۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۲۵
کد خبر: ۳۰۱۷۹۰

عطنا- یک استاد دانشگاه گفت: «ما بیش از چهار دهه است که در روابط خارجی معضل داریم و به اجماع نرسیدیم که چه رویه‌ای در برابر دولت‌های دیگر در پیش بگیریم. هر دولتی که می‌آید دولت های قبلی را در این زمینه نکوهش می‌کند و رویه خطی و ثابت نداشتیم. مردم انتظار دارند که نخبگان سیاسی که در انتخابات کاندیدا می‌ شوند، با مسائل کشور آشنا باشند و بگویند که چه نوآوری و ابتکاری در حل مشکلات روابط بین‌الملل دارند.»

رسانه تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا) قصد دارد در انتخابات پیش رو نشست های تخصصی میان کاندیداهای محترم انتخابات و اساتید شاخص دانشگاه برگزار کند. به همین منظور شنبه 1 خرداد نشست مقدماتی این برنامه ها که توضیح و تبیینی درباره نشست های آتی بود به صورت زنده از ساعت 20 در استودیوی مرکز رشد و نوآوری علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار و از شبکه های اجتماعی مختلف پخش شد.»

در این نشست دکتر فائز دین‌پرست، استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دکتر رمضانعلی مروی، استادیار دانشکده اقتصاد و دکتر سعید شکوهی، استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی درباره چگونگی ارزیابی برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری صحبت کردند.

در آغاز نشست، دکتر رمضانعلی مروی با اشاره به ویژگی‌های ضروری کاندیدای مطلوب ریاست جمهوری گفت: «کاندیدای ریاست جمهوری مطلوب کسی است که نسبت به مسائل کشور شناخت داشته باشد و علاوه بر اینکه اولویت‌های جمهور را می‌شناسد، چگونگی رسیدن به این اولویت‌ها را در حد راهبردها بشناسد. انتظاری که از یک کاندیدای مطلوب می‌رود، تسلط اجمالی بر امور مملکت است تا بتواند راهبردها را فارغ از کلیشه‌گویی‌ها و کلی‌گویی‌ها ارائه دهد.»

وی در ادامه با اشاره به سازوکارهای انتخابات کشور ادامه داد: «متاسفانه به دلیل فقدان احزاب در کشور ما، مرسوم نیست که بدانیم که به چه کابینه‌ای رای می‌دهیم. نظام انتخاباتی و سیاسی نیاز به اصلاح دارد. اکنون که نمی‌توانیم درباره کابینه‌ها اظهارنظر کنیم، کاندیداها باید درباره اولویت‌های اصلی خود تعهد بدهند. اما مهم‌تر از مطالبه گری در فصل انتخابات، استمرار مطالبات مردمی در بعد از انتخابات است؛ یعنی بعد از استقرار دولت این مطالبه گری ادامه پیدا کند.»

اما سعید شکوهی، با تاکید بر فضای احساساتی در انتخابات اظهار کرد: «کمپین‌های انتخاباتی روی عوامل روانشناختی کار می‌کنند. در ایام انتخابات این مسائل عاطفی و احساسی بر مسائل منطقی و محاسباتی غلبه دارند. لذا باید به شکل دقیق سنجه‌هایی را در حوزه‌های موضوعی معرفی کرد تا بر اساس آن بررسی ها انجام گیرد که این کاندیداها در حوزه‌های موضوعی مختلف چه عملکردی دارند تا به دام کلی‌گویی کاندیداها نیافتیم.»

در ادامه فائز دین‌پرست در تکمیل صحبت‌های شکوهی گفت: «کسی که مدعی اداره کشور است و خود را در معرض رأی شهروندان قرار می‌دهد، باید صریح و شفاف مشکلات و اولویت‌های کشور را احصاء کند. او باید بتواند از منظر حکمرانی این مشکلات را اولویت‌گذاری کند. حتی او می‌تواند بعضی از موضوعات را انتخاب کند و بگوید من نمی‌خواهم به آن ها رسیدگی کنم؛ چراکه اگر کسی بگوید من می‌خواهم همه مشکلات را برآورده کنم، کمی دور از دهن و کلی‌گویی به نظر می‌رسد. کاندیداها باید بتوانند با چارچوب مرتبط و با تکیه بر تجربیات سیاسی خود، وارد عرصه انتخابات بشوند و راهبردهایی را در سطح کلان ارائه کنند.»

اما رمضانعلی مروی در تشریح اولویت‌های اقتصادی مردم اظهار کرد: «کاندیداها باید نگاه درستی به اولویت‌های مردم داشته باشند. در این شرایط اقتصادی مهار پایدار تورم یکی از مطالبات جدی مردم است. دهه 90 میانگین سرانه قدرت خرید ایرانی‌ها 40 درصد کاهش پیدا کرده و شاهد تورم‌های دورقمی بودیم. فقرزدایی از دیگر اولویت‌های مردم است. سیاستمداری که کارنابلد و ناآشنا به مکانیزم‌های اقتصادی است، حضورش در مقام ریاست جمهوری سمّ است و کشور کشش این شرایط را ندارد؛ چراکه ما فرصت اشتباه نداریم.»

سنجه‌های انتخاب کاندیدای ریاست جمهوری

سعید شکوهی نیز در رابطه با اولویت‌های روابط بین‌الملل و انتظارات مردم از کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: «معمولا در انتخابات ریاست جمهوری، مسائل اقتصادی و اجتماعی اولویت دارند. اما در کشور ما مسائل اقتصادی و اجتماعی با حوزه‌های امور بین الملل ارتباط دارد. نوع روابط ما با جهان خارج با مسائل اجتماعی و اقتصادی کشور گره خورده است.»

وی ادامه داد: «ما بیش از چهار دهه است که در روابط خارجی معضل داریم و به اجماع نرسیدیم که چه رویه‌ای در برابر دولت‌های دیگر در پیش بگیریم. هر دولتی که می‌آید دولت های قبلی را در این زمینه نکوهش می‌کند و رویه خطی و ثابت نداشتیم. مردم انتظار دارند که این نخبگان سیاسی که در انتخابات کاندیدا می‌ شوند، با مسائل کشور آشنا باشند و بگویند که چه نوآوری و ابتکاری در حل مشکلات روابط بین‌الملل دارند. ما می‌خواهیم به طور شفاف از کاندیداها بپرسیم که رویکرد شما در روابط بین‌الملل چیست؟ شما عرصه را تقابلی می‌بینید یا تعاملی؟»

در جمع‌بندی اولویت‌های روابط بین‌الملل برای ایران و انتظارات مردم از کاندیداهای ریاست جمهوری، دین‌پرست اظهار کرد: «روابط بین‌الملل تفاوتی ماهیتی با روابط انسان‌ها به صورت فردی دارد. در روابط فردی دوستی و دشمنی وجود دارد؛ اما در روابط بین‌الملل دوستی و دشمنی مثل روابط شخصی شکل نمی‌گیرد. یکی از مشکلات ما این است که گاهی روابط بین‌الملل را همانند روابط شخصی در نظر می‌گیریم. شاید برای مردم در جایگاه رأی‌دهنده نوع ارتباط کشور با سایر کشورها چندان مهم نباشد. آنچه که برای آن‌ها اهمیت دارد، تاثیر روابط بین‌الملل در روابط اجتماعی، اشتغال و نان شب آنها است. مساله این است که جهان امروز ایزوله نیست و همه کشورها با هم تعامل دارند.»

وی افزود: «ما با مساله حکمرانی مواجه هستیم که ابعاد مختلفی دارد. انتظار ما از کاندیدای ریاست جمهوری، داشتن تخصص در همة ابعاد نیست. اما لازم است که آن‌ها از زاویه حکمرانی و مدیریت جامعه به موضوعات نگاه کنند و بینش و نگاه مدیریتی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، سیاست عمومی و ... داشته باشند. برای مثال، فرد کاندیدا چگونه می خواهد توافق جمعی را در مدیریت کشور پیش ببرد؟ مساله فقط دانستن راه‌حل‌ها نیست؛ بلکه توانش در اجرای راهبردها و سیاست‌ها نیز مهم است.»

در پایان این نشست، دین‌پرست به طرح این سوال پرداخت که آیا نقش دانشگاه در اموری چون انتخابات با بی‌طرفی دانشگاه در تضاد است؟

در این باره، مروی گفت: «دانشگاه وارد قضاوت نهایی نمی‌شود؛ بلکه از بستر انتخابات وارد می‌شود تا ویژگی‌های انتخاب آگاهانه را برای مردم در جهت تداوم جریان مطالبه‌گری تبیین کند.»

سعید شکوهی نیز گفت: «نباید دانشگاه را محدود به فضای آکادمیک کنیم؛ چراکه دانشگاه باید تاثیراتش را در جامعه نشان دهد. ما معیارها را در اختیار افراد می‌گذاریم و آن‌ها خودشان می‌سنجند که کدام کاندیدا خوب است.»

به گزارش عطنا، جلسات بعدی این سلسله نشست ها با حضور کاندیداها و دیگر اساتید دانشگاه علامه طباطبائی برای سنجش برنامه های آنها برگزار خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار