۱۲ دی ۱۳۹۴ ۱۸:۰۵
کد خبر: ۲۴۷۰۵
Namar-3

Falaahat ishe


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و نماینده دور هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی، گفت: اعدام شیخ نمر تحولات عربستان را وارد مرحله برگشت ناپذیری خواهد کرد.


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار عطنا، ضمن محکوم کردن این رویداد ضدانسانی، افزود: عربستانی‌ها به شدت نگران موج بیداری اسلامی در دنیای اسلام بودند و سعی کردند با این اقدام، آن را منحرف کنند، از این رو در قالب ایجاد اختلافات شیعه و سنی و حتی بین دولت‌ها درصدد کنترل این موج هستند.


فلاحت پیشه تصریح کرد: شیخ نمر نماینده برابری و عدالت منطقه بود اما عربستان با این حرکت، انسانیت و حقوق بشر را با هم اعدام کرد. شیخ نمر در عربستان مورد اعتماد شیعه و سنی بود و با قلبی پاک، سخت‌ترین مسیرها را طی کرده بود و برای ایجاد وحدت بین شیعه و سنی در عربستان گام‌های بزرگی برداشته، تا جاییکه به عنوان خیمه‌ای بالای سر شیعیان عربستان بود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه مسیر حرکت شیخ نمر چیزی غیر از سیر الی النور نبود، اذعان داشت: شیخ نمر در راستای وحدت شیعه و مسلمانان عربستان تلاش بسیار کردند.
وی خاطرنشان کرد: عربستانی‌ها در ادامه سلسله اقدامات ضد انسانی این حرکت را صورت دادند و افکار عمومی دنیا هم سکوت نخواهد کرد زیرا شعار روز کشورهای دنیا حمایت از حقوق بشر است و عربستان با این اقدام حقوق بشر را زیر پا نهاد.


فلاحت پیشه اضافه کرد: از اعدام شیخ نمر علاوه بر شیعیان، مردم منصف عربستان هم ناراحت‌اند و تنها شماری از وهابیون، از این حرکت رضایت دارند.


وی در پاسخ به این سوال که چرا عربستان اقدام به چنین حرکتی کرد و چه تاثیری بر تحولات منطقه‌ای می‌تواند داشته باشد، گفت: با توجه به سیر تحولات منطقه‌ای در یمن و بحرین، حضور تروریسم و حتی گسترش حضور دیپلماتیک کشورها، این موضوع به شدت عربستان را در سراشیبی تحولات قرار داده است.
نماینده دور هفتم و هشتم حوزه انتخابیه اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اقدامات از این دست به نوعی انتحاری است و به هیچ وجه عقلانیتی پشت این اقدام وجود ندارد.


وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه؛ این اقدام می تواند بر روابط ایران و عربستان نیز تاثیر گذار باشد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند به راحتی از کنار این موضوع بگذرد و حداقل پیامی که این موضوع به همراه کشتار زائران ایرانی و مسلمانان در حج دارد، این است که عربستان رژیم غیرقابل اعتماد و خطرناکی است که حداقل شاخص‌های ارتباطی را هم برخوردار نیست.


وی تاکید کرد: معتقدم در شرایط کنونی هیچ کشوری در دنیا به اندازه عربستان شایسته خطاب قرار دادن به عنوان دشمن برای ایران نیست و باید در قالب دشمنان اصلی ایران گنجانده شود و سیاست‌ها را در این قالب طراحی کرد.


استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه، در ادامه اضافه کرد: شخصا اعتقاد دارم حامیان عدالت در دنیا، انتقام شیخ نمر را از عربستان خواهند گرفت و به خونخواهی شیخ در یمن خود را نشان خواهند داد.


این نماینده سابق مجلس در پایان با اشاره به عکس‌العمل کشورهای غربی و منطقه به این اقدام، اذعان داشت: عکس‌العمل کشورهای غربی نسبت به این اقدام، به صورت بیانه‌ای خواهد بود نه قطعنامه‌ای، و باید ببینیم افکار عمومی در دنیا چه عکس العمل و موضع‌گیری خواهد داشت.
او افزود: خونخواهی شیخ نمر در یمن شکل خواهد گرفت و به همین خاطر معتقدم عربستان از این پس وارد مرحله برگشت ناپذیری می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار