۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۳۱
کد خبر: ۲۷۸۷۱۹
دکتر سعید رضایی

همایش ملی خانواده، اختلال اتیسم و چالش های همراه در دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، سعید رضایی، دبیر علمی این همایش در این مراسم ضمن تبریک روز روانشناس به روانشناسان و مشاوران حاضر در جلسه، گفت: ما توانسته ایم به همت دانشگاه علامه طباطبائی برخی از نیازها و مشکلات کودکان اتیسم را به سامان برسانیم. بنده مدت هاست که با کودکان اتیسم خاصه کودکان استثنایی کار می کنم. خانواده در این پیوست نقش اصلی دارد که اگر خانواده سالم باشد، جامعه هم سالم خواهد بود.


رضایی ادامه داد: جامعه سالم انعکاسی از خانواده سالم است. با تولد کودکی با نیازهایی خاص و با ویژگی های خاص به یک باره، هارمونی و شاکله خانواده به هم می ریزد. وقتی ما تاریخ را بررسی می کنیم از دوران قدیم تاکنون هیچ قوم، قبیله و جامعه ای نبوده است که در آن خانواده نبوده باشد. یکی از متغیر هایی که این شاکله را دگرگون می کند حضور یک کودک با نیازهای ویژه است.


دبیر علمی همایش خانواده، اختلال اتیسم و چالش های همراه در ادامه تصریح کرد: اساساً وقتی خانواده شکل می گیرد یکی از ستون های اصلی آن خانواده فرزند است و اگر یک فرزند با مشکلی خاص در آن متولد شود تمامی آمال یک خانواده بر باد خواهد رفت.


رضایی افزود: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که خوشبختانه علیرغم کوشش های بسیاری که امروزه شده، سالانه شاهد تولد بالغ بر 40 هزار کودک با عارضه جسمی و ذهنی هستیم و همین تعداد هم افرادی هستند که بر اثر حوادث طبیعی گرفتار می شوند. اما در انبوهی از این معلولیت چرا اتیسم اینقدر برجسته است و موضوع  پر حکایتی است که هدف این همایش است.


او در ادامه تاکید کرد: اتیسم بیماری کشنده ای نیست ولی بیماری زجرآوری است. خانواده شرایطی را تجربه می کند که نمی داند باید بچه را نگه دارد یا جسارتی به خرج دهد که این بچه را رها کند.


این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه اظهار کرد: همواره این خانواده ها بین این دو خواستن و نخواستن گرفتار هستند. خوشحالم که به همت سازمان بهزیستی کشور بالغ بر 70 مرکز توانبخشی اتیسم در سراسر ایران تاسیس شده و به عبارتی ما شهرستان و استانی نداریم که در آن مرکز اتیسم نباشد. در کنار این اقدامات شایسته که مرکز بهزیستی انجام داده است ما شاهد فعالیت سمن ها، انجمن ها و موسسات خیریه ای که به این خانواده ها کمک می کنند هم هستیم.


رضایی در ادامه بیان کرد: ما هم اکنون در بسیاری از استان ها شاهد تاسیس مدارسی ویژۀ اتیسم هستیم. اگرچه این اقدامات کم است یا کند اما به هر حال بارقه ای است برای این خانواده ها که نگران نگهداری این فرزندان هستند. تمامی هدف بنده از تشکیل این همایش این بود که در کنار اقدامات شایسته، خود این خانواده ها است که در پی برطرف کردن مشکلات این فرزندان خود را فراموش کرده اند که ما بتوانیم این روابط سرد و روابط بد اجتماعی را از این خانواده ها بگیریم.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون در جامعه افسردگی، اضطراب گسل های عاطفی، طلاق و مهاجرت مشکلاتی هستند که این خانواده ها تجربه می کنند و قوانینی در جامعه ما باید تنظیم شود که وقتی کودکی تشخیص داده می شود از نقطه صفر تا نقطه 100 و تا زمانی که کودک به فردی مستقل تبدیل می شود و یا به هر جهت فوت می کند خانواده آنقدر گرفتار آن نباشد.


دبیر علمی همایش خانواده، اختلال اتیسم و چالش های همراه در ادامه تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری این خانواده ها جز درد و رنج این بیماری و معلولیت علاوه بر این درد، دردهای دیگری هم تجربه نکنند. که علاوه بر این درد، دردهایی دارند که در قوانین ما به آن پرداخته نشده است.


رضایی ادامه داد: جرقۀ اولیه همایش در همان هفته پژوهش زده شد. در آن زمان با یک نشست علمی با دعوت از سازمان های مربوطه از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی، وزارت بهداشت و همینطور مجلس شورای اسلامی دعوت کردیم. بزرگانی هم آمدند و بحمدالله اتفاقات خوبی رخ داد که خروجی آن نشست، ورودی این همایش شده است.


او در ادامه گفت: همایشی که ما امروز شاهد برگزاری آن هستیم در پنج محور با سه نشست و پنج پنل که تا امروز بالغ بر 200 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که انصافاً همه مقاله ها درخور توجه بوده اند و ما واقعاً دچار مسئله ای بودیم که کدام یک از مقاله ها را انتخاب کنیم. همین طور بنده دست تنها نبودم همه عوامل دانشگاه، یک دل و همدل برای برگزاری این همایش تلاش کردند و جا دارد که از همه، صمیمانه سپاسگزاری کنم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار