رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت نهاد ریاست جمهوری از طراحی پلتفورم «یکپارچه دولت همراه» در سال جاری خبر داد و گفت: در بسیاری از کشورهای جهان مثل آذربایجان، ترکیه، امارات و روسیه در مدیریت بحران از موبایل هوشمند استفاده میکنند.
به گزارش خبرنگار عطنا، همایش ملی «رسانهها و فناوریهای اطلاعاتی در خدمت کاهش خسارات بلایای طبیعی» به همت دانشگاه علامهطباطبائی با همکاری یونسکو با حضور محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامهطباطبائی و دبیر علمی همایش، سعدالله نصیری قیداری، دبیرکل کمسیون ملی یونسکو، اسماعیل نجار، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، عطاءالله ملکیتبار، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت و جمعی از استادان، پژوهشگران، فعالان رسانهای و دانشجویان دوشنبه، ۱۴ اسفندماه برگزار شد.
عطاالله ملکیتبار، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت نهاد ریاستجمهوری در این همایش با طرح این سوال که چگونه میتوان پلتفرم یکپارچه دولت همراه را در مورد بلایای طبیعی استفاده کرد گفت: پلتفرم یکپارچه دولت همراه به مجموعهای از خدمات دولت همراه گفته میشود که به افراد حقیقی و حقوقی ارائه میشود.
وی سپس کشور ایران را یک کشور زلزله خیز دانست و افزود: کشور ایران یک کشور زلزلهخیز محسوب میشود. در ایران زلزله بالای 5/6 ریشتر به عنوان بلا در نظر گرفته میشود و این مقدار را نباید زلزله قدرتمند تلقی کنیم تا آرامش در جامعه حفظ شود.
ملکیتبار در ادامه این همایش به جایگاه پانزدهم ایران در بین 120 کشور اشاره کرد و اظهار کرد: در بررسی که انجام شد ایران رتبه پانزدهم را در بین 120 کشور زلزلهخیز داشت و ژاپن در صدر قرار داشت. امنترین کشور در کشورهای مورد بررسی ونزوئلا بود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت نهاد ریاستجمهوری با بیان اینکه اصطلاح «موبایل گاورمنت» در دولت هوشمند مطرح شده است، گفت: در بسیاری از کشورهای جهان مثل آذربایجان، ترکیه، امارات و روسیه در مدیریت بحران از موبایل هوشمند استفاده میکنند.
وی در ادامه به بیان راههای ارتباطی پرداخت و گفت: کانالهای ارتباطی مختلفی برای ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد. شاید در ابتدا تنها چهار یا پنج مورد راه ارتباطی مثل رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجله به ذهن برسد اما امروزه راههای ارتباطی گوناگونی مثل شبکههای اجتماعی وجود دارد.
ملکیتبار درباره مراحل اطلاعرسانی گفت: درمدیریت بحران باید مراحل مختلفی طی شود که این مراحل میتوانند در امتداد هم باشند، در اولین گام باید اطلاعات مورد نظر جمعآوری شوند بعد، این اطلاعات مورد راستیآزمایی قرار گیرند و در مرحله آخر اطلاعرسانی شود، اگر ابتدا اطلاعرسانی کنیم ابهام و خطا به وجود میآید.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت نهاد ریاست جمهوری سپس به نحوه عملکرد پلتفرم یکپارچه دولت همراه پرداخت و گفت: دولت از طریق پلتفرم یکپارچه دولت همراه در حوزه کسب و کار به شهروندان خدماتی ارائه میدهد همچنین با این سیستم دولت و دستگاههای دولتی نیز با هم مرتبط میشوند. در این پلتفرم بخشهای ثبت نام، درخواست، استعلام، اطلاع رسانی، نظر سنجی و پرداخت وجود دارد.
وی سپس به لزوم فراهم آوردن ابزارهای جدید اطلاعرسانی اشاره کرد و گفت: استفاده از ابزارهای جدید ارتباطی میتواند بستری مناسب برای مدیریت بحران فراهم کند. مثلا میتوان از اپها یا پاسخگوی صوتی برای جمعآوری اطلاعات قبل از حادثه استفاده کرد.
ملکیتبار در پایان عدم رعایت عدالت در توزیع کمکها را یکی از آسیبهای بعد از وقوع حادثه عنوان کرد و افزود: اگرچه در حوادث آنی نمیتوان کمکرسانی را پیشبینی کرد اما در حوادثی که با تاخیر همراه است باید کمکرسانی سریع صورت پذیرد. همچنین باید فضایی فراهم شود که بعد از حادثه کمکها متناسب با افراد آسیب دیده توزیع شود و جمعآوری کمکها از داوطلبین با نظم صورت گیرد.
گفتنی است مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت جهت شناسایی نیازهای اطلاعاتی و تأمین سامانهها و ایجاد نظامهای رایانهای مورد نیاز نهاد ریاست جمهوری و دولت تشکیل شده است.