۱۷ تير ۱۳۹۷ ۱۹:۰۷
کد خبر: ۲۰۰۶۱۱
نشست «مهار خشونت در گرو تاب‌آوری سرزمین» با سخنرانی هادی خانیکی و محمد درویش

نویسنده‌ کتاب «بحران آب» با بیان اینکه جامعه توسعه‌ناپذیر و حکومت توسعه‌گریز است، گفت: تا زمانی که بین حکومت و جامعه آشتی برقرار نشود و گفت‌وگو نکنند کشور ما از مشکلات نجات پیدا نخواهد کرد؛ جامعه‌شناسان و جوانان باید برای تغییر ماهیت فکری مردم تلاش کنند چرا که کشور با خرد و عقلانیت جمعی درست می‌شود.


به گزارش عطنا، نشست «مهار خشونت در گروی تاب‌آوری سرزمین» یکشنبه، ۶ خردادماه به همت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری گروه آینده‌پژوهی انجمن جامعه‌شناسی با حضور دکتر هادی خانیکی، رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، مهندس محمد درویش، دبیر سیاست‌گذاری محیط زیست در مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری، مهندس احمد آل‌یاسین، پژوهشگر و کارشناس محیط زیست در ایران و آمریکا و نویسنده‌ کتاب «بحران آب» برگزار شد.


در بخشی از این نشست احمد آل‌یاسین، پژوهشگر و کارشناس محیط زیست در ایران و آمریکا و نویسنده‌ کتاب «بحران آب» به ارائه دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: ما حسودیم و در گفت‌وگو نظر به حصر دیگری داریم، حرف یکدیگر را گوش نمی‌دهیم و مستدل هم صحبت نمی‌کنیم.


وی با تاکید بر اینکه امروز جامعه ما توسعه‌ناپذیر و حکومت توسعه‌گریز است بیان کرد: تا زمانی که ما بین این دو نهاد آشتی برقرار نکنیم و گفت‌وگو ایجاد نکنیم کشور ما نجات پیدا نخواهد کرد؛ متاسفانه این گفت‌وگو از طفولیت در خانواده ما پرورش پیدا نکرده است و به نظرم  نداشتن گفت‌وگو یکی بزرگترین نقص‌های جامعه است.


این پژوهشگر و کارشناس محیط زیست در ادامه افزود: ما مهندسان بلد نبودیم که از جامعه‌شناسان و فرهنگ‌مداران سوال کنیم؛ 20سال پیش برای هماهنگ کردن، یک  پروژه هزار هکتاری شرکت‌های تعاونی توسعه را در سطح کشور را به من دادند اولین کاری که ما انجام دادیم از جامعه‌شناسان برای شناسایی روحیات روستا دعوت کردیم تا توزیع آب مناطق را انجام دهیم که در نهایت موفق هم بود.


آل‌یاسین خاطرنشان کرد: در جامعه، ما حدود 250موسسه آموزشی، حدود 16500 استاد دانشگاه  و نزدیک به 4.5میلیون دانشجو داریم که متاسفانه این سرمایه عظیم علمی کشور باطل است، این سرمایه در کنج قرار گرفته و به عرصه نیامده است و تمامی اینها به خاطر بلد نبودن گفت‌وگو است.


نویسنده‌ کتاب «بحران آب»  گفت: اگر گفت‌وگو بلد باشیم نهادهای مدنی ما که بیش از 800 نهاد با 400 هزار عضو هستند موفق خواهند بود اما این نهادهای هیچکدامشان نهاد موفقی نیستند اتاق بازرگانی با 90 سال سابقه فعالیت، مهندسان مشاوران ایران با 40سال بزرگترین نهادهای مدنی صنفی هستند اما شکست خورده‌اند برای اینکه آزادی انتخابات ندارند و در گفتمان‌های خود یکدیگر را قبول ندارند این خصلت به نظر من  این رسالت فقط به کمک حرفه جامعه‌شناسی و استادان می‌تواند تقویت شود.



میراث‌ نابخردان گذشته



وی در ادامه گفت: حدود 55 سال در توسعه فیزیکی و 10سال در توسعه نظری کشور فعالیت کردم در طول این دوران من از جامعه‌شناسی ایران گله‌مند هستم.


آل‌یاسین اظهار کرد: مبهوت شهامت، شجاعت، پرکاری و تلاش این یگانه محیط زیست ایران شده‌ام، متاسفانه در جامعه‌شناسی هنوز چنین شخصیتی را به جامعه معرفی نکرده‌ایم تا تاثیرگذار باشد و بتواند در تربیت جامعه نقش ایفا کند.


این پژوهشگر و کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه مشکل ایران، حکومت نیست بیان کرد: اگر حکومت عوض شود ایران به جایی نخواهید رسید بعد از انقلاب مشروطیت بدشانسی ایران این بود که نفت به دست ما رسید اگر این کار انجام نمی‌شد شاید امروز ایران سرنوشت دیگری پیدا می‌کرد.


وی خاطرنشان کرد: نفت باعث شد که پول در اختیار دولت قرار بگیرد، دولت پول را خرج کند و بر ملت سوار شود.


آل‌یاسین اشکال عمده  ایران را بحث جامعه کارشناسی در توضیح فرآیند توسعه فیزیکی ایران دانست و گفت: فرودگاه‌ها و سدهای نامناسبی که تا به امروز ساخته شده همگی ناشی از عدم حضور کارشناسان جامعه‌شناسی در فرآیند توسعه فیزیکی ایران  است.


وی افزود: مهندسین مشاورین ایران هیچوقت موظف نبودند که مطالعات کارشناسی کنند؛ در شرح خدمات مهندسین مشاوره مطالعات جامعه‌شناسی بود ولی مطالعات جامعه‌شناسی محدود به طیف سنی و هرم سنی در فرآیند مملکت بود؛ هرگز روح جامعه، فطرت جامعه، انتظارات و امید جامعه در ایران مطرح نمی‌شد و کسی به دنبال واقع‌گرایی و واقع‌بینی برای آینده نبود.


این پژوهشگر و کارشناس محیط زیست گفت: به خاطر همین عدم واقعیت‌گرایی طرح‌ها از دفتر مدیریت دولت خارج شد و هیچ مهندس مشاوری که طرح می‌داد خودش تصمیم نمی‌گرفت به همین سبب طرح‌های ایران از آمایش سرزمین از درون مطالعات جامعه‌شناسی و زیست‌محیطی  بیرون نمی‌آمد بلکه از زبان وزیر، وکیل و نماینده مجلس بود چرا که منفعت در آن کارها بود.


آل یاسین با تاکید بر اینکه نسل امروز و نسل‌های آینده میراث‌خوار اقدامات نابخردانه گذشتگان هستند، گفت: جامعه‌شناسان و جوانان در تغییر ماهیت فکری ما ایرانیان نقش حیاتی دارند؛ مردم کشور ما با آب و خاک بد رفتاری می‌کنند و به هم احترام نمی‌گذارند؛ ایران در دوره‌ای افتخاراتی داشته ولی این دلیلی نمی‌شود که تنها آنها را آویزه گوشمان کنیم، بیاییم کارهای جدید افتخارآفرین انجام دهیم و پروژه‌های جدید ایجاد کنیم.


وی خاطرنشان کرد: ایران گرفتار عواقب نابخردانه گذشته است و اگر هر رژیم دیگری سر کار آید وضعیت به همین صورت است برای اینکه این افراد از درون همین ملت هستند و ما فطرت مناسبی برای پرداختن به کشور نداریم بنابراین کشور با خرد و عقلانیت جمعی درست می‌شود.


نویسنده‌ کتاب «بحران آب»  با اشاره به کتاب خود تحت عنوان «ایران و شاخص جهانی» گفت: در این  کتاب همه شاخص را آورده‌ام که در نتیجه آن ایران رفوزه قلمداد می‌شود به خاطر اینکه شاخص‌ها نشان می‌دهد که ایران طبق شاخص‌های منتشر شده جهانی 75 درصد پایین‌تر از همه کشورها است.


احمد آل‌یاسین، پژوهشگر و کارشناس محیط زیست در ایران و آمریکا در پایان گفت: ما با کشورهای توسعه‌یافته برابر نیستیم در صورتی که مهد تمدن بودیم و این ایرادات را جامعه‌شناسی ایران می‌تواند حل کند؛ جامعه ایران احتیاج  به رهبری فکری دارد و جامعه‌شناسان ما وظیفه دارند که  در طبقات مختلف مسئولیت اجتماعی ایجاد کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار