۰۶ دی ۱۳۹۴ ۲۰:۵۵
کد خبر: ۲۴۴۱۷
1
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: جهانی شدن به معنی امکان حیات گونه‌های مختلف فرهنگی و سبک‌های متفاوت هنری درکنار یکدیگر است و افرادی می‌توانند خود را در عرصه جهانی ارائه کنند که هویت خاص خود را داشته باشند.

به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتر حسین سلیمی در نخستین اجلاس رؤسای دانشگاههای هنر کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با اشاره به سخن یک انسان شناس انگلیسی مبنی بر اینکه انسان اسیر تارهای معنایی است که به دور خود تنیده و آن تارها فرهنگ هستند، گفت: من این نظریه را نقد می‌کنم و عقیده دارم تنها راه رهایی انسان از این اسارت خلق معانی جدید است که افق‌های تازه‌ای را به روی انسان می‌گشاید و هنر مهمترین عرصه خلق این معانی است.

IMG_8134

وی با تأکید بر اینکه مهمترین جلوه گام معانی که انسان را به سمت رهایی رهنمود می کند عرصه هنر است، افزود: در تاریخ تحول تفکر بشری، تحول همواره با پیدایش سبک‌ها و شیوه‌های هنری همراه بوده است. بشر در هر زمانی که بازاندیشی می‌کند سبک‌های هنری نیز ایجاد می‌کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه رهایی انسان از مسیر هنر امکانپذیر است، اظهارکرد: در حال حاضر در عصر جهانی شدن زندگی می‌کنیم که همه چیز ماهیت جهانی پیدا می‌کند؛ اما در مورد جهانی شدن اشتباه اساسی وجود دارد مبنی بر اینکه همه فکر می‌کنند جهانی شدن به معنی همسان شدن است که این یک خطای بزرگ در درک ماهیت جهانی شدن است.

وی با تاکید بر اینکه همگرایی در حوزه اقتصادی و سیاست در گرو همگرایی فرهنگی است، افزود: خوشحالم که موسسه فرهنگی اکو و دانشگاه هنر شرایطی را فراهم کردند که اهل هنر بتوانند سبک‌های هنری و گونه‌های متفاوت اندیشیدن را به دست آورند و تعامل متقابل شیوه‌های هنری را فراهم کنند که این می‌تواند باعث همگرایی بیشتر در اقتصاد و سیاست باشد.

همچنین در ادامه علیرضا عسگری رئیس دانشگاه هنر شیراز با تاکید بر اینکه هنر امروزه به زبان آکادمیک و دانشگاهی مطرح می‌شود، افزود: حکومت‌هایی در تاریخ ماندگار شدند که به مرحله رشد هنر رسیدند. بین کشورها تنوع فرهنگی وجود دارد که ما به عنوان حوزه دانشگاه باید آنرا حفظ کنیم. زیرا میراث‌های فرهنگی پشتوانه میراث ملی است و این تنوع که موجب رشد هنر شده را باید شناسایی کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار