۲۳ آذر ۱۳۹۸ ۱۸:۳۴
کد خبر: ۲۸۹۰۹۰
مهندس نصرالله جهانگرد

نشست ششمین سالگرد درگذشت دکتر کاظم معتمدنژاد با عنوان فهم انتقادی جامعه اطلاعاتی در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، نصراله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست در سخنانی گفت: آنچه که  امروزه به عنوان فضای سایبری و جامعۀ اطلاعاتی که با توصیفات متفاوتی با آن برخورد می کنیم به این صورت است که اولین مبادله اطلاعات در سطح بین الملل در سال 1984میلادی در آمریکا صورت گرفت.


وی افزود: سه قلمرو طی یک دهه رشد سریعی داشتند که یکی از این قلمروها سیستم های اطلاعاتی وکامپیوتری است؛ از سال 1343 کامپیوتر در ایران مورد استفاده قرارگرفته است. نخستین مورد در سال ۱۹۸۴ از روی محیط مخابراتی عادی توانستند سیگنال جابه‌جا کنند و اینترنت از همان زمان پدیدار شد.


وی ادامه داد: با توجه به توضیحات اخیر، بنابراین از نیمۀ دهه ۸۰ تا دهه ۹۰ ما در سطح جهانی شاهد پیوند سه رشته هستیم که عبارت از رشته ارتباطات، کامپیوتر و آی. تی(محتوا) است.


معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه رویکرد حاکم تا نیمه های دهه 90 رویکرد توسعه ابزارها و بسترها است، بیان کرد: اولین اجلاس سران درباره جامعه اطلاعاتی در سال ۲۰۰۳ و همچنین به دلیل وسیع بودن جامعه اطلاعاتی و کاربرد آن در حیات بشری در سازمان ملل برگزار شد.


جهانگرد درباره تأثیر جامعۀ اطلاعاتی گفت: تأثیر جامعه اطلاعاتی در توسعۀ جهان به صورت محوری است و پیشنهاد شده بود که سند راهبردی توسعه جامعه اطلاعاتی را دریابیم و این موضوع از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ طول کشید؛ تا اینکه این سند در تونس با امضای اعضا، نهایی شد و شامل 11 بخش در همۀ حوزه ها از قبیل مدرسه، آموزش، بهداشت، امنیت و... است.


وی افزود: نهادهای جهانی هر کدام مسئول رسیدگی به هر یک از این حوزه ها شده اند و همۀ کشورهای جهان دریافتند که فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصۀ زندگی چه تأثیری دارد و چه می کند.


معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۰ میلادی، یک هیئت مرکزی برای هدایت مبحث ها و کنفرانس سران در دبیرخانه تشکیل شده بود و دکتر معتمدنژاد در آن کنفرانس نیز حضور داشتند. گروه ارتباطات جزو قویترین گروه های مذاکره کننده هم بود. پنج کشور از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلستان، برزیل و ایران در کنار دبیرکل مبحث ها را تدوین می کردند.


وی افزود: پیاده سازی و کاشت نهایی سند اکشن پلن توسط گروه حقوقی ایران انجام گرفت.


جهانگرد با تاکید بر اینکه موضوع ادبیات جامعه اطلاعاتی حدود 20 سال است که در عرصه بین المللی عنوان شده، بیان کرد: مسیریابی شبکه در عالم ارتباطات دو مدل است. یکی مربوط به حوزه های مخابراتی و دیگری نام دامنه که پشت آن دامنه ریاضی وجود دارد.


وی ادامه داد: در خلال کنفرانس دو موضوع مورد اختلاف شدید قرارگرفت، اول، اینترنت دولت است که بالاخره اینترنت در دست کیست؟ و چگونه حقوق ملت ها و ذی نفع ها را حفظ کرده است؟ البته در بندهای آن سند قید شده که هیچ ملتی را از دسترسی به اینترنت نباید منع کرد.


جهانگرد در پایان درباره موضوع دوم گفت: مورد دوم اطلاعات دولت است. که حاکمیت صاحبان حقوق اعم از شخص حقیقی و حقوقی در اندازه های ملی و داده های قلمرو خود چگونه است؛ تأثیر و تأثری است که دولت ها در فضای محتوایی و فرهنگی حوزه اینترنت دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار