۰۴ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۷۹۷۸۶
مجمع عمومی انجمن علمی دانشجویان رشتۀ روابط عمومی

مجمع عمومی دانشجویان انجمن علمی رشتۀ روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی در سالن شهید همت دانشکده علوم ارتباطات برگزار شد.


به گزارش عطنا، این مجمع با حضور محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکدۀ علوم ارتباطات، قدسی بیات، استاد مشاور این انجمن و جمعی از دانشجویان رشتۀ روابط عمومی برگزار شد.


فرقانی در این نشست ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان گفت: مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ روابط عمومی با پنج گرایش تصویب و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای تحول علوم انسانی ارسال شده است و باید در کارگروه فرهنگ و ارتباطات و رسانه شورای تحول که خود ایشان مسئول آن کارگروه هستند، بررسی و تایید شود و به صحن شورا برود تا تایید شود و بعد از آن برای اجرا، ابلاغ شود.


او ادامه داد: این فرآیند مقداری طولانی است ولی امیدواریم که این فرایند طی ماه های آینده انجام شود. امیدوارم با توجه به حضور بنده در کارگروه بتوانیم فرایند ارشد روابط عمومی را تسریع دهیم و برنامه ارشد روابط عمومی را با حداقل تغییرات اگر برای امسال نشد برای سال آینده تقریباً به طور حتم راه اندازی کنیم.


فرقانی در ادامه تصریح کرد: این برنامه حدود ۱۰ سال روی آن کار شده است تا به این مرحله رسیده و انشاالله بعد از دو، سه دوره فارغ التحصیل که بتوانیم ارائه و عرضه کنیم، بتوانیم مقطع دکتری را هم راه اندازی کنیم.


رئیس دانشکدۀ علوم ارتباطات در ادامه گفت: این رشته، چشم انداز روشن و رو به توسعه ای دارد. به علاوه اینکه بازار کار خوبی هم دارد. طی تحقیقی که سال پیش از فارغ التحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی شده بود، بالاترین میزان اشتغال را فارغ التحصیلان این دانشکده داشتند و در وهلۀ اول رشتۀ روابط عمومی و روزنامه نگاری قرار داشت.


وی در ادامه بیان کرد: طبق سخن دکتر نطقی، بنیانگذار روابط عمومی و اولین مدیر گروه روابط عمومی که می فرمودند در هر کوچه و محله ای نگاه کنید می بینید که یک شعار نوشته و زیرش نوشته شده روابط عمومی پایگاه بسیج مسجد و... و می گفتند که حتی پایگاه بسیج مسجد فلان هم روابط عمومی دارد. بنابراین نیاز زیادی به نیروی کارشناس روابط عمومی هست و واقعاً بازار کار خوبی با توجه به ماهیت نظری رشته های علوم انسانی در این رشته وجود دارد.


فرقانی افزود: البته شما باید با دانش و تکنیک کار چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ عملی، خودتان را مجهز کنید و واقعاً کار یاد بگیرید. بنابراین به شرط بلد بودن کار، بازار کار و متقاضی زیادی وجود دارد اما برای بلد بودن کار فقط به درس و کلاس و استاد نباید متکی باشید. روابط عمومی باید اعماق جامعه را کند و کاو کند. باید از راه های غیر رسمی بتواند برود کار یاد بگیرد و خودش را رشد دهد و دانش و بینش و مهارت لازم کسب کند.


وی تاکید کرد: باید ویژگی های شخصیتی لازم را داشته باشد. باید ارتباط گر باشید تا روابط عمومی خوبی باشید. باید خوش بینی داشت و با دیگران در تعامل بود. دیگران و مردم و جامعه را دوست داشت و باید از در آشتی درآیید تا بتوانید روابط عمومی خوبی داشته باشید.


رئیس دانشکدۀ علوم ارتباطات اظهار کرد: ما در فرهنگ سنتی خود، روابط عمومی را به علم «مردم داری» تعبیر می کنیم. مردم داری، یک ویژگی وارسته و بالا است. یعنی کسی که می تواند با مردم تعامل کند، آنها را راضی نگه دارد و به آنها رضایت خاطر، ایده و خوش بینی دهد.


فرقانی تاکید کرد: تشکیل انجمن علمی می تواند گامی در این راستا باشد. به خاطر اینکه شما از طریق انجمن علمی می توانید با نهادها، کانون ها، مراکز کار در بیرون و با آدم ها، چهره ها و افراد آشنا شوید.


وی در ادامه افزود: انجمن علمی از یک طرف باعث کمک به رشد علمی شما می شود. خلاهای برنامۀ درسی و نارسایی کلاس و برنامه آموزشی را پر می کند و از طرفی دیگر شما را به جامعه وصل می کند. به بیرون از دانشگاه وصل می کند و از شما شناخت ایجاد کند و معرفی می کند.


او ادامه داد: انجمن علمی، شما را با دیگران در ارتباط قرار می دهد و از این طریق شما می توانید آینده خودتان را رقم بزنید. با مشارکت در همین انجمن های کوچک است که شما می توانید به نمایندگی مجلس و جاهای بالاتر برسید.


این استاد برجستۀ ارتباطات در پایان گفت: امیدوارم که انجمن بتواند به خصوص به دانشجویان این رشته کمک کند و همۀ خلاهایی که ما هم خیلی از آنها را قبول داریم، پر کند و انشاالله آینده روشن تری را در پیش رو داشته باشیم و ما هم هر کمکی که از دستمان ساخته باشد به عنوان دانشکده، دریغ نخواهیم کرد.


در ادامۀ این نشست، قدسی بیات هم گفت: انجمن علمی پیوند بین علم و عمل و تمرین هم نویسی، هم پژوهی و هم آموزی است. انجمن علمی، نهاد داوطلبانه ای است که توافق و مشارکت گروهی در آن انجام می گیرد. هدف انجمن گسترش و ارتقای علمی و توسعۀ کمی و کیفی دانش روابط عمومی است.


این عضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم ارتباطات در ادامه افزود: انجمن علمی در برگیرندۀ عقل جمعی است، چون کارها انجام و بعد به ارزیابی و مشورت گذاشته می شود.


قدسی بیات اظهار کرد: یکی دیگر از اهداف انجمن ایجاد شبکه های علمی پژوهشی و تقویت آن است. انجمن علمی دارای هویت مستقل است و وابسته به نهاد، سازمان و مکتب سیاسی خاصی نیست. نحوۀ فعالیت انجمن بر اساس اساسنامۀ تدوین شده است و مدیریت آن دموکراتیک است چون از منتخب اعضا تشکیل می شود.


وی در ادامه دربارۀ چشم انداز آتی انجمن علمی تصریح کرد: از جمله راهکارهایی برای تثبیت ایجاد شبکه های اجتماعی است. در این راه استقلال مالی هم نیاز است که برای آن می توان با نهادهای بیرون مذاکره کرد و کمک گرفت.


او در ادامه خاطرنشان کرد: استقلال در انجمن علمی باعث می شود دیدگاه های مختلف به بحث گذاشته شود و انجمن نظر خاص خود را ارائه دهد و از هر دیدگاهی استقبال کند. در نهایت بتواند با توجه به شرایط موجود تصمیم بگیرد که کدام سبک و سیاق مناسب تر است.


قدسی بیات تاکید کرد: انجمن علمی، فضای مناسبی برای بیان تفکر آزاد است. البته با رعایت استانداردها، قواعد و استانداردهای فرهنگ گفت وگو که محور آن حفظ حرمت افراد و عقلانیت افراد است و تعهدی است که باید نسبت به انجمن انجام شود.


وی افزود: ما در این انجمن به دنبال بستر مناسب هستیم که ارتباط با جامعه داشته باشیم. وظیفۀ انجمن علمی است که نیاز ها را در جامعۀ کار بیان کند و راهنمایی و تجهیز آن را از هیئت علمی خواستار شود.


او در پایان گفت: وظیفۀ انجمن علمی، ترویج فرهنگ علمی و تسهیل و تسریع روند جامعه پذیری علمی است.


ایشان ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشجوها ،این بشارت را دادند که کارشناسی ارشد روابط عمومی با پنج گرایش تصویب و به وزارت علوم و به شورای تحول علوم انسانی ارسال شده و باید در کارگروه فرهنگ و ارتباطات و رسانه شورای تحول ،که خود ایشان مسئول کارگروه هستند، بررسی و تایید شود و به صحن شورا برود و تایید شود و بعد برای اجرا ابلاغ بشود.


ایشان بیان کردند: این کمی فرایندی طولانی است ولی امیدواریم که این فرایند طی ماه های آینده طی شود. و امیدوارم با توجه به حضور خود بنده در کارگروه بتوانیم فرایند ارشد روابط عمومی را تسریع بکنیم و برنامه ارشد روابط عمومی را با حداقل تغییرات اگر برای امسال نشد برای سال آینده تقریبا به طور حتم راه اندازی بکنیم.


این برنامه حدود ۱۰ سال روی آن کار شده تا به این مرحله رسیده است و انشاءالله بعد از دو سه دوره فارغ التحصیل که بتوانیم ارائه و عرضه بکنیم ،بتوانیم دکترا را هم راه اندازی بکنیم.


این رشته چشم انداز روشن و رو به توسعه ای دارد، به علاوه اینکه بازار کار خوبی هم دارد. طی تحقیقی که سال پیش از فارغ التحصیلان دانشگاه علامه طباطبایی شده بود، بالاترین میزان اشتغال را فارغ التحصیلان این دانشکده داشتند و در وهله اول رشته روابط عمومی و روزنامه نگاری.


طبق سخن دکتر نطقی بنیانگذار روابط عمومی و اولین مدیر گروه روابط عمومی که می فرمودند: در هر کوچه و محله ای نگاه کنید می بینید که یک شعار نوشته و زیرش نوشته شده روابط عمومی پایگاه بسیج مسجد فلان ،می گفتند که حتی پایگاه بسیج مسجد فلان هم روابط عمومی دارد بنابراین نیازی زیادی به نیروی کارشناس روابط عمومی هست و واقعاً بازار کار خوبی با توجه به ماهیت نظری رشته های علوم انسانی در این رشته وجود دارد. منتهی طبیعتاً شما باید با دانش و تکنیک کار چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ عملی خودتان را مجهز کنید و واقعاً کار یاد بگیرید. بنابراین به شرط بلد بودن کار ،بازار کار و متقاضی زیادی وجود دارد اما برای بلد بودن کار فقط به درس و کلاس و استاد نباید متکی باشید؛ روابط عمومی باید اعماق جامعه را کندو کاو کند، باید از راه های غیر رسمی بتواند برود کار یاد بگیرد خودش را رشد دهد و دانش و بینش و مهارت لازم کسب کند، باید ویژگی های شخصیتی لازم را داشته باشد. باید ارتباط گر باشید تا روابط عمومی خوبی باشید. باید خوش بینی داشت و با دیگران در تعامل بود. باید دیگران و مردم و جامعه را دوست داشت و باید از در آشتی درآیید تا بتوانید روابط عمومی خوبی داشته باشید.


ایشان همچنین ابراز کردند: ما در فرهنگ سنتی خود روابط عمومی را به علم "مردم داری" تعبیر می کنیم.


"مردم داری" یک ویژگی وارسته و بالا بوده؛ یعنی کسی که می تواند با مردم تعامل کند ،آنها را راضی نگه دارد و به آنها چیزی بدهد. رضایت خاطر دهد ،ایده دهد و خوش بینی دهد.


تشکیل انجمن علمی می تواند گامی در این راستا باشد ،به خاطر اینکه شما از طریق انجمن علمی می توانید با نهادها، کانون ها ،مراکز کار در بیرون و با آدم ها و چهره ها و افراد آشنا بشوید.


ایشان گفتند: جز اینکه آقا زاده باشید و از بالا شروع کنید هیچ راه دیگری برای رشد وجود ندارد و باید از صفر شروع کرد و شاگردی کرد و باید با استادکار کار کرد.


انجمن علمی از یک طرف باعث کمک به رشد علمی شما می شود خلا های برنامه درسی و نارسایی کلاس و برنامه آموزشی را پر کند و از طرفی دیگر شما را به جامعه وصل کند، به بیرون از دانشگاه وصل کند، از شما شناخت ایجاد کند و معرفی کند و شما را با دیگران در ارتباط قرار بدهد و از این طریق شما بتوانید آینده خودتان را رقم بزنید. انجمن علمی یک تمرین فعالیت بدنی است که هم به درد شما و هم به درد دانشگاه می خورد و هم به درد آینده و زندگی شما می خورد. با مشارکت در همین انجمن های کوچک است که شما می توانید به نمایندگی مجلس و جاهای بالا برسید.


با مشارکت، مشارکت را در سطح وسیع تر و بزرگتر تمرین می کنید.


امیدوارم که انجمن بتواند به خصوص به دانشجویان این رشته کمک بکند و همه ی خلا هایی که ما هم خیلی از آنها را قبول داریم، پر بکند و انشاالله آینده روشنتری را در پیش رو داشته باشیم و ما هم هر کمکی که از دستمان ساخته باشد به عنوان دانشکده ، دریغ نخواهیم داشت.


در پایان این جلسه، عضوگیری برای این انجمن انجام شد و دو عضو به شورای مرکزی اضافه شدند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار