۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ۲۳:۱۹
کد خبر: ۲۵۰۴۲۵
سخنرانی دکتر گنجی در دومین نشست تشکیلاتی و آموزشی بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی

مدیر مسئول روزنامه جوان حفظ تمامیت ارضی ایران، تحقق استقلال سیاسی، ایجاد وحدت ملی، وجود اقتدار ملی، حاکمیت ایدئولوژی اسلامی، مطرح شدن کشور در جایگاه قدرت منطقه، به رسمیت شناخته شدن هویت‌ ایرانی و حاکمیت اخلاق اسلامی در کشور را از نتایج انقلاب اسلامی دانست و گفت: اینکه غرب نتوانست در این 40 سال بر کشورهای اسلامی مسلط شود از برکات نگاه امام بوده است.


به گزارش عطنا، نشست «گفتمان انقلاب اسلامی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» از ۲۴ تا ۲۸ تیرماه در مجتمع آموزشی و تفریحی کیش مهر فریدون کنار برگزار شد. (گزارش تصویری)


در این نشست تشکیلاتی چهار روزه دکتر علی انتظاری، مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر علیرضا زاکانی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی دوره‌های هفتم تا نهم، دکتر ابراهیم برزگر، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، پژوهشگر فلسفه دین و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، دکتر حسن ملکی، استاد مدیریت و برنامه‌ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی در دولت دهم و استادیار اقتصاد بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر عبدالله گنجی، دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی و مدیرمسئول روزنامه جوان به ایراد سخنرانی پرداختند.


عبدالله گنجی، دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی و مدیرمسئول روزنامه جوان در ابتدای سخنان خود گفت: برای مطالعه و تحقیق درباره اهداف آرمان‌های انقلاب سه گزاره مهم است؛ اگر این سه گزاره را مد نظر قرار ندهیم و به مسئله ورود کنیم حتما دچار مشکل خواهیم شد.


وی به مقایسه ایران حال حاضر با ایران قبل از انقلاب پرداخت و گفت: در واقع در این 40 سال تمامیت ارضی ایران را حفظ کردیم ولی قبل از دوران انقلاب این موضوع را نداریم؛ از سال ۱۲۱۸ قمری زمانی که با غرب آشنا شدیم تا الان ما همیشه چیزی را از دست دادیم و به ایران اضافه نشده ولی ما الان این تمامیت ارضی را حفظ کردیم.


دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی استقلال سیاسی را دومین وجه‌تمایز ایران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب دانست و گفت: در بحث استقلال سیاسی دستمان پر است؛ قبل از انقلاب، کودتاها و حضور غربی‌ها بسیار پررنگ بوده است.


مدیرمسئول روزنامه جوان سومین وجه تمایز را وحدت ملی خواند و گفت: بعد از انقلاب تمرین بسیاری برای ملت‌سازی خصوصا در جنگ، مشارکت‌های اجتماعی، بحران‌ها و انتخابات کردیم و این همدلی و همگرایی بعد از انقلاب وجود داشته است.


گنجی درباره چهارمین وجه تمایز گفت: «ایدئولوژی اسلام» بود که ما را حفظ کرد و توانستیم تا الان به پشتوانه این ایدئولوژی بایستیم.


وی اقتدار ملی را پنجمین وجه تمایز معرفی کرد و گفت: قدرت‌های بزرگ برای حل مسائل با ما پای میز مذاکره می‌نشینند.


دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی بحث منطقه‌ای را ششمین وجه‌تمایز خواند و گفت: در بحث منطقه‌ای قدرت بازدارندگی جنگی در نحوه جنگ که امام می‌فرمایند ما با تشخیص خودمان بدون اینکه با کسی مشورت کنیم این کار را کردیم و درواقع ایران خودش تصمیم گرفت.


مدیرمسئول روزنامه جوان به رسمیت شناختن هویت‌ ایرانی را هفتمین وجه تمایز دانست و گفت: ما ایرانی‌ها چهار هویت ملی، مذهبی، قومی و مدرن داریم ساختار جمهوری اسلامی امروزه هویت مدرن است در صورتی که هویت‌های دیگر هم به رسمیت می‌شناسند.


گنجی درباره قدرت منطقه‌ای که هشتمین وجه‌تمایز محسوب کرده است، گفت: در مدتی کوتاه از لحاظ منطقه‌ای تبدیل به قدرت منطقه‌ای شده‌ایم و کسانی که به پشتوانه غرب در منطقه علیه ما جنگیدند واقعا دستشان خالی بوده است.


وی درباره نهمین وجه تمایز گفت: جمهوری اسلامی همیشه توانسته مردم را با خودش به همراه داشته باشد و قدرت بسیج‌گری اجتماعی دارد.


دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی دهمین وجه‌تمایز ایران قبل انقلاب و بعد از انقلاب را گسترش کمی دانشگاه و آموزش عالی در کشور دانست و در ادامه گفت: امام معتقد است وقتی ما آرمانی را برای خودمان تعریف می‌کنیم لزومی ندارد که الزاما اگر همه انبیاء و معصومین مکلف به نتیجه بودند هرگز نباید بیشتر از توانایی عمل خود فراتر روند همانطور که پیامبر آرمانش گسترش اسلام بود و خودش تحقق آرمانش را ندید.


مدیرمسئول روزنامه جوان افزود: در خصوص آرمان‌های مدنظر امام در حوزه داخلی و خارجی دستورالعملی که می‌بینید از امام است؛ عصاره اندیشه امام به جهت ریل‌گذاری برای آینده جهان اسلام در واقع آن چیزی است که تمدن اسلامی آرمان ما است.


گنجی اظهار کرد: در سه جا در ایران شامل دانشگاه، حوزه هنر و رسانه تحقق جریان‌های مذهبی خیلی غریب هستند؛ همچنین در مردمی بودن و ساده‌زیستی مسئولان نزول کرده‌ایم البته امام و رهبری این گزاره را رعایت کردند و در نظام جمهوری اسلامی، اشرافی‌گری هنوز ارزش نشده است.


وی در ادامه گفت: در خصوص قطع همه رگه‌های وابستگی به جهان بربریت در خیلی از حوزه‌ها موفق و در خیلی حوزه‌ها ناموفق بوده‌ایم؛ در جمهوری اسلامی تا گرفتار نشویم خلاقیت بوجود نمی‌آید.


دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی استقلال سیاسی را  قله جمهوری اسلامی دانست و گفت: در این خصوص هم هزینه زیاد پرداخت کردیم و هم اشتراک فهم وجود دارد.


مدیرمسئول روزنامه جوان اظهار کرد: در کشور ما بیشتر بحث آزادی را به لحاظ شهوانی تعبیر می‌کنند در حالی که در نفی جمهوری اسلامی همه آزاد هستند. در حاکمیت اخلاق اسلامی در بسیاری از جاها موفق بوده‌ایم؛ مشروب‌فروشی و فحشاء در تهران آزاد بود اما الان کمتر شده و نیست.


گنجی درباره وحدت جهان اسلام گفت: وقتی می‌گوییم وحدت جهان اسلام به این معنا نیست که همه یک کشور شوند و ما مرکز آن، بلکه به این معناست که همه کشورها سر جای خودشان باشند ولی به نام اسلام بر منافع خودشان حاکم باشند.


وی گفت: فکر می‌کنم تولد داعش به نوعی بسیج جهانی سربازان اسلام که امام چندین بار بر آن تأکید کردند را محقق کرد.


دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: اعتقاد دارم که بعد از جنگ بین رفاه و مبارزه دو دستگی ایجاد شد که رفاه و مبارزه طرفداران خودش را ایجاد کرد که یکی از انحرافات مسیر انقلاب اسلامی است.


مدیرمسئول روزنامه جوان افزود: فضای لذت‌گرایی با همان شاخص‌های غربی در ایران در حال رشد است گرایش به این نگاه در کشور ما بالا است و شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات فرامرزی توانسته این وضعیت را تسهیل کند؛ این تساهل و تسامح در جامعه ما جدی است.


گنجی مبارزه با سلطه غرب در جهان اسلام را واقعیتی دانست و گفت: اینکه این سلطه در این 40 سال بر کشورهای اسلامی میسر نشده نگاه امام بوده است و همچنان دنبال می‌شود؛ اعتقاد ما بر این است که رشد علمی و اقتصادی بتواند در این مسیر به تسلیم نشدن ما کمک کند.


وی در ادامه گفت: بر روی عدالت،‌ نفی اشرافی‌گری و راه امام همچنان اصرار است؛ اصرار بر راه امام محور مهمی در همه عرصه‌ها است اما عده‌ای توانستند امام را از این میزان صحیفه‌ای که برای ما مانده تبدیل به جمله «نظام رأی ملت است» کنند.



اگر جمهوری اسلامی زمانی فروبپاشد عامل آن غیر از مذهب نیست



دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی استقلال سیاسی، عدم تسلیم، حرکت در مسیرخودکفایی، تبدیل به قدرت منطقه‌ای، بسیج جهانی اسلام و ایجاد مدل حکومتی مردم‌سالاری دینی را فراتر از چیزی که غرب می‌گوید دانست و گفت: مواردی هستند که به جرأت می توانم بگویم محقق شدند. همچنین چند آسیب جدی وجود دارد؛ یکی از مشکلات اصلی کشور شکاف نخبگانی درون نظام است که از سلایق عبور کرده و روز به روز افزایش می‌یابد؛ کاملا معرفتی است و بسیار عمیق شده ولی در باره آن فکری نمی‌شود.


مدیرمسئول روزنامه جوان در آرمان‌های فرامرزی، غرب توفیقی پیدا کرد و توانست گسترش انقلاب اسلامی در منطقه را با مسائل کلامی شیعه و سنی بازخوانی کند و این را به جوانان اهل سنت تزریق کند تا دست به اسلحه ببرند در نهایت با زنده کردن اختلافات بین شیعه و سنی جنگی را بوجود آوردند تا شرایط را برای ما سخت کنند.


گنجی یکی‌دیگر از موانع را تمرکز غرب برای عدم توسعه ایران دانست و گفت: توسعه‌ای که در عرف جهان به آن توسعه می‌گویند را برای ما نمی‌خواهند و می‌خواهند هویت را از ما بگیرند.


وی در ادامه گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند گزاره و انگاره‌های ذهنی فروپاشی معتبر شود؛ این راهبردی است که آمریکایی‌ها برای ما ترسیم کردند تا فشار روانی و اقتصادی به منظور نارضایتی اجتماعی و اقتصادی با هدف بی‌ثبات سازی امنیتی سیاسی بوجود آید.


دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: اگر جمهوری اسلامی زمانی فروبپاشد عامل آن غیر از مذهب نیست؛ همانطور که مذهبی‌ها آن را آورده‌اند می‌توانند براندازند؛ تا کنون هیچکدام از نهله‌های فکری در کشور موثر نبودند چه ملی‌گراها و چه روشنفکران.  گزینه مذهب در کشور ما بسیار مهم است به همین خاطر است که خیلی ها در ایران نتوانستند تحولی جز مذهب ایجاد کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار