۰۵ آبان ۱۳۹۷ ۲۱:۳۷
کد خبر: ۲۶۲۲۴۹
اجرای تئاتر مشاوره‌ای «آشنایی و ازدواج، حاشیه اجتناب‌ناپذیر زندگی دانشجویی»

بخش دوم سلسله نشست‌های چالش‌های زندگی دانشجویی به سبک تئاتر آموزشی با عنوان «آشنایی و ازدواج» به همت گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


زهرا عسکری-عطنا؛ این نشست که یکم آبان‌ماه در سالن آمفی تئاتر دانشکده روان‌شناسی و مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، از سلسله جلسات علمی و تخصصی سه‌شنبه‌های مشاوره‌ای، گروه مشاوره دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی است که به صورت مستمر و هفتگی برگزار می‌شود. (گزارش تصویری)


در این همایش، تئاتری با محوریت ازدواج توسط گروهی از دانشجویان روی صحنه رفت که در آن مراسم خواستگاری یک زوج جوان به نمایش درآمد تا به واسطه آن، چالش‌های پیش روی خانواده‌ها در خصوص ازدواج فرزندان و معضلاتی که افراد در ابتدای زندگی مشترک خود با آن روبه‌رو هستند، برای تماشاچیان ترسیم شود.


پس از اجرای نمایش دکتر کیومرث فرحبخش، مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر ابراهیم نعیمی و دکتر معصومه اسمعیلی، عضو هیئت علمی گروه مشاوره این دانشگاه، به بیان نظریات خود در خصوص ازدواج دانشجویی و چالش‌های پیش روی آن، پرداختند.



نعیمی: سردی عاطفی منجر به از هم‌ گسیختگی خانواده‌ها می‌شود



دکتر ابراهیم نعیمی، استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه نوزده سال پیش تصمیم به ازدواج دانشجویی گرفتم، بیان کرد: من پس از گفت‌و‌گو و آشنایی با همسرم، بعد از مراجعه به مشاور و کسب رضایت ایشان با یکدیگر قرار ازدواج گذاشتیم.


وی ادامه داد: یکی از اتفاقات جنبی دوران دانشجویی همین آشنایی‌ها است که می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا در خلال این روابط افرادی با ویژگی‌های مطلوب زوج موفقی را تشکیل دهند.


نعیمی با انتقاد به نظر بازیگر نقش مشاور در تئاتر دانشجویی، تأکید کرد: سبک شخصیتی و مؤلفه‌های پایدار فرد که در بلند مدت به وجود آمده است به سادگی قابل تغییر نیست و اگر «تئوری انیاگرام» از کتاب «جورجیوف» را خوانده باشید، متوجه می‌شوید که اساساً افرادی که در دو سر یک طیف قرار دارند، نمی‌توانند زندگی موفقی با یکدیگر داشته باشند.


وی افزود: پسرها به خواستگاری کسی می‌روند که آن را در همان موقعیت از جهات مختلف مناسب ازدواج با خودشان ارزیابی می‌کنند در حالی که دختران با امید تغییر طرف مقابل وارد رابطه می‌شوند و این تصوری اشتباه است زیرا آدم‌ها برای تغییر کردن ازدواج نمی‌کنند.


نعیمی با اشاره به میزان بالای طلاق در کشور، خصوصاً ازدواج دانشجویی، تصریح کرد: روال ازدواج دانشجویی به این صورت است که فرد با گزینه‌های متعددی ارتباط برقرار می‌کند، مورد مناسب خود را انتخاب می‌کند و با آن فرد ازدواج می‌کند.


وی با اشاره به تفاوت رابطه قبل و بعد از ازدواج، گفت: وقتی که فرد وارد زندگی مشترک می‌شوند، متوجه جزئیاتی از رفتار طرف مقابل می‌شود که قبلاً نمی‌دید و به همین دلیل شروع می‌کند به مقایسه باطن همسر خود با ظاهر زن‌هایی که در گذشته ملاقات کرده بود و این مقایسه سردی عاطفی را به مرور زمان در درون فرد پدید می‌آورد.


نعیمی در پایان سردی عاطفی را عاملی دانست که منجر به از هم گسیختگی خانواده‌ها می‌شود و اظهار کرد: برای جلوگیری از بروز این مسئله باید در نقطه شروع یک‌سری اقدامات انجام داد تا از وقوع آن پیشگیری شود و زندگی باثباتی شکل بگیرد.



فرحبخش: اگر بتوانید تغییر کنید، می‌توانید دنیا را در دستان خود بگیرید



کیومرث فرحبخش، مدیر مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی هم ضمن تشکر از عوامل تئاتر دانشجویی، گفت: شما دانشجویان گروه مشاوره، نمونه‌های بی‌قیمتی هستید که هیچ کجا مثل شما وجود ندارد و امیدوارم که خداوند شما را در همه مراحل زندگی موفق و سربلند کند.


وی با بیان اینکه ویژگی‌های شخصی توهم ذهن فرد است، اظهار کرد: انسان در توهم ویژگی‌های خود زندگی‌ می‌کند؛ با استناد به فلسفه مرحوم علامه طباطبائی یک‌سری چیزها اعتبار و یک‌سری چیزها حقیقت است، اعتبار چیزی است که ذهن ما می‌سازد و  ویژگی‌های شخصیتی افراد از جمله این پدیده‌های اعتباری هستند.


فرحبخش ادامه داد: من برخلاف دیگران که معتقدند چون ما این‌گونه رفتار می‌کنیم پس این صفت را دارا هستیم، اعتقاد دارم که صفت‌ها برگرفته از رفتار آدمی است؛ زیرا ما صرفاً در اثر تعدد رفتار، صفتی از فرد را در ذهنمان تصور می‌کنیم به آن اعتبار می‌بخشیم.


وی تصور ذهنی فرد را با حقیقت مطلق متفاوت دانست و تصریح کرد: دلیل اصرار روان‌شناسان بر صفات فردی این است که می‌خواهند تمام مسائل را برای خودشان پیش‌بینی‌پذیر کنند زیرا علم را برمبنای پیشگیری تعریف کرده‌اند.


رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: یکی از صفات انسان انعطاف‌پذیری است، افرادی که با هم ازدواج می‌کنند خود به خود با هم تفاوت‌هایی دارند، اما اگر آنها اراده کنند، می‌توانند زندگی خود را دگرگون کنند و اینکه تغییر را ناممکن بدانیم یک دیدگاه جبری است.


وی با اشاره به نمونه‌هایی از مراجعه کنندگان جلسات مشاوره، توضیح داد: ما ازدواج‌هایی از دو خانواده با فرهنگ‌های کاملاً متفاوت داشتیم که بسیار خوشبخت بودند و نمونه‌هایی را هم شاهد بودیم که با وجود فرهنگ مشابه دچار مشکل بودند.


فرحبخش روان‌شناسان را موظف به راهنمایی زوج‌های شیفته دانست و یا‌دآور شد: ما اگر به دو جوان که شیفته یکدیگر هستند کمک نکنیم، ناخودآگاه دو شکست عاطفی را ایجاد کرده‌ایم که خود زمینه بروز مشکلات متعددی در آن‌ها است.


وی با بیان اینکه کسانی که نمی‌توانند صفات شخصیتی خود را تغیر دهند دچار اختلالات شخصیتی هستند، اظهار کرد: به نقل از امام صادق: «وای به حال کسی که دیروز و امروزش مثل هم باشد»، شخصیت ما در حال حرکت است و از نظر من افراد این صفت‌ها که توهم خودشان است را می‌توانند در راستای بهبود زندگی خود تغییر دهند.


فرحبخش در پایان خطاب به مشاوران، گفت: به آدم‌ها نشان دهید که اگر بتوانند تغییر کنند، می‌توانند دنیا را در دستان خود بگیرند، هنر یک مشاور ازدواج در این است که به مراجع خود بگوید که چه چیزهایی را باید در خودش تغییر دهد تا موفق شود.



اسمعیلی: سازگاری، ضامن دوام عشق است



معصومه اسمعیلی، دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی هم در سخنانی با بیان اینکه انسان چقدر پیچیده و عجیب است، تصریح کرد: اگر شخصی بتواند چند هفته روی نقشی کار کند و آن را به نحوی ایفا کند که بیننده آن را باور کند پس تغییر انسان هم ممکن است.


وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم عشق کسی را به هم بزنیم ولی باید فهمید که آیا این عشق واقعی است یا اینکه فرد اصطلاحاً در جو قرار گرفته است زیرا انسان از ابعاد مختلفی تشکیل شده و ممکن است که در لحظات نیاز و اضطرار، آب آلوده را هم بخورد.


دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی در پایان با اشاره به اهمیت توجه به آینده، تأکید کرد: اگر ما از میزان سازگاری طرف مقابل خود ارزیابی درستی داشته باشیم، تفاوت افراد در ازدواج مشکلی ایجاد نمی‌کند چون اگر سازگاری وجود داشته باشد، افراد با هر موقعیتی می‌توانند با یکدیگر زندگی کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار