۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ۲۳:۳۱
کد خبر: ۱۷۹۹۵۹
shoraye shahr

کارشناسان در نشست نظارت‌پذیری شورای شهر به بررسی و ارائه راهکارهایی برای پاسخگویی هرچه بیشتر، چالش‌ها و امکانات نظارت‌پذیری شورای شهر پرداختند.


به گزارش عطنا، نشست «چگونه شورای شهر را نظارت‌پذیر کنیم؟» به همت شهر دیگر با همکاری انجمن علمی-دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور الهام فخاری، عضو و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، آمنه شیرافکن، روزنامه‌نگار و فعال مدنی و مهسا اسداله‌نژاد، نماینده «دیده‌بان تهران» شهر دیگر یکشنبه، ۱۳ اسفند در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


در ابتدا آمنه شیرافکن، روزنامه‌نگار و فعال مدنی صحبت‌های خود را با موضوع «رسانه‌های غیرمستقل و بازتولید چرخه فساد» شروع کرد و پیامدهای فقدان روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و مستقل در کشور را عدم پاسخگویی و شفافیت نهادهای مختلف حاکمیتی از جمله شورای شهر خواند.


وی معتقد بود لازمه داشتن روزنامه‌نگاری قدرتمند در ایران پررنگتر شدن نقش دانشگاه‌ها در تربیت و پرورش روزنامه‌نگاران تحقیقی است و دانشگاه‌ها تا کنون در این زمینه چندان موفق عمل نکرده‌اند.


سخنران دوم نشست، الهام فخاری، عضو و رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران به ترسیم دشواری‌های نظارت‌پذیری در شورای شهر، شهرداری و جامعه پرداخت و با انتقاد از ممانعت مسئولین برنامه از سخنرانی امیر یعقوبعلی، این تصمیم را نقض غرضی از موضوع نشست که نظارت‌پذیری بر شورا بود، دانست، وی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه علامه‌طباطبائی در جایگاه دانشگاه مادر کشور، متوجه نقش خود باشد و عرصه نقد و ابراز عقیده را برای سلایق و دیدگاه‌های گوناگون فراهم کند.


الهام فخاری با ذکر اینکه هیچ مصلحتی بالاتر از حقیقت نیست به نقد نگرش مصلحت‌جویانه در مدیریت شهری پرداخت و شفافیت، دوری از مصلحت‌گرایی و محرم دانستن مردم و افکار عمومی را لازمه نظارت‌پذیری دستگاه‌های مختلف از جمله نهادهای مدیریت شهری عنوان کرد.


این عضو شورای شهر، تجمع قدرت و ثروت در دستگاه‌های مدیریتی و سیاستی را اجتناب‌ناپذیر ولی خطرناک دانست چرا که نظارت‌پذیری را سخت و درست به همین دلیل، لازم می‌کند تا از فساد و سواستفاده از این قدرت و ثروت جلوگیری به عمل آید.


مهسا اسداله‌‌نژاد، نماینده «دیده‌بان تهران» شهر دیگر در ادامه این نشست از نقش نظارتی کارگروه دیده‌بان تهران بر نهادهای مدیریتی سخن گفت و مدعی شد که «دیده‌بان شهر» که قبل از انتخابات شورا فعال شده است رویکردی غیرجناحی و ورای اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی دارد.


اسداله‌نژاد با طرح این سوال که «شرح وظایف شورا چیست؟» تصریح کرد: حد و حدود شورا کجاست؟ کجا می‌تواند تصمیم بگیرد و کجا نمی‌تواند؟ برای این حد و حدود اهمیت دارد که اعضای شورا همواره می‌توانند فیگور ما هم مخالفیم بگیرند و مسئولیت نپذیرند.


در این نشست، علاوه بر بحث در خصوص نحوه نظارت‌پذیری شورای شهر، مباحثی جدی نیز در خصوص چگونگی کنشگری شهری، عملکرد شورا و شهرداری، مسئله جمع‌آوری کودکان کار، موضوع تغییر نام خیابان کارگر شمالی به زنده‌یاد مصدق نیز مطرح شد.


از حواشی این نشست که سوءتفاهم‌هایی را به وجود آورد، ممانعت از سخنرانی امیر یعقوبعلی، فعال مدنی، از اعضای شهر دیگر و دانشجوی سابق دانشگاه علامه‌طباطبائی بود که اعتراض‌هایی را در پی داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار