۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۸۱۷۵۹
علی‌اصغر کیا، مدیرگروه روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی

مدیرگروه روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی به غیر از تلگرام اشتباه بزرگی بود، بیان کرد: اگر این شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها متعدد بودند، عوارض کمتری برای جامعه و مخاطبان به وجود می‌آمد، البته انتظار اینکه در چنین شرایطی مردم از تلگرام استفاده نکنند هم غیرطبیعی است.


به گزارش عطنا، دکتر علی‌اصغر کیا، مدیرگروه روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی، 19 فروردین‌ماه در نشست با ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی و برخی از مسئولان این مرکز که در سالن شورای دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه برگزار شد، گفت: بسیاری از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه‌ فضای مجازی تولید و تدوین شده‌ است که فعالیت‌های تحقیقی خوبی هستند و می‌توان از آنها برای مسئله‌یابی و ارائه راه‌حل مناسب با توجه به شرایط امروزی ما استفاده کرد.


وی در ادامه با اشاره به وضعیت فیلترینگ در فضای مجازی کشور، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات و مسائل ما در حوزه فضای مجازی را موضوع فیلترینگ برطرف کرده است.


کیا تصریح کرد: هر چند بسیاری از افراد معتقدند فیلترینگ جواب نمی‌دهد ولی این محدودیت مشکل و مسئله فضای مجازی را تا حدودی حل کرده و چهل سال است که این کار صورت می‌گیرد.


مدیرگروه روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه سخنان خود به مسائلی که امروزه در زمینه فضای مجازی در کشور به وجود آمده است، اشاره کرد و افزود: در حوزه‌ فضای مجازی مسائلی وجود دارد که قابل توجه است و فیلتر کردن همه شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها به غیر از تلگرام اقدام اشتباهی بود و انتظار اینکه مردم از تلگرام در چنین شرایطی استفاده نکنند نیز غیرطبیعی است.


این استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی بر لزوم توجه به سیاست‌های ارتباطی در زمینه فضای مجازی تأکید کرد و گفت: باید ببینیم کشورهای دیگر که سیاست‌های تکنولوژی ارتباطی مشخصی دارند در مواجه با مسائل و مشکلات این حوزه چگونه عمل کردند و عملکرد آنها می‌تواند به کشور ما در حوزه‌ اینگونه تصمیم‌گیری‌ها کمک کند. ضمن‌آنکه می‌توان با بومی‌سازی کردن تجربه آنها با توجه به شرایط کشورمان برنامه مناسب تنظیم و مورد استفاده قرار گیرد.



وی سپس از کم‌توجهی به حوزه‌ فعالیت‌های ارتباطی انتقاد کرد و ادامه داد: در بعضی کتاب‌هایی که اخیراً نگارش و بحث رسانه‌های جدید در آنها مطرح شده است، اصطلاحاتی مورد استفاده قرار گرفته که حتی برای دانشجویان این رشته هم غیرقابل فهم است و ادبیات این حوزه باید تقویت شود.


کیا با بیان اینکه فیلتر کردن همه‌ شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های فضای مجازی به غیر از تلگرام در کشور اشتباه بزرگی بود و اگر این شبکه ها متعدد بودند، عوارض کمتری داشت، اظهار کرد: البته فناوری‌های جدید پیامدهای مثبت و منفی دارند، پیامد‌های مثبت مثل آموزش الکترونیک، تجارت الکترونیک و مواردی از این قبیل است اما در کشور ما پیامدهای منفی این فناوری‌ها بیشتر بوده است.


وی در انتهای سخنانش اظهار امیدواری کرد، در آینده‌ای نزدیک فضای مجازی در کشور بتوانند با سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مشخص‌تر و بهتر عمل کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار