزه فلسطین و جنگ غزه شاهد این روند بودیم. غزه که منطقه ای بسیار کوچک است، 40 روز با رژیم صهیونیستی مقابله کرد. در مجموع مقابله های مردمی بسیار پیشرفته شده، سیستمشان تغییر کرده و دیگر از سنگ و غیره استفاده نمی کنند و در برخی عملیات ها از حالت گروهی و انفرادی فارغ شده و به صورت استشهادی عمل کرده اند و این برای ارتقای عملکرد مهم است. مقابله با صهیونیست ها از فلسطین به خود تل آویو و اسرائیل کشیده شده این ها نشانه تحولات مهمی است که برای آینده فلسطین مهم و موثر خواهد بود.

ارتش اسرائیل مدعی بود حملاتی که به نوار غزه می کند به خاطر حفظ امنیت ملی خود این کشور است. شما شرایط امنیتی صهیونیست ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر پرچم اسرائیل را ببینید دو خط آبی بر روی آن نقش بسته که به معنای از نیل تا فرات است و حتی شنیدم برخی آن را به معنای از نیل تا سند ( رودخانه ای در هندوستان) در نظر می گیرند، ولی الان کار صهیونیست ها به جایی رسیده که طبق آنچه من از نزدیک دیده ام در مرزهای اسرائیل در جنوب لبنان و در منطقه ببوبه فاتح و درب مرزیه که به آن بابیه فاتح میگویند مقدار زیادی سیم خاردار کشیده شده است. یعنی آنها از ترس مقاومت فلسطین به دور خود دیوار می کشند. رژیمی که می خواست نیل تا فرات را در اختیار خودش بگیرد الان به دلیل مقاومت مردمی شکست خورده است. شما باید مواضع دولت ها را از مواضع مردم حتی در داخل کشورهایی مانند مصر تفکیک کنید. مصر اولین کشوری است که با دولت اسرائیل ارتباط برقرار کرد. ولی ملت آنجا از رژیم اسرائیل متنفر هستند . سفارت اسرائیل در قاهره در طبقه پنجم و ششم یک ساختمان مسکونی بود. برای اینکه به قول آنها  اقدامات تروریستی و انتحاری رخ ندهد. مردم مصر به شدت از اسرائیلی ها متنفر هستند حتی در بقیه ی کشورهای که اخیرا عادی سازی روابط  صورت گرفته همین وضعیت است. شما مواضع دولت ها را با مواضع مردم مقایسه نکنید. آینده فلسطین به دست مردم و مقاومت مردمی است.

رژیمی که می خواست نیل تا فرات را در اختیار بگیرد از ترس مقاومت به دور خود سیم خاردار می کشد

حضور مردمی در روز قدس شاید امسال و سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کرونا در ایران کمرنگ بود، اما در سایر کشورها و در خود فلسطین به صورت پررنگ انجام شد، این نشان می دهد مردم به آرمان فلسطین وفادارند و انشالله پیروزی به شدت نزدیک است.

آغاز روابط اسرائیل با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به مقاومت مردم فلسطین ضربه می زند یا خیر؟

متاسفانه عادی سازی روابط با اسرائیل در منطقه ما توسط برخی دولت ها اتفاق افتاده و توافق ابراهیم شاید به این دلیل رخ داده که اسرائیل احساس می کند با عقب نشینی آمریکا از منطقه غرب آسیا پشتیبانی از خود را از دست می دهد و قصد دارد این پشتیبانی را از طریق برخی کشورهای منطقه به دست آورد که متاسفانه این کشورها بدون در نظر گرفتن تبعات این امر به دنبال عادی سازی روابط با صهیونیست ها هستند و این امر برای خود ما به لحاظ امنیتی سیاسی بسیار خطرناک است. برخی توافقات در حوزه خلیج فارس و در حوزه آسیای میانه برای ما مشکل آفرین خواهد بود، این امر به سود فلسطینی ها هم نیست، چون برخی کشورهای عربی به فلسطین کمک می کردند و برخی از نیروهای مقاومت هم در کشورهای عربی هستند.

گفتگو از: علی عسگری و احمدرضا احمدی

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار