۰۴ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۰۲
کد خبر: ۳۹۴۱۳

Hamayesh Etrebatat (3)


اولین همایش علمی- دانشجویی ارتباطات و زندگی صبح امروز در سالن شهید همت دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در افتتاحیه این مراسم دکتر محمد مهدی فرقانی که به دلیل سفر علمی‌ در روسیه به سر می‌برد، از طریق پخش ویدیوئی به ایراد سخنرانی پرداخت.


دکتر فرقانی ضمن ابراز خشنودی از برگزاری اولین همایش علمی‌– دانشجویی ارتباطات در این دانشگاه به مهم‌ترین نقطه قوت این همایش اشاره کرد و گفت: از نظر من دو نکته در این همایش بسیار حائز اهمیت است؛ اول اینکه دانشجویان دکتری در وهله اول و بعد سایر دانشجویان به میدان آمدند و این همایش را تدارک دیدند که یک تجربه اجتماعی و علمی ‌خیلی خوب برای آنان نیز هست.


وی درخصوص نکته دوم حائز اهمیت این همایش گفت: استقبال چشم گیری از فراخوان این همایش صورت گرفت و بیش از 70 مقاله به دبیرخانه همایش رسید. به عقیده من این وضعیت بسیار درخشان و خوشحال‌کننده است زیرا در بسیاری از همایش‌های بزرگ و ملی با فراخوان‌های گسترده‌تر، ما شاهد این استقبال نیستیم.


وی افزود: برگزاری این همایش مدیون دانشجویان خوش فکر و پر تلاش و پر انگیزه خصوصا در مقطع دکتری و همچنین همکاری و همیاری همه همکاران هیئت علمی ‌و دکتر جولا ست که مسئول برگزاری این همایش بوده است.


در ادامه این مراسم دکتر‌هادی خانیکی ضمن اشاره به سخن سقراط به عنوان پدر علم گفت‌وگو در خصوص این علم گفت: من در گفت‌وگو آنچه از شاگردانم ‌می‌آموزم بیش از آن چیزی است که آنان از من ‌می‌آموزند. به تعبیر او گفت‌وگو مانند قابلگی و نوعی کمک برای به دنیا آمدن فکر تازه است.


وی خاطر نشان کرد: تجربه و دانش بشری به ما نشان ‌می‌دهد شکل‌گیری مکان‌هایی که در آنها قالب‌ها و چارچوب‌های تعیین شده شکسته شود که در اثر آن فرصت‌هایی برای خلق اندیشه‌های تازه و یافتن بینش جدید بوجود آید، یک نیاز ضروری است. من یکی از آن مکان‌ها و امکان‌ها را همین نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها و همایش‌ها می‌دانم.


دکتر خانیکی ادامه داد: در اینجاست که قدرت تفکر و بینش و همچنین قدرت صورت گرایی در آموزش و صورت‌گرایی در علم پیشی ‌می‌گیرد. علم هم مانند هر پدیده دیگر ‌می‌تواند گرفتار بسته بندی شدن شود و در آن زمان ما دانشمندان، محققان و استادانی را ‌می‌بینیم که تنها قادر به ارائه آن بسته‌ها هستند.


عضو هیئت علمی‌گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: در ورای این بسته‌بندی‌ها، جایی که بینش و دانش شکل ‌می‌گیرد، این دو عنصر از مهم ترین عناصری است که امروزه در نهاد دانشگاه باید جویای آن باشیم. عنصر دانش به راحتی و با وضوح بهتر در دانشگاه قابل دنبال کردن است اما بینش نیازمند گفت‌وگو و تفکر خلاق است.


وی تاکید کرد: من با فهم ناقص خودم فکر ‌می‌کنم نبض زندگی در دانشگاه‌ها، نشست‌های علمی، همایش‌های علمی، پیگیری پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی‌‌می‌زند چراکه آنجا کمی‌دور از دسترس و دست‌درازی مقررات و خشکی‌هایی است که در دانشگاه وجود دارد.


دکتر خانیکی ضمن ابراز خشنودی از انتخاب عنوان این همایش گفت: من از زندگی چیزی که بیرون از ارتباطات باشد را نمی‌فهمم و همه آن را در درون ارتباطات ‌می‌فهمم. مهم‌ترین نقیصه‌ای که در نظام ارتباطات وجود دارد، نادیده گرفتن جنبه‌هایی از زندگی است.


وی افزود: به نظر من برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی تعارف نیست. اگر می خواهیم دانشگاه، دانشگاه باشد باید همایش‌‌های علمی، انجمن‌‌های علمی- دانشجویی، پایان نامه‌‌ها و رساله‌‌های دانشجویی را جدی بگیریم.


قابل ذکر است که این همایش صبح امروز در سالن شهید همت دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. پنل های اصلی این همایش نیز هم‌اکنون در حال اجراست.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار