۲۸ آبان ۱۳۹۷ ۲۲:۱۷
کد خبر: ۲۶۶۴۷۸
سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، استاد‌تمام گروه روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی

استادتمام روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه امروز ما باید برای هر منطقه راهبرد متناسب با آن داشته باشیم، گفت: شرایط بین‌المللی و منطقه به‌گونه‌ای است که هیچ کشوری قادر به تأمین منافع ملی خود بدون توجه به منافع ملی دیگر کشورها نیست.


به گزارش خبرنگار عطنا، سیدجلال دهقانی فیروزآبادی در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش بین‌المللی «نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» که ۲۸ آبان‌ماه در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، (گزارش تصویری) بیان کرد: تلقی ما درمورد برجام این بود که اگر مسئله هسته‌ای را با قدرت‌های بزرگ حل کنیم به طبع آن مشکلات منطقه‌ای نیز حل می‌شود.


وی با اشاره به اینکه برخی معتقد بودند که به‌موازات تنظیم روابط بین‌الملل به‌خصوص هنگام مذاکرات هسته و به‌ویژه بعد از برجام باید همسایگان و رقبا را نیز توجیه کنیم که این موضوع اتفاق نیفتاد، خاطرنشان کرد: امروز ما باید برای هر منطقه راهبرد متناسب با آن داشته باشیم.


دهقانی فیروزآبادی در ادامه به وضعیت برجام بعد از خروج آمریکا از آن اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین خواسته‌های ایران که فراتر از برجام نیست، در زمینه تبادلات بانکی، کشتیرانی و تضمین نقل‌وانتقال انرژی ازجمله نفت، گاز و فلزات گران‌بهاست که امریکا قصد دارد با بازگرداندن تحریم‌های ثانویه روند تبادلات ایران در زمینه‌های یادشده را متوقف کند.


وی افزود: پنج کشور باقیمانده در توافق هسته‌ای برای حفظ برجام باید با این تصمیم امریکا مقابله کرده و با تضمین ارتباطات بانکی و فراهم کردن امنیت اقتصادی در ایران مانع اثرگذاری پیامدهای بازگشت تحریم‌ها شوند.


استادتمام روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: در این چارچوب خواسته‌های ایران محافظت از توافقی است که منجر به لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین تحریم‌های اتحادیه اروپا شده است و انتظار ایران ایستادگی عملی اروپا در برابر بازگشت این تحریم‌ها و پیامدهای اقتصادی آن است.


وی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه شرایط بین‌المللی و منطقه به‌گونه‌ای است که هیچ کشوری قادر به تأمین منافع ملی خود بدون توجه به منافع ملی دیگر کشورها نیست، گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی فهم و درک مشترکی از موضوعات منطقه‌ای را به همگان یادآوری می‌کند و تأکید دارد که به بهترین شکل ممکن باید منافع ملی تأمین شود.



سه دیدگاه درمورد نسبت بین سیاست خارجی، سیاست منطقه‌ای و سیاست بین‌المللی



دهقانی فیروزآبادی گفت: منطقه یک برساخت اجتماعی است به این معنا که وجود چند کشور یک منطقه را شکل نمی‌دهد بلکه نحوه و چگونه رفتار کشورهای مختلف در منطقه با یکدیگر است که بر امنیت آنها تأثیرگذار است و این برساخت را شکل می‌دهد.


وی با اشاره به اینکه سه دیدگاه درمورد نسبت بین سیاست خارجی، سیاست منطقه‌ای و سیاست بین‌المللی وجود دارد، افزود: براساس دیدگاه اول عده‌ای این سه موضوع را مستقل از هم می‌دانند به این معنا که نباید انتظار داشته باشیم که این سه موضوع، دیگری را تبیین کند و برای این سه موضوع استقلال قائل هستند. عده دیگری هستند که در مقابل این دیدگاه هر سه موضوع را یکسان می‌دانند حتی گاهی سیاست‌خارجی و سیاست بین‌الملل را یک موضوع می‌دانند.


دبیر چهارمین همایش بین‌المللی «نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» درباره همین موضوع ادامه داد: دیدگاه سومی نیز وجود دارد که براساس آن می‌گویند این سه موضوع از هم مستقل هستند ولی تعامل بین آنان وجود دارد که این دیدگاه درباره روابط بین‌الملل نیز وجود دارد.


وی خاطرنشان کرد: بعد از فروپاشی شوروی چتر دوقطبی بودن از دنیا برداشته شد تا آن زمان تأثیرگذاری مناطق در نظام بین‌الملل بیشتر بود در حالی که براساس الگوی کلی، نظام بین‌الملل باید بر مناطق تأثیر بیشتری بگذارد.



دریافت 43 مقاله از شرکت‌کنندگان خارجی در این همایش



دهقانی فیروزآبادی به‌ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی «نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» اشاره کرد و گفت: 327 چکیده مقاله و 203 چکیده در قالب کتاب به این همایش ارسال شد.


وی در همین رابطه اضافه کرد: ما در این همایش 43 مقاله از شرکت‌کنندگان خارجی دریافت کردیم که 29 مقاله آن پذیرفته‌شده است. ضمن‌آنکه از 113 مقاله دریافت شده نیز 69 مقاله موردپذیرش قرارگرفته است.


عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: ما در این همایش 35 ارائه شفاهی از سوی استادان و دانشجویان خواهیم داشت که درمجموع، مباحث در 10 پنل ارائه می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار