۰۵ خرداد ۱۳۹۷ ۱۷:۱۷
کد خبر: ۱۹۲۹۹۵
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، استاد دانشگاه علامه طباطبائی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برجام 912 مورد تحریم از 1248 مورد تحریم از موضوعات مختلف برداشته شده است، گفت: چین و روسیه بعد از برجام شرایط بهتری نسبت به قبل آن دارند و اروپا هم به دنبال طراحی یک بسته پیشنهادی تشویقی و حمایتی نسبت به ایران است.


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست «خروج آمریکا از برجام و چشم‌اندازها» دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و با حضور دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، استاد دانشگاه علامه طباطبائی و عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و دکتر سیدرضا موسوی‌نیا، دکتر هادی آجیلی و دکتر علیرضا کوهکن، اعضای هیئت علمی دانشگاه برگزار شد.


در بخشی از این نشست، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در ابتدا با تاکید بر این نکته که برجام در مجلس نهم تصویب شد، گفت: مسائل کلان سیاست خارجی از جمله مسئله هسته‌ای و رابطه با آمریکا، زیر نظر مستقیم رهبری در شورای عالی امنیت ملی مطرح و تصمیم گیری می‌شود. برجام هم در این موعد که اگر ایران ذیل فصل هفت منشور و ماده 42 آن قرار می‌گرفت، بازرسی‌های اجباری زیر نظر شورای امنیت اجرا می‌شد، تصمیم درستی بود.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برجام 912 مورد تحریم از 1248 مورد تحریم از موضوعات مختلف برداشته شده است، درصورتی که در زمان ترامپ فقط 3 تحریم برداشته شد، گفت: چین و روسیه بعد از برجام شرایط بهتری نسبت به قبل آن دارند، فقط بعضی شرکت‌های بزرگ آنها باید ملاحظات بیشتری داشته باشند و اروپا هم به دنبال طراحی یک بسته پیشنهادی تشویقی و حمایتی نسبت به ایران است.


وی با اشاره به اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام درباره نوع سیاست اروپا نسبت به برجام سه دیدگاه وجود دارد، اظهار کرد: عده‌ای معتقدند که یک تقسیم کار بین اروپا و آمریکا صورت گرفته است به طوری که آمریکا با خروج از برجام به دنبال بازگشت تحریم‌ها و تهدیدات است و اروپا با حضور در برجام به دنبال این است که ایران را وادار به اجرای محدودیت‌های برجام کند. عده‌ای دیگر مخالف روابط مستحکم اروپا و آمریکا هستند و معتقدند برجام برای آنها موضوعی حیثیتی است و نگاه اروپا نگاهی سیاسی و راهبردی است.


استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه اروپا به دنبال حفظ برجام است اما توان آن را ندارد، گفت: دیدگاه سومی که وجود دارد و من هم به آن اعتقاد دارم، این است که اروپا تمایل دارد در برجام بماند اما توان این کار را ندارد. آمریکا از زمان بین دو جنگ جهانی با تسلط بر شاهراه‌های اقتصادی به دنبال این بود که در مواقع ضروری تصمیم بگیرد.



آتش زدن پرچم آمریکا مطابق منافع ملی ما نیست



فلاحت‌پیشه یادآور شد: آمریکا با خروج از برجام امکان استفاده از بند 11 تا 13 قطعنامه 2231 مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه دوزمانه را ندارد.


وی با بیان اینکه در زمان تحریم، کاسبان تحریم و افرادی مانند رضا ضراب و بابک زنجانی خسارت سنگینی به کشور وارد کردند، گفت: طبق گفته وزیر نفت پول‌های ناشی از فروش نفت به کشور بازمی‌گردد و ما هم قبول می‌کنیم.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه دنبال مقصر گشتن اشتباه محض است، افزود: خروج از NPT به معنای این است که ما جلوتر از کره شمالی به دنبال بمب اتم هستیم. یعنی ما با برجام امکان بازرسی‌های کشور‌های لیبی و عراق را ندادیم. باید یادآور شد که بزرگترین تجربه ما از جنگ هشت ساله این است که دیگر نمی‌جنگیم.


استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با تصریح اینکه در شرایط کنونی نباید وارد فضای افراطی‌گری شویم، گفت: رفتار عقلانی به معنای دور شدن از اصول انقلابی نیست. قبل از برجام امکان فروش تنها 366 هزار بشکه در روز را داشتیم. برجام بهترین توافق ممکن است که در ذیل فصل 7 شورای امنیت بود.


فلاحت‌پیشه در پایان با تاکید بر این نکته که تنها کشوری هستیم که فناوری هسته‌ای خود را با مجوز شورای امنیت انجام می‌دهد، تاکید کرد: اگر در مجلس نهم بودم به برجام رای مثبت می‌دادم، امروز خروج ازNPT  یعنی ما تصمیم به سمت حرکت برای تولید سلاح هسته‌ای گرفته‌ایم.


وی افزود: زمانی که افکار عمومی مخالف خروج آمریکا از برجام بود آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس شورای اسلامی مخالف منافع ملی ما بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار