۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ۱۴:۴۶
کد خبر: ۲۰۰۱۹

استاد دانشگاه علامه گفت: مهم‌ترین شاخص اقتصاد مقاومتی قدرت رقابت‌پذیری اقتصاد است.


mirzaee
حجت‌الله میرزایی در همایش رقابت‌پذیری منطقه‌ای کلید اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: رقابت‌پذیری معیاری برای ارزیابی درجه موفقیت استان‌ها و مناطق در میدان رقابت‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی محسوب می‌شود.


وی رقابت‌پذیری را معیار کلیدی سنجش میزان تحقق اقتصاد مقاومتی در منطقه عنوان کرد و افزود: رقابت‌پذیری توانایی یک منطقه در جذب و نگه داشت سرمایه‌های انسانی و مالی در رقابت با دیگر مناطق است.


میرزایی تصریح کرد: مناطقی که نرخ رشد کوچک‌تری ایجاد می‌کنند و بازدهی سرمایه‌گذاری کمتری دارند با خروج سرمایه‌های انسانی در منطقه مواجه می‌شوند.


این پژوهشگر اقتصاد منطقه‌ای و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، با تاکید بر جلوگیری از سنگ‌اندازی سرمایه‌گذاری منطقه گفت: مسیر موفقیت توسعه منطقه با جذب سرمایه‌گذاری تحقق پیدا می‌کند.


وی خواستار تاب‌آوری اقتصادی در راستای شتاب تغییرات اقتصادی شد و خاطرنشان کرد: نااطمینانی برای آینده در حال افزایش است و روند کمبود آب فقر و طلاق نشان می‌دهد که باید تذکرات جدی برای آینده داشته باشیم و نیازمند ارتقای تاب‌آوری رقابت‌پذیری اقتصادی هستیم.


میرزایی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از جمعیت کشور در آینده نزدیک به شمال کشور حرکت می‌کند، یادآور شد: دولت در حال سرمایه‌گذاری در جنوب و ساحل مکران سیستان و بلوچستان برای جذب جمعیت است اما به نظر می‌رسد جمعیت به شمال کشور گرایش دارد و مدیران استان‌های شمالی باید در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.


استاد دانشگاه علامه طباطبایی بر وجود دارایی و فرآیند رقابتی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی و ... در مناطق تاکید کرد و ادامه داد: از دو دهه گذشته تاکنون نظام نوآوری منطقه محور توسعه به‌ویژه در اروپا محسوب می‌شود.


وی با بیان اینکه امروز رقابت‌پذیری بین منطقه‌ای در حال انجام است، خاطرنشان کرد: ساختار اقتصادی عامل مهم رقابت‌پذیری است و بازارها از شاخص‌های مهم محسوب می‌شود.


میرزایی هویت منطقه‌ای در توسعه را مهم خواند و گفت: عامل انسانی و ‌جذب سرمایه‌گذاری و ... از عوامل موفقیت اقتصادی در منطقه است.


وی با اشاره به بهره‌وری منطقه‌ای اشتغال و استاندارد زندگی، تصریح کرد: کیفیت نهادی و سرمایه انسانی و زیرساخت و محیط کسب و کار و اندازه بازار و کارایی بازار و ظرفیت نوآوری و زیرساخت فناوری از شاخص‌های رقابت‌پذیری منطقه است.


این استاد دانشگاه از رتبه دوم بهبود کسب و کار به طور میانگین در سال‌های اخیر خبر داد و متذکر شد: گیلان جزو استان‌های خوب در زمینه کسب و کار است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار