۰۲ مرداد ۱۳۹۷ ۱۶:۴۳
کد خبر: ۲۰۳۲۰۷
کریم اسلاملوییان در میزگرد «نسبت اسلام و توسعه اقتصادی»

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه مباحث جدید توسعه زیر مجموعه‌ دیدگاه‌های شهید آیت‌الله صدر قرار دارند و نوعی رابطه‌ عموم و خصوص مطلق بینشان حاكم است، گفت: در مفهوم توسعه، فرد باید علاوه بر رفاه مادی، احساس رضایت و خوشحالی نیز داشته باشد بنابراین مفاهیم غیرمادی نیز در توسعه دخیل هستند.


به گزارش عطنا، میزگرد «نسبت اسلام و توسعه اقتصادی از منظر پنج متفکر اسلامی» با حضور دکتر علی مطهری، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، دکتر علیرضا بهشتی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر یدالله دادگر و دکتر سیدکاظم صدر، استادان دانشگاه شهیدبهشتی، دکتر فرشاد مومنی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر حسین راغفر، استاد دانشگاه الزهرا، دکتر مصباحی‌مقدم، استاد دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر مرتضی عزتی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر کریم اسلاملوئیان، استاد دانشگاه شیراز و دکتر مجید رضایی و دکتر محمدرضا یوسفی، استادان دانشگاه مفید یکشنبه، ۱۰ تیرماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.


هر یک از استادان میزگرد به ارائه سخنان خود پیرامون دیدگاه‌های شهید سیدمحمدباقر صدر، اندیشمند و سیاست‌مدار عراقی، شهید مرتضی مطهری، استاد فلسفه و کلام اسلامی و از نظریه‌پردازان جمهوری اسلامی، شهید سیدمحمد بهشتی، سیاست‌مدار و فقیه ایرانی، امام سیدموسی صدر، مجتهد شیعه و مؤسس مجلس اعلای شیعیان لبنان و مرحوم سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی، مرجع تقلید ایرانی شیعه پرداختند.


كریم اسلاملوئیان، استاد اقتصاد دانشگاه شیراز درباره توسعه اقتصادی از دیدگاه شهید محمدباقر صدر به سخنرانی پرداخت و گفت: بحث توسعه در اقتصاد بحثی نسبتاً جدید است، بعد از ورود به دهه‌ هفتاد میلادی، پس از شکل‌گیری كشورها و مجزا شدن كشورهای درحال توسعه و توسعه یافته، به‌رغم حصول رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه‌ كشور، فقر، شكاف طبقاتی و بیكاری افزایش یافت و كشورها حتی كشورهای غربی نیز دچار تورم ركود شدند، یعنی هم قیمت‌ها و هم بیكاری افزایش پیدا كرد.


وی افزود: لذا در دهه٧٠ و ٨٠ میلادی علاوه بر مفهوم رشد اقتصادی، مفاهیم توزیع درآمد، توزیع ثروت، فقر و بیكاری جزء تعاریف توسعه قرار گرفتند.


استاد اقتصاد دانشگاه شیراز در تعریف مفهوم توسعه‌یافتگی گفت: از آنجایی كه توسعه یك فرایند است، انتها ندارد. در مفهوم توسعه، فرد باید علاوه بر رفاه مادی، احساس رضایت و خوشحالی نیز داشته باشد؛ لذا در تعریف توسعه مفاهیم غیرمادی نیز دخالت دارند.


اسلاملوئیان در ذكر اهداف توسعه گفت: سه هدف برای توسعه تعریف می‌شود؛ نخست، تامین نیازهای اولیه زندگی؛ دوم، بهبود سطح زندگی و عزت نفس؛ سوم، توسعه انتخاب‌های افراد.


وی ضمن اینكه مفاهیمی همچون عدالت، فرصت برابر، تولید و توزیع از دیدگاه شهید صدر را متفاوت با جامعه غربی دانست، گفت: برای مثال، غرب برای هر حوزه‌ای آزادی تعریف می‌كند، اما آیت‌الله صدر آزادی انسان را به قیودی محدود می‌كند؛ از جمله این‌كه تربیت انسان باید به گونه‌ انسان اسلامی باشد و محدودیت‌ها را مخالف آزادی خود نبیند و از همه قیود رها شود.


استاد اقتصاد دانشگاه شیراز درباره توسعه پایدار گفت: یكی از تعاریف توسعه‌ پایدار، عدالت است؛ برای مثال وقتی ما با قاعده‌ لاضرر و لاضرار در كتاب اقتصادنان مواجه می‌شویم، مبنی بر اینكه هیچكس حق ندارد به كسی ضرر بزند، به مفهوم توسعه پایدار در این كتاب برمی‌خوریم.


اسلاملوئیان معتقد بود مباحث جدید توسعه زیر مجموعه‌ دیدگاه‌های شهید آیت‌الله صدر قرار دارند و نوعی رابطه‌ عموم و خصوص مطلق بینشان حاكم است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار