۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۲۲:۲۴
کد خبر: ۱۹۰۴۲۷
tajmazinani (4)

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی از برگزاری «همایش سیاست‌گذاری اجتماعی در جهان اسلام» در روزهای 22 و 23 اردیبهشت‌ماه امسال در دانشکده مدیریت و حسابداری این دانشگاه خبر داد و گفت: در این همایش از 160 مقاله دریافت شده داخلی و خارجی، 120 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است که از این تعداد، 50 مقاله طی دو روز ارائه می‌شود و هدف دانشگاه علامه از برگزاری این همایش شبکه‌سازی در حوزه سیاست‌گذاری‌ اجتماعی در جهان اسلام است.


به گزارش عطنا، دکتر علی‌اکبر تاج مزینانی، 19 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در سالن شهید ارشاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، هدف این همایش بین‌المللی را ایجاد مشارکت بین صاحب‌نظران و محققان حوزه سیاست‌گذاری از کشورهای مختلف اسلامی و همچنین موسسات دیگر کشورها در حوزه رفاه و سیاست‌گذاری‌های اجتماعی حتی از کشورهای غیر اسلامی خواند و گفت: در کشورهای اسلامی با ضعف در حوزه سیاست‌گذاری‌های اجتماعی و رفاه اجتماعی مواجه هستیم، این در حالی است که یکی از وجوه اصلی تعالیم اسلامی تاکید بر مسائل اجتماعی، تامین رفاه شهروندان و همبستگی اجتماعی است.


تاج مزینانی با اشاره به اینکه در کشورهای غربی دولت‌های رفاه شکل گرفته‌اند، اظهار کرد: در واقع دولت رفاه با سیاست‌گذاری اجتماعی پیوند نزدیک دارد و هدف آن مدخله آگاهانه و تعمدی دولت‌ها برای بازتوزیع منابع و فرصت‌ها در میان شهروندان برای رسیدن به اهداف رفاهی و ایجاد همبستگی اجتماعی است.


رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه تاریخچه شکل‌گیری رفاه و سیاست اجتماعی به دو ریشه عمده باز می‌گردد، آنها را اینگونه معرفی کرد: یکی از ریشه‌ها تعالیم مذهبی است که در واقع در کشورهای غربی تعالیم مسیحی زیربنای شکل‌گیری رفاه و سیاست اجتماعی بود، برخی دولت رفاه و سیاست اجتماعی را شکل سکولار شده مکانیسم‌های رفاهی می‌دانند که از قبل وجود داشته است و با بازنگری‌هایی صورت گرفته به یک مبنا برای شکل‌گیری دولت رفاه تبدیل شده است.


وی ادامه داد: ریشه دیگر به سنت‌های مربوط به نهادهای مدنی، اجتماعی و همیاری‌های آنها که تغییر شکل پیدا کرده‌اند، بازمی‌گردد و آنها به سیاست‌‌های اجتماعی مدرن و نهادهای رفاهی مدرن تبدیل شده‌اند که رفاه شهروندان را تأمین کرده است، در واقع بعد از جنگ جهانی دوم شاهد رشد و شکوفایی دولت‌های رفاه و شکل‌گیری سیاست اجتماعی گسترده و تأمین رفاه شهروندان در کشورهای غربی بوده‌ایم.



کشورهای اسلامی به تشکیل دولت رفاهی توجهی ندارند




تاج‌مزینانی با اشاره به اینکه روند شکل‌گیری شهروندی در کشورهای غربی، شهروندی مدنی، شهروندی سیاسی و در قرن20 شهروندی اجتماعی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشورهای غربی توانستند دولت رفاهی را شکل دهند و سیاست اجتماعی گسترده‌ای داشته باشند، شهروندی اجتماعی در آنجا به رسمیت شناخته شود در حالی که در کشورهای اسلامی به چنین مسائلی توجه نمی‌شود.


عضو هیئت علمی گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در کشورهای اسلامی ضعف در سیاست‌گذاری اجتماعی وجود دارد، گفت: بسیاری از وجوه سیاسی و نظامی در کشورهای اسلامی برجسته هستند اما به سیاست‌گذاری اجتماعی توجه نمی‌شود در صورتی که رویدادهای داخلی و مسائل خارجی که منجر به خلل در کارکرد نهادهای سنتی اجتماعی می‌شوند، نشان‌دهنده این هستند که باید به سیاست‌گذاری‌های اجتماعی نیز توجه کرد.


وی با بیان اینکه اگر الویت‌ها تغییر کند و به سمت الویت‌های اجتماعی حرکت کنیم شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود، تصریح کرد: چندین کشور اسلامی در میزان هزینه در حوزه نظامی و مواردی از این قبیل در زمره چند کشور اول دنیا هستند، علاوه بر اینکه برای این کشورها هزینه‌هایی به همراه دارد. ضمن‌آنکه برای کشورهای اسلامی دیگر که علیه آنها جنگ صورت می‌گیرد، جز کاهش رفاه و از بین رفتن استانداردهای زندگی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی چیزی را به دنبال ندارد و ما نیازمند یک تغییر جهت از حوزه سیاسی- نظامی به حوزه اجتماعی هستیم.



سیاست‌گذاری اجتماعی در نهادهای بین‌المللی مربوط به کشورهای اسلامی کمرنگ است



تاج‌مزینانی سیاست‌گذاری اجتماعی در نهادهای بین‌المللی مربوط به کشورهای اسلامی را کمرنگ خواند و افزود: با توجه به سطوح مختلف بین‌المللی مثلاً در اروپا نیز نهادهای مختلف به بحث سیاست‌گذاری اجتماعی توجه کرده‌اند اما در سازمان کنفرانس اسلامی به این حوزه توجه نمی‌شود و واحدی برای پرداختن به سیاست‌گذاری‌های اجتماعی در جهان اسلام و تحقیقات مربوط به آن وجود ندارد.


عضو هیئت علمی گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: با یک ضعف جدی در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی به‌خصوص حوزه عمل، نظر و تحقیقات مواجه هستیم و به همین خاطر دانشگاه علامه طباطبائی ایده این همایش را مطرح کرد تا در سطح کشورهای اسلامی صاحب‌نظران این حوزه را شناسایی کرده و از طریق آنها شبکه‌سازی کنیم.


وی گفت: یک سال پیش این همایش طراحی شد و از نهادهای علمی مختلف در سطح ملی و انجمن‌های علمی مثل انجمن رفاه اجتماعی ایران، انجمن جامعه‌شناسی ایران، انجمن مددکاران اجتماعی، دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه بهزیستی دعوت شد و حتی در سطح بین‌المللی نیز نهادهای ملی و بین‌المللی از کشورهایی مثل مالزی، پاکستان، ترکیه، آذربایجان و برخی از کشورهای دیگر جزء حامیان معنوی و ملی همایش شدند و نهادهای ملی مانند انجمن سیاست اجتماعی بریتانیا که اصلی‌ترین انجمن حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی و انجمن علمی در سطح بین‌المللی است از برگزاری این همایش حمایت کردند.


تاج‌مزینانی افزود: رئیس انجمن بین‌المللی سیاست‌گذاری عمومی نیز عضو کمیته علمی همایش است و در مجموع یک کمیته علمی در سطح بالا از نهادهای علمی مرتبط با سیاست‌گذاری اجتماعی در چند کشور اسلامی و همچنین دو نهاد معتبر بین‌المللی و انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی نیز جزء حامیان علمی همایش هستند.


وی با اشاره به اینکه دو ژورنال معتبر بین‌المللی ویژه‌نامه‌ای را به مقالات این همایش اختصاص خواهند داد، اظهار کرد: حدود 160 چکیده مقاله دریافت کردیم که بیش از 80 مقاله از خارج کشور دریافت شده است، از کشورهای اسلامی مانند مصر، الجزایر، تونس، مراکش، ترکیه و سایر کشورها و همچنین از کشورهای غیر‌اسلامی مانند آمریکا، آلمان، فرانسه، دانمارک، ژاپن، چین و کشورهای دیگر مقاله دریافت کرده‌ایم که از بین 160 مقاله 120 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است و در مجموع حدود 50 مقاله برای ارائه در دو روز همایش توسط کمیته علمی انتخاب شد.



برگزاری 12 پنل اصلی در همایش بین‌المللی سیاست‌گذاری اجتماعی در جهان اسلام



رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه این همایش در روزهای 22 و 23 اردیبهشت ماه سال جاری در 12 پنل اصلی و دو پنل به عنوان افتتاحیه و اختتامیه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در افتتاحیه و اختتامیه سخنرانان اصلی و شخصیت‌های بین‌المللی از جمله یکی از صاحب‌نظران و محققان اصلی حوزه سیاست اجتماعی که شبکه سیاست اجتماعی در خاورمیانه و شمال آفریقا را مدیریت می‌کند، شرکت می‌کند.


وی 12 پنل علمی این همایش را اینگونه معرفی کرد: پنل اول، نظام‌های رفاهی در جوامع مسلمان، پنل دوم، رفتارهای خیریه‌ای در دنیای اسلام، پنل سوم نقش بخش سوم در سیاست‌گذاری اجتماعی (بخش سوم  یعنی بخش دولتی، غیرخصوصی، تعاونی‌ها، خیریه‌ها و...)، پنل چهارم، خانواده، جنسیت و سیاست‌گذاری اجتماعی، پنل پنجم، تعالیم اسلامی و سیاست‌گذاری اجتماعی، پنل ششم، سیاست‌گذاری اقتصادی اشتغال و رفاه اجتماعی است، پنل هفتم، مهاجرت مسلمانان دور از وطن و سیاست‌گذاری پیرامون این موارد، پنل هشتم، حمایت اجتماعی و مساعدت‌های اجتماعی، پنل نهم، جرم افراط‌گری و سیاست‌گذاری اجتماعی، پنل دهم، برنامه‌ریزی اجتماعی، برنامه‌ریزی شهری و رفاه اجتماعی، پنل یازدهم، سیاست‌گذاری اجتماعی برای کودکان و جوانان و پنل دوازدهم هم سیاست‌گذاری اجتماعی در حوزه جمعیت و سالمندی است.


تاج‌مزینانی در پایان با اشاره به اینکه این همایش در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود و یکی از جهت‌گیری‌های این دانشگاه نیز فعالیت در عرصه بین‌المللی، گفت: یکی از اهداف برگزاری همایش‌های بین‌المللی استفاده از خروجی‌های آن و ایجاد زمینه برای استفاده از مشارکت‌های بین‌المللی در فعالیت‌های آینده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار