عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه تلگرام به مثابه یک «زیستجهان» قابل بررسی است، گفت: تلگرام به جای رمز دادن، انسانها را به هم وصل کرد و به واسطه این اتصال بود که یک جهان اجتماعی جدید شکل گرفت، جهان اجتماعی تودهواری که سریع، هیجان زده، احساسی و قابل اداره کردن است.
به گزارش عطنا، نشست «جهان ایرانی فضای مجازی در زمانه پساتلگرام» به همت گروه مطالعات رسانه پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و با سخنرانی دکتر احسان شاهقاسمی، استادیار ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر فرشاد مهدیپور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر عزیز نجفپور، مدرس و پژوهشگر مطالعات علم، فرهنگ و فناوری و رئیس دفتر مطالعات فضای مجازی و دکتر مجید سلیمانی، پژوهشگر و مدرس فرهنگ و ارتباطات، چهارشنبه، 5 اردیبهشتماه در سرای شهید آوینی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.
فرشاد مهدیپور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخشی از این نشست به ارائه دیدگاههای خود پرداخت و گفت: ما یک جهان اجتماعی احتمالا قراردادی داریم و درون آن زیست میکنیم، اینکه قبل از ما وجود داشته است یا ما آن را بوجود آوردهایم، محل بحث و گفتوگو است اما آنچه روشن است این است که در یک فرآیند تدریجی ما این جهان اجتماعی را تغییر میدهیم.
مهدی پور افزود: این جهان اجتماعی در قرون مختلف، در معاشرتها، زندگی، بهداشت و تمام روابط اجتماعی قابل رصد است. این جهان یک بخش نمادین دارد که میتواند تغییر کند و یک بخش بنیادین که رعایت قوانین و مقررات است و این بخش بنیادین احتمالا ثابت است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: تلگرام به مثابه یک جهان اجتماعی قابل بررسی است. باید در مورد اینکه تلگرام جهان اجتماعی را خلق کرده است بحث شود.
این استاد دانشگاه یادآور شد: در گذشته شبکههای اجتماعی بر مبنای دوستیابی تشکیل شده بود اما تلگرام این را اساس خود قرار نداد و به جای رمز دادن، انسانها را به هم وصل کرد و به واسطه این اتصال بود که یک جهان اجتماعی جدید شکل گرفت، جهان اجتماعی تودهواری که سریع هیجان زده، احساسی و قابل اداره کردن و نظایر آن را شکل میدهد.
وی این برانگیختگی که پیامرسان تلگرام بوجود آورده است را بالاتر از سطح یک پیامرسان دانست و تصریح کرد: در واقع سه ساحت و اندازه در تلگرام قابل شناسایی است. ابعادی که جهان اجتماعی تلگرام را روشن میکند 1- سطح خرد که فرد و ارتباطات فردی است 2- سطح میانی که گروهها را شامل میشود و 3- سطح کلان است که شامل کانالهای میلیونی است و سقف و اندازه ندارد. این سطوح تلگرام، تقریبا در تمامیگوشیهای هوشمند وجود دارد و جمعیت تلگرام فارسی زبانان تقریبا 50 تا 60 میلیون نفر را شامل میشود که در این سطوح قابل مشاهده هستند.
مهدیپور تاکید کرد: حالا یک عینیت و ذهنیت به وجود میآید و مردم واقعیتی را در این شبکهها تجربه میکنند. معنای ذهنی این است که در آن آزادی بیان دارند و تصور آنان این است که شفافیت وجود دارد و همه چیز را میتوانند شفاف ببینند. و از سوی دیگر عینیت پیدا کرده و برای مبادله و در این محیط کسب و کار انجام میدهند. مشارکت در امر سیاسی نمونه دیگری از عینیت بخشی تلگرام به زندگی روزمره است و این سرقفلی جدید شبکههای اجتماعی است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: در جهان اجتماعی یک بخش سطحی و نمادین و یک سطح عمیق و بنیادی داریم. سطح نمادین همان عکس، فیلم و صدا است که قابل مشاهده است و تواتر در آن زیاد است اما سطح بنیادین قابل مشاهده نیست
وی افزود: به لحاظ عمق، هنجارهای در این شبکهها شکل گرفته است. تلگرام از سطحی، سیال و چند هویتی بودن حمایت میکند. همین که شما میتوانید با یک شماره تلفن چندین هویت داشته باشید، گواه بر همین نکته است و این گزاره «سیال بودن هویت امر منفی نیست» را گسترش میدهد.
فرشاد مهدیپور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان گفت: تلگرام به لحاظ عمق کارهای بسیاری انجام داد؛ اینکه همه با هم برابرند، از دموکراتیک بودن حمایت میکند، از مردم در برابر حکومت دفاع میکند و یک سری ارزشها را تثبیت میکند مثلا حریم خصوصی را تثبیت میکند و از آن حراست میکند. محرمانه، ناشناخته و سیال بودن هویتها این ارزش را در شبکهها ایجاد میکند که حریم خصوصی حفظ شود.