۰۸ بهمن ۱۳۹۸ ۱۵:۲۴
کد خبر: ۲۹۱۱۵۶
Al Jazeera Centre for Studies 2 [qatarisbooming.com]

علی اکبر دارینی، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه‌ای دانشگاه علامه طباطبائی، پیشنهاد این دانشگاه مبنی بر راه‌اندازی مرکز گفت‌وگوهای ایرانی ـ عربی را در نشست بررسی مسائل امنیت منطقه خلیج فارس در قطر ارائه کرد.


به گزارش عطنا، این نشست دو روزه با عنوان «به سوی نظم نوین امنیت خلیج: کنار گذاشتن رویکردهای با حاصل جمع صفر» در دانشگاه قطر در دوحه برگزار شد.


در این نشست، که به همت «مرکز مطالعات الجزیره»، «مرکز مطالعات خلیج» و «دانشگاه قطر» برگزار شد، سخنرانان به بررسی دلایل و ریشه‌های افزایش تنش در منطقه خلیج فارس پرداخته و راهکارهایی برای برون رفت از این شرایط را پیشنهاد کردند.


دارینی در سخنرانی خود رقابت‌های شدید و تنش بالا را از ویژگی‌های روابط میان کشورهای منطقه خلیج فارس، به ویژه ایران و عربستان، دانست و گفت این الگوی روابط نشان از نگرانی‌های عمیق امنیتی و فضای رقابتی در منطقه دارد. به گفته وی، تفکر غالب در منطقه خلیج فارس «رئالیسم تهاجمی» است یعنی برد یک دولت باخت دولت رقیب است و باخت آن دولت برد رقیب آن به شمار می‌رود و دولت‌ها می‌کوشند بقای خود را با افزایش قدرت خود و تضعیف رقیب تضمین کنند.



از نگاه دارینی، شکاف‌های هویتی ـ مانند عرب و فارس ـ اختلافات مذهبی ـ همچون شیعه و سنی ـ همراه با رقابت استراتژیک میان کشورهای منطقه ـ به ویژه ایران و عربستان ـ برای برتری و همچنین حضور نیروهای نظامی بیگانه در منطقه خلیج فارس مهمترین دلایل الگوی روابط رقابتی و تنش آمیز در این گوشه از جهان است.


وی گفت: منطقه خلیج فارس ناامن است چون دولت‌های این منطقه رویکرد با حاصل جمع صفر را دنبال می‌کنند و تا زمانی که کشورهای منطقه به جای اولویت دادن به «امنیت گروهی» به «امنیت تک دولت» خود بها می‌دهند، امنیت در منطقه خلیج فارس برقرار نخواهد شد.


دارینی افزود: عربستان امنیت خود را در ناامنی ایران می‌بیند و شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقابل با جمهوری اسلامی تاسیس شد. وی سپس پرسید: چگونه این شورا انتظار دارد به مقابله با همسایه دیوار به دیوار خود برخیزد و انتظار موفقیت داشته باشد؟ چگونه شورا انتظار دارد که دو بازیگر بزرگ و مهم منطقه یعنی ایران و عراق را از مجموعه امنیت منطقه‌ای کنار بگذارد و بتواند امنیت برقرار کند؟ امنیت زمانی برقرار می‌شود که همه کشورهای منطقه احساس امنیت کنند و ایجاد مجموعه امنیت منطقه‌ای علیه بازیگران محلی آن منطقه نباشد.


او تاکید کرد: به جای رویکرد برد ـ باخت که تا کنون نامنی بیشتر به بار آورده است، راهکار خردمندانه رویکرد برد ـ برد است که با اقدامات کوچک اعتمادساز می‌توان به آن اعتبار بخشید.



دارینی افزایش گفت‌وگوهای آکادمیک، گسترش پروژه های علمی مشترک میان ایران و کشورهای عرب خلیج فارس، جایگزین ساختن رویکردهای اقتصادی ـ بازرگانی به جای رویکردهای امنیتی ـ نظامی، افزایش مبادلات بازرگانی و گسترش توریسم را راهکارهای موثر در کاهش تنش و گام گذاشتن در مسیر همگرایی در منطقه دانست و گفت: «نبود گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عرب منطقه باعث افزایش شکاف شده که متاسفانه به بدبینی و سوء تفاهم میان آنها دامن زده است. اینجانب به نیابت از دانشگاه علامه طباطبایی مایلم تاسیس یک مرکز مشترک گفت‌وگوهای ایرانی ـ عربی را پیشنها کنم تا از شکاف به وجود آمده بکاهیم.»


وی اذعان کرد: «دولت‌ها تغییر می‌کنند. آنها با رویکردهای گوناگون می‌آیند و می‌روند اما نهادها به ویژه نهادهای علمی و دانشگاه می‌مانند و این نهادها هستند که راه حل‌های پایدار ارائه می‌دهند.


دارینی در سخنرانی خود از اتحادهای نوین در منطقه خلیج فارس نیز سخن به میان آورد و محور ایران ـ قطر ـ ترکیه ـ عمان را در برابر محور عربستان ـ بحرین ـ امارات ـ مصر و همچنین برگزاری رزمایش مشترک ایران ـ چین ـ روسیه در شمال اقیانوس هند در ماه گذشته را نمونه‌ای از این اتحادها دانست که چشم انداز امنیتی در منطقه خلیج فارس را دگرگون ساخته‌اند.


او افزود: «اگر دولت‌های منطقه رویکرد برد ـ برد را دنبال نکنند، واقعیت‌های روی زمین و اتحادهای نوینی که در حال شکل گیری هستند خود را بر منطقه خلیج فارس تحمیل خواهند کرد و ایجاد یک مجموعه امنیت منطقه‌ای را بیش از پیش پیچیده‌تر خواهند ساخت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار