۱۹ تير ۱۳۹۷ ۰۹:۰۸
کد خبر: ۲۰۰۷۸۲
kure & American

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: برای آمریکایی‌ها خلع سلاح اتمی کره شمالی مهم است، دلیل اول ترسی است که از بمب هسته‌ای کره شمالی و موشک‌های دوربرد این کشور دارند و دلیل دوم امنیت متحدان آمریکایی‌ها در منطقه است.


به گزارش عطنا به نقل از رادیو گفت‌وگو، مجید عباسی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی، در مصاحبه ای که با وی در این رادیو صورت گرفت، به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها در مذاکره با کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها به خاطر قدرت زیادی که دارند معمولاً در مذاکراتی که وارد می‌شوند، تلاش می‌کنند تا تمام امتیازات را بگیرند بدون اینکه امتیازی را بدهند و در مذاکرات خودشان هم بسیار بدعهد بودند و هم با کره شمالی در مذاکرات قبلی و هم در برجام نشان دادند که قابل‌اعتماد نیستند.


وی با اشاره به مذاکرات اخیر آمریکا و کره شمالی مهم‌ترین مشکل را عدم اعتماد دو کشور به یکدیگر به لحاظ ذهنی و روان‌شناسانه دانست و تصریح کرد: پمپئو وزیر خارجه آمریکا در محافل خصوصی از اینکه کره شمالی تسلیحات هسته‌ای خود را به‌طور کامل جمع کند، ابراز تردید کرده است و یا در دو هفته گذشته نهادهای اطلاعاتی آمریکا گزارش دادند کره شمالی نه‌تنها در حال برچیدن تسلیحاتش نیست بلکه مشغول توسعه آن‌ها هم است و دارد آن‌ها را تقویت می‌کند. این نشان‌دهنده این است که اعتماد و اطمینانی بین این‌ها وجود ندارد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر شیوه مذاکراتی آمریکایی بخصوص در تیم جدید گفت: تیم جدید به دنبال این است که همه امتیازات را دریافت کنند و بعد قطره‌ای اگر تازه تشخیص دادند و منافعشان بود امتیاز ارائه دهند. در بیانیه‌ای هم که وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد، گفته بودند که آمریکایی‌ها یکسری خواسته‌های یک‌جانبه‌ای را در رابطه با مسائل اتمی مطرح می‌کنند و ما هم یکسری کارهای غیرقابل بازگشتی را انجام دادیم و معتقدیم باید این حرکت مرحله‌به‌مرحله انجام بگیرد ولی آمریکایی‌ها مخالف هستند و می‌گویند باید کل تجهیزات هسته‌ای را جمع کنید و بعد باهم مذاکره کنیم.


وی یادآور شد: آمریکا و شخص ترامپ، یک سال دیگر هم تحریم‌های کره شمالی را تمدید کرد و اگر بخواهد بین طرفین در مذاکرات اعتمادی وجود داشته باشد نباید این اتفاق‌ها بیافتد.


عباسی در رابطه با عدم اظهارنظر آمریکا در مورد رعایت حقوق بشر در کره شمالی گفت: طرح مسائلی مثل حقوق بشر و امثالهم بیشتر مباحثی سیاسی است تا این‌ها بهره‌برداری سیاسی خودشان را بکنند اگر حقوق بشر برای آمریکا مهم بود، متحدان آمریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه چیزی به‌عنوان حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند؛ بحث حقوق بشر کاملاً حاشیه‌ای است و در مورد کره شمالی نیز به همین شکل است.


وی افزود: آنچه برای آمریکایی‌ها مهم است، خلع سلاح اتمی کره شمالی و آن‌هم به دو دلیل است؛ دلیل اول ترسی است که آن‌ها از بمب هسته‌ای کره شمالی و موشک‌های دوربرد این کشور دارند و دلیل دوم امنیت متحدان آمریکایی‌ها در منطقه است.


کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: مباحث حقوق بشر، بیشتر مباحثی است که در نظریه‌های لیبرالیسم و آرمان‌گرایی مطرح می‌شود که در سیاست خارجی آمریکا فقط به‌عنوان ابزار استفاده می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار