مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه قانعیراد پنجرههای گفتوگو را از منظر جامعهشناسی به ساحتهای دیگر گشود، گفت: قانعیراد را باید توأمان با خرد و عشق فهمید، نه فقط از یک منظر و بُعد به او توجه کرد.
به گزارش عطنا، همزمان با چهلمین روز درگذشت زندهیاد محمدامین قانعیراد، آیین گرامیداشت این استاد عالیقدر و مراسم رونمایی از کتاب «اخلاقیات شعوبی و روحیه علمی» شنبه، ۶ مردادماه با حضور خانواده مرحوم محمدامین قانعیراد، جمعی از فرهیختگان و اصحاب علم در انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد.
در این مراسم علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، هادی خانیکی، مدیرگروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، مسعود کوثری، دانشیار ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران و مدیر انتشارات علمی و فرهنگی، مقصود فراستخواه، دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، محمد فاضلی، استادیار جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی، داریوش رحمانیان، دانشیار تاریخ دانشگاه تهران و عضو مؤسسه راویان آینده فرهنگ، نعمتالله فاضلی، دانشیار پژوهشکده مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و برادر بزرگ مرحوم محمدامین قانعیراد به سخنرانی پرداختند.
هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدای سخنان خود گفت: دکتر قانعیراد از کسانی بود که در جامعهشناسی ایران، بسیار موثر بود، شاید جامعهشناسان، جامعهشناسی خودشان را از اینکه باید آنها هم فرآیند زمینههای رشد خودشان را مورد توجه قرار دهند مبرّا بدانند چون یک نگاه ناظری بر سایر علوم و ساحتها دارند.
وی افزود: قانعیراد پنجرههای گفتوگو را از منظر جامعهشناسی به ساحتهای دیگر گشود و کار بزرگی کرد. وی در جامعه شناسی در ایران بسیار مؤثر بود.
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: وقتی هابرماس به ایران آمد و گفتوگوهایی را با روشنفکران ایران داشت قانعیراد کار ارزشمندی تحت عنوان «هابرماس در ایران» انجام داد که این اثر درباره فهم ایرانی هابرماس بسیار مهم است.
خانیکی گفت: مسئله بعدی آمدن والر اشتاین به ایران بود، والر اشتاین بر فراز جامعهشناسی معاصر نشسته است و این گفتوگوها در فهم جامعهشناسی ایرانی برای والر اشتاین خیلی موثر بود. این دو کار استاد قانعیراد کار بزرگی بود که البته به همان ساحت گفتوگویی برمیگردد و دغدغهمندی قانعیراد را نشان میدهد.
وی در پایان گفت: باید قانعیراد را توأمان با خرد و عشق فهمید، نه فقط از یک منظر و بُعد به او توجه کرد؛ اوم جامعهشناسی است که نقش بزرگی در جامعهشناسی داشته است.