۰۸ آبان ۱۳۹۷ ۲۲:۳۲
کد خبر: ۲۶۳۳۷۶
مراسم افتتاح دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه آمار، ریاضی و رایانه از علوم انسانی تفکیک‌‌ناپذیر است، اظهار کرد: در همان ابتدای شروع به فعالیت در دانشگاه علامه طباطبائی وقتی برنامه‌های خود را به دکتر توفیقی، سرپرست وقت وزارت علوم ارائه دادم، تأکید کردم که در مدت هشت سال دانشکده‌های جدید دانشگاه مستقل می‌شوند که به‌غیراز دانشکده الهیات و معارف اسلامی که شهرداری کار تأسیس ساختمان آن را متوقف کرده است، سایر دانشکده‌های ایجاد شده‌اند.  


به گزارش خبرنگار عطنا، دکتر حسین سلیمی، 6 آبان‌ماه در مراسم افتتاح دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی، (گزارش تصویری) گفت: یاد و خاطره اندیشه و ارزش‌های حسینی که در این ایام برخی از دانشجویان، کارمندان و استادان ما در راهپیمایی عظیم اربعین حضور دارند را گرامی می‌داریم.


وی با اشار به اینکه راهپیمایی اربعین حسینی بزرگ‌ترین مراسم مذهبی جهان است، افزود: امیدوارم خداوند این توفیق را به ما بدهد تا در کنار چراغ هدایت امام حسین(ع)، دانشگاه علامه طباطبائی به سرمنزل مقصود برسد.


سلیمی با بیان اینکه در این مراسم جمع شده‌ایم تا ضمن افتتاح دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی، مسئول جدید آن که به‌نوعی اولین رئیس این دانشکده محسوب می‌شود را معرفی کنیم، تصریح کرد: دانشکده علوم ریاضی و رایانه به سرپرستی دکتر نعمت‌اللهی، معاون آموزشی اداره می‌شد و تا چند مدت قبل نیز مسئولیت آن را رؤسای دانشکده اقتصاد بر عهده داشتند.



افتتاح دانشکده علوم ریاضی و رایانه نقطه عطفی در دانشگاه است



وی با اشاره به آیات قرائت شده در ابتدای این مراسم، گفت: افتتاح دانشکده علوم ریاضی و رایانه در دانشگاه علامه طباطبائی یک نقطه عطف است که آن را به فال نیک می‌گیریم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه وقتی فعالیت خود در دانشگاه را به‌عنوان مدیر آغاز کردم در ابتدا به بررسی و مطالعه شرایط دانشگاه در ابعاد مختلف پرداختم، افزود: اینکه چرا یک دانشگاه علوم انسانی باید دارای دانشکده علوم ریاضی و رایانه باشد؛ وقتی سایر دانشگاه‌های دنیا را بررسی کردم و دیدم چنین دانشکده‌ای در حوزه علوم انسانی دارند و همچنین از نظر ریشه‌ای نیز آمار، ریاضی و رایانه از علوم انسانی تفکیک‌‌ناپذیر است.


وی در همین رابطه یادآور شد: علوم ریاضی، رایانه و آمار هم دانش‌پایه هستند و هم در بسیاری از زمینه‌های به‌اصطلاح فنی به کار گرفته می‌شوند و همین دانش فنی و مستقل می‌تواند در بسیاری از رشته‌ها به‌خصوص برای دانشجویان علوم انسانی به کار گرفته شود.


سلیمی با بیان اینکه بنا به همین دلایل یکی از دانشکده‌هایی که تصمیم به راه‌اندازی آن گرفتیم دانشکده علوم ریاضی و رایانه در دانشگاه بود، گفت: در همان ابتدا که به دانشگاه آمدیم، متوجه شدم که هفت دانشکده جدید البته فقط روی کاغذ در دانشگاه ایجاد شده است.


وی افزود: این دانشکده‌ها تقریباً هیچ‌چیزی نداشتند یعنی ساختمان، پست سازمانی، استاد به‌عنوان هیئت علمی و کادر اداری و سازمانی برای آنها در نظر گرفته نشده بود. ضمن‌آنکه توقعاتی نیز برای این دانشکده‌ها ایجاد شده بود که نیاز به پاسخ‌گویی داشت.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه بعد از بررسی وضعیت دانشکده‌های مذکور تصمیم گرفتیم که ایجاد دو دانشکده زبان‌های خارجی و حسابداری (علوم مالی) را که در وضعیت فعلی ضرورت و اولویتی ندارند متوقف کنیم، افزود: پس این دو دانشکده جدید از دانشکده‌های اصلی خود یعنی ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی و مدیریت و حسابداری جدا نشدند.



استقلال دانشکده‌های جدید با هویت مستقل آموزشی، پژوهشی و اداری



وی در ادامه خاطرنشان کرد: در همان ابتدای شروع به فعالیت در دانشگاه علامه طباطبائی وقتی برنامه‌های خود را به دکتر توفیقی، سرپرست وقت وزارت علوم ارائه دادم، تأکید کردم که در مدت هشت سال دانشکده‌های جدید دانشگاه مستقل می‌شوند، یعنی اینکه ضمن استقلال؛ دارای ساختمان، کادر اداری، هیئت علمی و هویت مستقل آموزشی و پژوهشی مجزا می‌شوند و این کار، طی 5 سال در حال انجام است.


وی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی اقتصادی و مالی ایجاد ساختمان و فضای جدید بسیار سخت و دشوار است، گفت: وقتی وضعیت دانشکده علوم ریاضی و رایانه را بررسی می‌کردیم، متوجه شدیم که نزدیک به نصف اعضای هیئت علمی این دانشکده مشکل استخدامی داشتند که تقصیر هم از آنها نبود اما طبق بخش‌نامه‌های قانونی باید با آنها قطع رابطه شغلی و سازمانی صورت می‌گرفت ولی با فرایند درنظر گرفته شده، مشکل همه آنها حل شد و دانشکده علوم ریاضی و رایانه به حدنصاب تعداد هیئت علمی رسید.


سلیمی با اشاره به اینکه تعداد اعضای هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدا 13 نفر بود که بعد از اعلام فراخوان برای جذب به 21 نفر افزایش پیدا کرد، افزود: اعضای هیئت علمی جدید بدون هیچ‌گونه پارتی‌بازی و بر اساس شایسته‌سالاری محض و با رعایت تمام مراحل استخدامی جذب شدند و درنهایت تعداد اعضای هیئت علمی دانشکده برای تشکیل سه گروه آمار، ریاضی و رایانه با حدنصاب بالای 5 استاد رسید.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: به یاد دارم که زمانی تعدادی از اعضای پیشکسوت و قدیمی دانشکده علوم ریاضی و رایانه پیش من آمدند و اعلام کردند که دیگر حضور در دانشکده اقتصاد برای آنها غیرممکن است و حتی یکی از این عزیزان می‌گفت «ما حاضریم به هر ساختمان اجاره‌ای در هر جای شهر تهران برویم، فقط تابلوی دانشکده ما آنجا به‌صورت مستقل بالا برود» که البته من هم یک‌بار به آقای نعمت‌اللهی گفتم، تابلوی دانشکده علوم ریاضی و رایانه را که یک‌بار پایین کشیده شده بود طوری بالا می‌بریم که هیچ‌کس حتی خود من هم نتوانم آن را پایین بکشیم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دانشکده الهیات و معارف اسلامی که ساختمان آن در پردیس مرکزی دانشگاه در حال مقاوم‌سازی بود با دخالت شهرداری متوقف شده است، گفت: تنها دانشکده بدون جای ما همین دانشکده الهیات و معارف اسلامی است و توانسته‌ایم به تمام تعهدات خود در زمینه استقلال و مستقل شدن دانشکده‌های جدید عمل کنیم و بعد از این باید به‌دنبال بهینه‌سازی دانشکده‌ها باشیم.



500 میلیون تومان برای ساختمان دانشکده علوم ریاضی و رایانه هزینه شد



وی اضافه کرد: دانشکده علوم ریاضی و رایانه در مکان سابق دانشکده بیمه‌اکو مستقر شده است که این ساختمان ضمن بازسازی و تجهیز، طراحی‌های مناسبی نیز برای آن صورت گرفته است. البته از ساختمانی که دانشکده بیمه‌اکو به آن منتقل شده است هم استفاده‌های دیگری می‌کنیم و چون مرکز مدیریت آموزش‏های تخصصی آزاد دانشگاه، دفاتر بین‌الملل شامل قزاقستان، افغانستان، اسپانیا و برخی کشورهای دیگر و همچنین انجمن‌های علمی در آن مستقر هستند، امکان اضافه کردن ساختمان جدیدی به آن وجود ندارد.


سلیمی با اشاره به اینکه در مجموعه 500 میلیون تومان برای تجهیز، تعمیر و راه‌اندازی دانشکاه علوم ریاضی و رایانه هزینه شده است، گفت: تأمین همین هزینه در این شرایط سخت اقتصادی بسیار مشکل بود و باید از آقای ویژه، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه تشکر کنیم.


وی افزود: گروه آمار و علوم ریاضی دانشگاه علامه طباطبائی از بهترین گروه‌های آموزشی در کشور هستند و همچنین شک ندارم که گروه کامپیوتر و رایانه دانشگاه که به‌سرعت در حال پیشرفت است به دلیل تنوع تخصص‌های موجود در آن به‌زودی آینده درخشانی دارد.



تشکر از دکتر نیسی، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم


سلیمی ضمن تشکر از دکتر نیسی، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم و مدیر سابق امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: دکتر نیسی که خود عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه هستند با این همه مشکلات مالی وزارت‌خانه، برای تجهیز آزمایشگاه‌های این دانشکده ردیف بودجه اختصاصی از وزارت علوم تأمین کردند.


وی با اشاره به اینکه دکتر نعمت اللهی، معاون آموزشی دانشگاه و سرپرست سابق دانشکده علوم ریاضی و رایانه برای راه‌اندازی این دانشکده زحمات زیادی کشیدند، گفت: به‌نوعی خط قرمز آقای نعمت‌اللهی در طول چند سال گذشته دانشکده علوم ریاضی و رایانه بود.



دکتر نعمت‌اللهی ماندگارترین معاون دانشگاه در طول پنج سال گذشته



رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه دکتر نعمت‌اللهی را ماندگارترین معاون دانشگاه در طول پنج سال گذشته دانست و افزود: همه دانشگاه شاهد تلاش‌های ایشان در بخش آموزشی و عرصه هیئت علمی دانشگاه بودند و به‌نوعی این بخش‌ها را دگرگون کردند و تلاش‌های این مدت آقای نعمت‌اللهی برای راه‌اندازی دانشکده علوم ریاضی و رایانه ستودنی و قابل تقدیر است.


وی با بیان اینکه نام دکتر نعمت‌اللهی در تاریخ دانشکده علوم ریاضی و رایانه ماندگار می‌شوند، بیان کرد: امیدواریم با تلاش علمی ایشان و همکارانشان در این دانشکده، آینده روشنی رقم بخورد.



پورطاهری گزینه همه برای دانشکده علوم ریاضی و رایانه بود


سلیمی با اشاره به اینکه برای انتخاب اولین رئیس جدید دانشکده علوم ریاضی و رایانه مشورت‌های زیادی انجام داده است، گفت: برای انتخاب رؤسای دانشکده مشورت و رایزنی‌های زیادی با افراد و گروه‌های مختلف در یک دانشکده به‌خصوص پیشکسوتان انجام می‌دهم که در اولین بخش از این مرحله همه افراد، دکتر پورطاهری را معرفی کردند و به همین دلیل نیز که مورد وثوق همه بود حکم ریاست ایشان را امضاء کردم.


وی اضافه کرد: برنامه‌های که دکتر پورطاهری به‌عنوان رئیس دانشکده علوم ریاضی و رایانه ارائه دادند با برنامه‌های دانشگاه برای این دانشکده همخوانی دارد. ضمن‌آنکه ایشان نیز مدت‌ها به‌عنوان معاون دانشکده مشغول به فعالیت بودند و با شرایط کار آشنا هستند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تشکر از دکتر پورطاهری برای پذیرش مسئولیت دانشکده علوم ریاضی و رایانه این دانشگاه، تصریح کرد: درحالی‌که هنوز بسیاری از دانشگاه‌ها در پرداخت‌های چند سال قبل خود مشکل دارند ولی ما توانستیم در طول چند سال گذشته بیش از 50 هزار متر مربع بنای جدید و 160 نفر را نیز استخدام کردیم که این رقم‌های با توجه به وضعیت مالی و اقتصادی ثابت دانشگاه، قابل‌توجه است.



اکبری‌اقدم: دفتر نهاد رهبری در دانشکده علوم ریاضی و رایانه ایجاد شود



حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این مراسم گفت: راه‌اندازی دانشکده علوم ریاضی و رایانه را به همه دانشجویان، استادان و مسئولان دانشگاه تبریک می‌گویم.


وی با اشاره به صحبت‌های رهبری درمورد اجین و وابسته بودن علوم انسانی به علوم پایه، تصریح کرد: علوم پایه به‌نوعی ریشه علوم انسانی محسوب می‌شود و به‌نظرم با راه‌اندازی دانشکده علوم ریاضی و رایانه در دانشگاه علامه طباطبائی کار ارزشمندی صورت گرفته است.


اکبری‌اقدم با بیان اینکه شاهد تلاش رؤسای دانشکده‌ها و مسئولان دانشگاه برای تعالی و رشد منزلت دانشگاه علامه طباطبائی در بخش‌های مختلف هستم، بیان کرد: آقای نعمت‌اللهی برای راه‌اندازی دانشکده علوم ریاضی و رایانه زحمات بسیاری کشیدند و با اینکه این حوزه سیاسی نیست می‌توان برای فعالیت‌های علمی و گسترده آن بیشتر برنامه‌ریزی و تلاش کرد.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه هنوز دفتر این نهاد در دانشکده علوم ریاضی و رایانه راه‌اندازی نشده است، پیشنهاد داد: تا زمان راه‌اندازی دفتر نهاد در این دانشکده، دفتر نهاد نمایندگی در دانشکده اقتصاد پوشش لازم در دانشکده علوم ریاضی و رایانه را داشته باشد.



تاریخچه دانشکده علوم ریاضی و رایانه از زبان دکتر نادر نعمت‌اللهی



دکتر نادر نعمت‌اللهی، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی و سرپرست سابق دانشکده علوم ریاضی و رایانه هم در این مراسم گفت: خدا رو شکر می‌کنم که بعد از سال‌ها متمادی، توانستیم افتتاح دانشکده علوم ریاضی را که آرزوی تک‌تک استادان این دانشکده بود به سرانجام برسانیم.


وی از حضور رئیس دانشگاه، هیئت‌رئیسه، رؤسای دانشکده‌ها، استادان و دانشجویان برای شرکت در این مراسم تشکر کرد و در ادامه به بیان تاریخچه‌ای از دانشکده علوم ریاضی و رایانه پرداخت و افزود: در سال 1367 جمعی از فرهیختگان دانشگاه شامل مرحوم دکتر میریان، دکتر جلوداری‌ممقانی، دکتر زالی، خانم فرخو و آقای ماکاراچی زحمات زیادی کشیدند تا گروه آمار دانشگاه را راه‌اندازی کردند و سپس در سال 69 به همت همین عزیزان دوره کارشناسی آمار و همچنین گروه آمار در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی ایجاد شد.


نعمت‌اللهی اضافه کرد: در دور دوم یعنی دهه 70 عزیزان دیگری در قالب عضو هیئت علمی به گروه علوم ریاضی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی شامل مرحوم دکتر بادامچی‌زاده، دکتر صالحی‌راد، دکتر بامنی‌مقدم، دکتر پورطاهری و بنده اضافه شدند. ضمن در طی دهه 70 تا 80 و در دوره جدید نیز افرادی دیگر به‌عنوان عضو هیئت در گروه علوم ریاضی و رایانه پذیرفته شدند که همه آنها برای راه‌اندازی این دانشکده تلاش کردند.


وی با بیان اینکه از سال 69 کارشناسی رشته آمار در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی راه‌اندازی شد، گفت: ما در رشته آمار فارغ‌التحصیلان بسیار خوبی را روانه نهادها و سازمان‌های کشور کردیم که ازجمله آنها مرکز آمار ایران و بانک مرکزی بود.


نعمت‌اللهی با اشاره به اینکه از سال 1376 کارشناسی‌ارشد آمار اجتماعی و اقتصادی و از سال 1378 کارشناسی ارشد آمار ریاضی در گروه علوم ریاضی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی راه‌اندازی شد، افزود: در طی این سال‌ها تلاش کردیم تا رشته‌های دیگری به‌غیراز رشته آمار نیز به این گروه اضافه شود.



درایت دکتر سلیمی و پشتیبانی او برای مستقل کردن دانشکده علوم ریاضی و رایانه



وی با بیان اینکه به دنبال تفکیک رشته‌ها از همدیگر در گروه علوم ریاضی بودیم، بیان کرد: در سال 87 با همتی که اعضای گروه علوم ریاضی داشتند، برای اولین بار در کشور تدوین سرفصل ریاضیات مالی را انجام دادند که توانستیم در همان سال کارشناسی‌ارشد رشته ریاضیات مالی را ایجاد کنیم.


معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: در سال 90 با توصیه‌ای که حجت‌الاسلام شریعتی، رئیس وقت دانشگاه علامه طباطبائی داشتند و با پیگیری‌های او رشته علوم کامپیوتر نیز راه‌اندازی و به گروه علم ریاضی اضافه شد و در سال 91 با سه رشته آمار، ریاضی و رایانه تقاضایی را مبنی بر ایجاد دانشکده علوم ریاضی و رایانه به وزارت علوم ارسال کردیم.


وی با بیان اینکه در سال 91 مجوز تأسیس دانشکده از سوی وزارت علوم صادر شد و به مدت یک‌ماه‌ونیم نیز دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی ایجاد شده بود، گفت: بعد از مدتی این دانشکده منحل شد ولی با تغییر دولت و آغاز مدیریت دکتر سلیمی در دانشگاه علامه طباطبائی در سال 92 دوباره دانشکده علوم ریاضی و رایانه در دانشکده اقتصاد این دانشگاه راه‌اندازی شد.


نعمت‌اللهی با بیان اینکه دکتر شاکری و دکتر طائی رؤسای دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی کمک‌های زیادی به ما برای راه‌اندازی دانشگاه علوم ریاضی و رایانه کردند، اظهار کرد: سه گروه آمار، ریاضی و رایانه در این دانشکده اقتصاد تشکیل شد و سپس به دنبال استقلال دانشکده بودیم.


وی در ادامه به درایت دکتر سلیمی و پشتیبانی او برای مستقل کردن دانشکده علوم ریاضی و رایانه داشتند اشاره کرد و گفت: مکان سابق دانشکده بیمه‌اکو در اختیار ما قرار گرفت و سپس با همکاری معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه به‌خصوص دکتر ویژه و مهندس صدری، مدیر عمرانی به بازسازی و تجهیز آن پرداختیم.


معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه کار بازسازی دانشکده علوم ریاضی و رایانه از تیرماه امسال آغاز و در اواخر شهریورماه به پایان رسید که باورنکردنی بود، افزود: همچنین معاونت‌‌های دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی که در این زمینه با ما همکاری داشتند و زحمات دکتر مرتضایی‌فر، مدیر امور اداری دانشگاه، دکتر پورروستایی، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، آباقری، مدیر امور مالی، آقای یعقوبی، مدیر اداره تدارکات و سایر عزیزانی که در این زمینه با ما همکاری کردند، تشکر می‌کنم.



پورطاهری: همکاری دانشکده علوم ریاضی و رایانه با سایر دانشکده‌های دانشگاه  



دکتر رضا پورطاهری، رئیس دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست با تشکر از همراهی همه استادان پیشکسوت و عضو هیئت علمی و مسئولان و معاونان دانشگاه برای راه‌اندازی این دانشکده، گفت: از دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه به دلیل اعتمادی که به بنده داشتند، قدردانی می‌کنم.


وی با بیان اینکه دکتر نعمت‌اللهی و دکتر اصغری‌اسکوئی برای راه‌اندازی دانشکده علوم ریاضی و رایانه زحمات زیادی کشیدند، افزود: باید در اینجا از نقش مرحوم دکتر میریان و مرحوم دکتر بادامچی‌زاده نیز یاد کنم.


پورطاهری با بیان اینکه ما اعضای هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی و رایانه انسجام فعلی خود را حفظ کرده و با همفکری و مشارکت در جهت توسعه دانشکده گام برمی‌داریم، تصریح کرد: ضمن تشکر از خدمات رئیس دانشگاه و هیئت‌رئیسه، امیدواریم برای تکمیل امکانات و رفع برخی نقایص نیز به ما کمک کنند.


پورطاهری یادآور شد: در دوره جدید دانشکده علوم ریاضی و رایانه تلاش می‌کنیم، همکاری پژوهشی و آموزشی خود را با سایر دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبائی توسعه داده و زمینه را نیز برای گسترش فعالیت‌های علمی در دانشکده و دانشگاه فراهم کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار