۱۳ فروردين ۱۴۰۰ ۰۵:۵۷
کد خبر: ۳۰۰۹۷۴
کتاب
کتاب فلسفه ارتباطات: دیدگاه‌ها و بینش‌های معاصر تألیف تاکیس پولاکاس و کُنستانتین بودورِیس با ترجمه حسین کیانی و غلامرضا آذری منتشر شد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا) به نقل از خبرگزاری مهر، جستارهای موجود در کتاب فلسفه ارتباطات: دیدگاه‌ها و بینش‌های معاصر از منظر دیدگاه‌ها و بینش‌های معاصر، راه‌های مختلفی را برای درک و تدقیقِ فلسفه‌های ارتباطات ارائه می‌دهند.

نویسندگان فلسفه‌نگر ارتباط‌پژوه در این اثر، به تأملی عمیق در پدیده‌های عصرحاضر، مانند انفجار اطلاعات و پیشرفت‌های نوین فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌ای یا استفاده‌های بسیط از رایانه‌ها و شبکه‌ی وب جهان‌گُستر نظر دارند، و با توسل به ایده‌های ناب میراث یونانی سعی کردند با بیانی صریح به ما کمک کنند که شیوه‌های روا و قابل قبول فلسفیدن ارتباطات و چگونگی اندیشیدن آن را دریابیم و از پرتو آن به برقراری ارتباط مؤثر با این پدیدارها، دست یازیم.

اگرچه هر مقاله با رویکرد، هدف و دامنه‌ی بحث از سایر نوشتارها، متفاوت است، امّا اغلب آن‌ها با این تصور که مسائل ارتباطات از دوران باستان تا دوران معاصر همچنان وجود دارند، همگرا هستند و هماره می‌کوشند امید و توجه‌مان را به بُنیان‌های فلسفیِ علم ارتباطات که از سال‌های دور در مباحثه‌های عمومی، مناقشه‌ها، مجادله‌ها، گفت‌وگوها و گفتمان‌های غالب بیشتر دانشکده‌ها و دانشگاه‌های جهان ریشه دوانده است با برترین تعامل‌ها و تبادل‌های گروه‌های فکری و روشی این حوزه و رشته‌ی علمی رویارو کنند.

مطالعۀ این کتاب برای کلیۀ استادان، پژوهندگان، کارشناسان و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه‌های علوم ارتباطات، مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای، فلسفه‌، بلاغت و حکمت مفید و جذاب خواهد بود.

درباره نویسندگان کتاب


تاکیس پولاکاس، دانشیار ممتاز بخش بلاغتِ دانشگاه آیوواست. او به‌طور خاص، سال‌هاست که در حوزه بلاغتِ مطالعه و پژوهش می‌کند و دوره‌های آموزشی بلاغتِ و فن بیان سال اوّل را برای آموزگاران و دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد برگزار می‌کند. پولاکاس، در حوزه فلسفه ارتباطات و رویکردهای کُهنِ آن از چهره‌های سرشناس و شناخته شده است.

برخی از مهّم‌ترین آثار و کتاب‌هایش عبارت‌اند از: بازاندیشی تاریخ بلاغت: جُستارهای چند رشته‌ای در باب سُنت بلاغی (۱۹۹۳ م.)؛ سخنرانی برای دولت شهر: آموزش بلاغی سقراط (۱۹۹۷ م.)؛ نظریه بلاغی کلاسیکی یونان (۱۹۹۹ م.) و سقراط و آموزش مدنی (۲۰۰۴ م.).

کُنستانتین بودورِیس، رئیس دانشکده فلسفه، آموزش و روان‌شناسی دانشکده فلسفه در آتن یونان است. او در دانشگاه‌های آتن و لندن تحصیل کرده و به‌عنوان رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه آتن در سال ۱۹۶۹ م. به این سمت منصوب شد. در سال ۱۹۷۳ م. به‌عنوان استاد برگزیده فلسفه و در سال ۱۹۷۹ م. در جایگاه استاد ممتاز دانشگاه آتن انتخاب گردید.

وی تجربه‌های گرانبهایی در تدریس و همکاری‌های جهانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشورهای ژاپن، کانادا، ایالات متحده، انگلیس، آفریقای جنوبی و کره دارد. بودوریس سال‌ها، رئیس جامعه فلسفی یونان و بُنیان‌گذار و رئیس انجمنِ بین‌المللی فلسفه یونان، انجمن جامعه‌شناسی هلنی، اتحادیه بین‌المللی اروپا برای فلسفه در آموزش متوسطه و … بوده است.

برخی از مهم‌ترین آثار و کتاب‌هایش عبارت‌اند از: نظریه معنای ویتگنشتاین (۱۹۷۲ م.)؛ فلسفه تحلیلی انگلیس در قرن بیستم (۱۹۷۴ م.)؛ نظریه دانش (۱۹۷۶ م.)؛ انسان و فناوری (۱۹۸۱ م.)؛ فلسفه و پزشکی (۱۹۹۸ م.)؛ فلسفه یونان و هنرهای زیبا (۲۰۰۰ م.) و فلسفه و معرفت‌شناسی یونان (۲۰۰۱ م.)

درباره مترجمان کتاب


حسین کیانی، مترجم، نویسنده و سخنران حوزه ادبیات و فلسفه و دانش‌آموخته کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی است. او سال‌ها در کنار کار دولتی، به سبب علاقه فردی به حوزه‌های دین، فلسفه و ادبیات به‌کار ترجمه و تألیف در این زمینه مشغول بوده و حتی مدتی در مؤسسه‌های مطالعاتی و پژوهشی تهران به تدریس فن ترجمه برای دانشجویان مقاطع تکمیلی نیز پرداخته است.

برخی از مهم‌ترین آثار و کتاب‌هایش عبارت‌اند از: ناکامورا، هاجیمه. شیوه‌های تفکر ملل شرق؛ جلد ۱ و ۲ (۱۳۷۷ ش.)؛ کلایتون، پیتر. عجایب هفتگانه جهان باستان (۱۳۷۸ ش.)؛ پترسون، مایکل و دیگران. ایمان و عقل (۱۳۸۷ ش.)؛ پترسون، مایکل و دیگران. صفات خداوند (۱۳۸۷ ش.) و جیمز، ویلیام. تنوع تجربه دینی (۱۳۹۱ ش.).

غلامرضا آذری، عضو هیأت علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است. او نویسنده، سخنران، مترجم و ارتباط‌پژوه حوزه مطالعات ارتباطی، رسانه‌ای و هنری است و در این زمینه، علاوه بر تجربه عملی در کار رسانه‌ها و محیط‌های ارتباطی، سال‌هاست که به تألیف، تدریس، برگزاری نشست‌های تخصصی، ترجمه کتاب‌های درسیِ مرجع، آموزشی و آثار صوتی و تصویری مشغول است.

علاقه‌مندی‌های نگرشی و روشی او سه حوزه اصلیِ تاریخ، فلسفه و نظریه‌های ارتباطات، به‌ویژه رسانه‌ها و مکاتب ارتباطی را در برمی‌گیرد. ایشان در زمینه ارتباط‌کاوی و رسانه‌پژوهی حتی «مطالعات فیلم و علوم میان‌رشته‌ای» از چهره‌های شناخته شده است و هم‌چنین، مقاله‌های معتبر و کاربُردی، علمی و پژوهشیِ برجسته‌ای را به رشته تقریر درآورده‌اند.

برخی از مهم‌ترین آثار و کتاب‌هایش عبارت‌اند از: شرام، ویلبر لانگ. زندگی و اندیشه پیشتازان علم ارتباطات (۱۳۸۱ ش.)؛ راجرز، اورت میچل. تاریخ تحلیلی علم ارتباطات: رویکردی شرح حال‌نگارانه؛ جلد ۱ و ۲ (۱۳۸۶ ش.)؛ زندگی و اندیشه پاول فلیکس لازارسفلد: بُنیانگذار رادیو پژوهی (۱۳۹۴ ش.)؛ هارت، هانو. مطالعات انتقادی ارتباطات: جُستارهایی در تاریخ، نظریه و ارتباطات درآمریکا (۱۳۹۱ ش.) و پرایس، جان. درسنامه مطالعات رسانه‌ای: دوره جی. سی. اس. ای (۱۳۹۵ ش.).
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار