۲۳ دی ۱۳۹۴ ۰۵:۰۵
کد خبر: ۲۵۷۳۹

دانشکده اطلاعات به‌عنوان نهادِ مادرِ آموزشی و پژوهشی در عرصه‌ های اطلاعاتی و امنیتی، در نظر دارد همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات را با مشارکت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و علمی کشور که هدف اصلی آن، بهره‌ مندی حداکثری از تمامی ظرفیت های علمی - پژوهشی و حرفه ‌ای جامعه دانشگاهی در عرصه روش‌ شناسی تحلیلی می‌باشد، برگزار کند.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، در اطلاعیه دانشکده اطلاعات آمده است: پرواضح است حفظ ثبات، نظم و امنیت کشور در شرایط پرتلاطم موجود منطقه و تحولات پرشتاب آینده، در گروی هوشیاری، مراقبت، پایش و رصد مستمر و عالمانه انواع تهدیدات، مخاطرات سنتی و منابع نوظهور است و این مهم، منوط به بهره‌مندی نهادهای حاکمیتی از رویکردها، روش‌ها و ابزارهای جدید در عرصه تولید داده‌های حساس و حیاتی از یک سو و تجزیه و تحلیل دقیق، معتبر و روش‌مند این داده‌ها از سوی دیگر می‌باشد.


علاوه بر این، به تجربه ثابت‌ شده است که بروز مخاطرات و مشکلات جدی در حوزه نظم، ثبات و آرامش به دلیل برخی خلاء‌های تحلیلی و توجه ناکافی نهادهای اطلاعات‌محور و هوشمند به روش‌های جدید تجزیه و تحلیل داده‌های کمی، کیفی و ترکیبی می‌باشد، که این خود به مرزبندی و جدایی نهادهای تخصصی ذی‌ربط با مراجع علمی، متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی و نیز محققان فعال در نهادهای مدنی باز می‌گردد.


در واقع، پیش‌فرض اصلی آن است که منشاء و ریشه اصلی تمامی تحلیل‌های راهبردی و عملیاتی به یافته‌های نظری در رشته‌های مختلف علوم انسانی (به خصوص علوم رفتاری) و نیز علوم پایه و مهندسی باز می‌گردد. لذا استفاده از دستاوردهای روش‌شناختی این علوم می‌تواند تاثیر بسزایی در ارتقاء و تقویت بنیه تحلیلی و ایجاد شرایط اشراف و تسلط کامل‌تر بر موقعیت‌ها، روندها و پیش‌آگاهی از فرایند شکل‌گیری تهدیدات، منابع ظهور خطر، محاسبه دقیق ریسک‌ها و هم‌چنین غربال‌گری، تفسیر دقیق و حرفه‌ای انواع داده‌های انسانی، فنی، علائم، بصری، زیستی، فیزیکی، الکترونیکی، شیمیایی و مهم‌تر از همه، ترکیب و تجمیع داده‌های جمع‌آوری شده، داشته ‌باشد.


با درنظرگرفتن مجموع ملاحظات فوق‌الذکر و نیز امواج و روندهای بسیار پرخطر و تهدید‌آفرین پیش‌رو (در سطح ملی، منطقه‌ای و نظام بین‌المللی) تشریک مساعی و هم‌فکری میان نهادها و سازمان‌های متولی امنیت ملی از یک سو و جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور از سوی دیگر، ضروری و حیاتی می‌باشد و صرف‌نظر از پاره‌ای تفاوت‌ها و تنوعات فکری، همگان بایستی به جد در پی تامین منافع ملی و حفظ منابع، ارزش‌ها و دستاوردهای کلان کشور باشیم.


از این ‌رو از پژوهشگران و صاحبان ‌نظر دعوت به عمل می‌آید تا مقالات خود را براساس یکی از محورهای ذیل تا تاریخ 15 /12 /94 به صندوق پستی: تهران 1438-16765 (دبیرخانه همایش) ارسال نمایند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار