۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۷۸۹۱۹
Hamayesh Amrica pajuhi nokhbe motaghi keyvanhoseini (11)

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه هدف در مطالعه تاریخ باید ارتقای کشور، جامعه و فرد ایرانی باشد، گفت: کسانی که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند، از معادلات نظام بین‌الملل آگاه نبودند ولی منافعشان حکم می‌کرد این کار را انجام دهند، آنها 28 مرداد را برجسته و گزینشی به تاریخ نگاه کردند و به فکر ارتقای کشور و جامعه نبودند.


به گزارش عطنا، همایش ملی «آمریکاپژوهی و نخبگان ایرانی» با حضور سیداصغر کیوان‌حسینی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی، محمدرضا دهشیری، عضو هیئت علمی دانشكده روابط بين‌الملل وزارت امور خارجه،‌ سیدرسول موسوی، مدیر کل سابق دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، حسین دهشیار، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی و ابراهیم متقی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران به همت معاونت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی یکشنبه، 13 اسفند برگزار شد.


حسین دهشیار، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی ضمن بررسی معیارهای یک پژوهش خوب، داشتن نگاه گزینشی به تاریخ را مشکل اساسی امروز ما دانست و گفت: برای انجام یک پژوهش خوب به شناخت از خود، شناخت از موضوع و شناخت نسبت به محیط و تئوری­های بین‌الملل نیاز داریم.


وی افزود: یک پژوهش خوب، یا دانش جدیدی را برای ما روشن می­کند و یا آگاهی و دانش ما را نسبت به موضوعی غنی می­کند، یک پژوهش به توصیف، تحلیل، بیان علت­ها می‌پردازد و به ما قابلیت پیشبینی می‌دهد. پژوهش مناسب به ما راهکار ارائه داده و به ما کمک می­کند که بفهمیم این راهکار با توجه به شرایط امروزی امکان پذیر است یا نه.



روایت گزینشی از تاریخ جامعه را در سکون نگه می‌دارد


استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی اولین قدم برای انجام یک پژوهش خوب را شناخت از خود دانست و گفت: تاریخ دو بخش توصیف حوادث و وقایع به عنوان یک وظیفه و تحلیل یا ارزیابی تاریخ به عنوان یک فضیلت دارد. پژوهش تاریخی چه به عنوان یک وظیفه و چه به عنوان یک فضیلت، به ما آگاهی می‌دهد و کمک می­کند جهان را بیشتر بشناسیم و کاستی­های زندگی خود را محو و دستاوردهای آن را برجسته کنیم، هدف در این بررسی ارتقای جامعه و فرد است.


دهشیار ضمن انتقاد از کسانی که بخش­هایی از تاریخ را گزینش کرده و برجسته می­کنند، گفت: کسانی بخش­هایی از تاریخ را که با علایق امروزیشان در ارتباط است، انتخاب و برجسته می­کنند، این انتخاب گزینشی از تاریخ،  قدرت‌محور و مورد توجه گروه­ها و حکومت­های حاکم است.


وی معتقد است یکی دیگر از نکات مورد توجه برای انجام یک پژوهش خوب آگاهی نسبت به محیط بین‌المللی است و برای انجام یک پژوهش ما باید معادلات حاکم بر صحنه جهانی را شناخته، معنی جایگاه و اعتبار وچگونگی شکل‌گیری آن را درک کنیم، چرا که اگر ما جایگاه مسائل کشورها را ندانیم و درباره آنها صحبت کنیم، تبعاتی خواهد داشت.



هدف از پژوهش باید ارتقای جامعه و فرد باشد


به گفته استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی، پژوهش‌ها در موضوع آمریکا بعد از سال 57، مبتنی بر انتخاب گزینشی از تاریخ بوده است و با توجه به علایق، زمان­هایی برجسته شده­اند که تاکید بر دشمنی آمریکا دارند و کسانی که این نگاه را گسترش دادند نه تنها نسبت به تاریخ کشور خودشان بی‌اطلاع بودند، بلکه به شدت نسبت به نظام و تئوری­های روابط بین‌الملل ضعیف عمل کرده‌اند.


دهشیار خاطرنشان کرد: کسانی امروز درباره برد-برد صحبت می­کنند که در گذشته شناختی از واقعیت و تاریخ نظام بین‌الملل نداشتند و به انتخاب گزینشی از تاریخ پرداختند، امروزه یک کشور مهم نیست بلکه جایگاه و اعتبار آن کشور مورد اهمیت است، کسانی که تاریخ را گزینشی انتخاب کردند متوجه پیامدهای این جایگاه و اعتبار نبودند.


وی افزود: کسانی که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند، از معادلات نظام بین‌الملل آگاه نبودند ولی منافعشان حکم می­کرد این کار را انجام دهند، آنها 28 مرداد را برجسته و گزینشی به تاریخ نگاه کردند، هدف در مطالعه تاریخ باید ارتقای کشور، جامعه و فرد ایرانی باشد.


حسین دهشیار، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی در پایان گفت: امروزه در بطن جامعه ما نگاه مثبتی نسبت به آمریکا وجود دارد و مطالعه و پژوهش در زمینه آمریکا دید مناسبی برای اتخاذ تصمیمات راهبردی به ما می­دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار