۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۲۳:۱۴
کد خبر: ۱۹۱۵۵۳
مراسم افتتاح «کرسی ارتباطات علم و فناوری» در دانشگاه علامه با حضور وزیر علوم

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اهمیت «دانش ارتباطات» در دنیای امروز، گفت: در قرن جدید ارتباطات فقط یک رشته دانشگاهی در کنار دیگر رشته‌ها نیست بلکه دانشی جدید است که بر دیگر علوم سایه انداخته است و شناخت ابعاد گوناگون جامعه بدون شناخت مدل ارتباطات آن امکان‌پذیر نیست.


به گزارش عطنا، «کرسی ارتباطات علم و فناوری» با همکاری یونسکو با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر هادی خانیکی، رئیس این کرسی، دکتر سعدالله نصیری‌قیداری، دبیر کل پیشین کمیسیون ملی یونسکو، خانم استر کیش‌لاروش، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، دکتر احمد جلالی، سفیر دائم ایران در یونسکو و دکتر حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح شد.


حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ضمن خیر مقدم به منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سپاس‌گزاری از حمایت‌های ایشان و مسئولان یونسکو، گفت: کرسی «ارتباطات علم و فناوری یونسکو» با زحمات و حمایت‌های دکتر احمد جلالی، سفیر دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تاسیس شد.


وی همچنین از حضور رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و هیئت رئیسه دانشگاه علامه طباطبائی سپاس‌گزاری کرد و گفت: دکتر هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو و دکتر محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تلاش‌های زیادی برای تشکیل این کرسی کردند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: راه‌اندازی کرسی «ارتباطات علم و فناوری یونسکو» و مراسم افتتاح آن در تاریخ دانشگاه و تحولات علمی کشور روز بسیار تعیین‌کننده و مهمی است‌. چند سال پیش وقتی در دنیا سخن از تحول علم می‌شد، نوآوری‌های تکنولوژیک و نوآوری حوزه‌های فنی و مهندسی نماد و پایه اصلی تحولات علمی در دنیا شناخته می‌شد.


سلیمی با بیان اینکه تغییر پارادایم فیزیک از فیزیک نیوتن به فیزیک کوانتوم در تمام دانش‌ها اثر گذاشت، افزود: با این حال، در قرن 21 برای اولین‌بار دانشی شکل گرفت که موجب تحول در تمام علوم شد که آن دانش «ارتباطات» بود.


وی به اهمیت «ارتباطات» تاکید کرد و گفت: در قرن جدید ارتباطات فقط یک رشته دانشگاهی در کنار دیگر رشته‌ها نیست بلکه دانشی جدید است که بر دیگر علوم سایه انداخته است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: امروزه نه تنها علم روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل تحت تاثیر ارتباطات هستند بلکه علوم شناختی و علوم پایه که مبنای دانش‌های مختلف هستند تحت تاثیر دانش ارتباطات متحول شده‌اند و بر بستر ارتباطات در حال رشد هستند.


سلیمی با بیان اینکه توسعه دانش ارتباطات، تاسیس کرسی‌های ارتباطات و گسترش شاخه‌های این علم محدود به اهالی دانشگاه نیست، گفت: جامعه علمی کشور به نوعی وابسته به ارتباطات به عنوان تحول بزرگ، بنیادین و تاثیرگذار قرن 21 است.


وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از شغل‌ها، حرفه‌ها و ابزارهای انتشار علم توسط ارتباطات شکل‌ گرفته است، رشد و گسترش مبانی نظری علم ارتباطات باعث تحول‌های جدی می‌شود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه شناخت ابعاد گوناگون جامعه بدون شناخت مدل ارتباطات آن امکان‌پذیر نیست، گفت: امروزه برخی از دانشمندان جامعه را واحدی ارتباطی تعریف می‌کنند.


سلیمی آغاز به کار «کرسی ارتباطات علم و فناوری» و همکاری‌ با نهادهای بین‌المللی مانند یونسکو را نقطه آغازی برای تحولات علمی و شکل گرفتن پارادایمی جدید در حوزه دانش اجتماعی و علوم مختلف در جامعه ایران دانست و گفت: ما فکر می‌کنیم ارتباطات حوزه‌ای است که ظرفیت همکاری‌های بین‌المللی بسیار زیادی دارد.


سلیمی افزود: حضور خانم استر کیش‌لاروش (Ms. Esther Kuisch Laroche)، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران در مراسم افتتاح «کرسی ارتباطات علم و فناوری» و صحبت‌های مقدماتی با ایشان در دفتر منطقه‌ای یونسکو گویای این است که ظرفیت بسیار زیادی در «کرسی ارتباطات علم و فناوری» نهفته است.


حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: با توجه به توانایی‌های بسیار زیاد استادان ارتباطات و دکتر هادی خانیکی، رئیس «کرسی ارتباطات علم و فناوری»، به آینده رشته ارتباطات بسیار امیدوار هستیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار