۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱۵:۴۵
کد خبر: ۱۷۵۷۵۳
نشست «حقوق شهروندی و حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی»

رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی در نشست علمی«حقوق شهروندی و حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی» با بیان اینکه یکی از موانع عدم توسعه­ کشور ما معضلات فرهنگی است گفت: یکی از وظایف دولت در منشور حقوق شهروندی ایجاد فضیلت است.


به گزارش عطنا، نشست علمی«حقوق شهروندی و حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی» به همت دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی با سخنرانی جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی، مونس کشاورز، دبیر دبیرخانه دائمی کنگره حقوق شهروندی، زهرا پارساپور، مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت علوم، آناهیتا سیفی، مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه علامه‌طباطبائی، اکرم قدیمی، مدیرگروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، ندا گلیجانی‌مقدم، معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا، آرامش شهبازی، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی، مرضیه قاسمپور، پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان و اعضای هسته پژوهشی مطالعات حقوقی زنان به مدیریت هدی غفاری، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، چهارشنبه، ۲ اسفندماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی در ابتدا ضمن تشکر از همه­ کسانی که برای برگزاری این همایش زحمت کشیده‌اند گفت: به پژوهشگران این حوزه به دلیل تصویب طرح رصد حقوق شهروندی توسط رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی تبریک عرض می‌کنم، طرحی که به موجب آن دانشگاه علامه‌طباطبائی و دبیرخانه حقوق شهروندی با همکاری یکدیگر اجرای حقوق شهروندی در کشور را رصد می‌کنند.


وی اظهار کرد: من معتقدم که باید نگاه فرهنگی عوض شود، یکی از موانع عدم توسعه­ کشور ما معضلات فرهنگی است دانشجویان ما علاقه‌ای به وارد شدن به اندیشه‌­های حقوقی ندارند و بیشتر وارد حوزه‌های وکالت و قضاوت می‌شوند اما اندیشه‌های افرادی مانند هراکلیتوس، افلاطون، سقراط تا توماس هابز و ژان ژاک روسو و همچنین فارابی و ابن‌خلدون در جامعه بسیار تاثیر دارند.


رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی در ادامه گفت: امروزه در غرب دیدگاه جان لاک حاکم است، جان لاک معتقد است تعلیم و تربیت باید در دست خانواده باشد و وظیفه دولت ایجاد رفاه، عدالت و امنیت است، دولت وظیفه دارد دانشگاه­های خوب بسازد و فضای تولید و ثروت را در جامعه فراهم کند. جان لاک معتقد است دولت صلاحیت ورود به عرصه تعلیم و تربیت را ندارد و اگر ورود کند این حوزه دچار معزل خواهد شد؛ در غرب وظیفه مدیریت و نظارت بر عملکرد دبیرستان‌ها بر عهده خانواده‌ها است.


نوروزی گفت: در موضوعات آموزشی کشور ما دیدگاه ارسطو حاکم است، ارسطو در اندیشه‌­های سیاسی خودش علاوه بر احترام به استاد خود افلاطون، معتقد بود باید نظرات آن را نقد کرده و دیدگاه­‌های خود را نسبت به آن مطرح کند، ارسطو معتقد است تعلیم و تربیت باید در دست دولت باشد اما افلاطون وظیفه دولت را ایجاد عدالت می‌دانست و معتقد بود اگر عدالت ایجاد شود رشد و توسعه آحاد بشر اتفاق می‌افتد.


وی با بیان اینکه ما باید به دنبال فضیلت باشیم اگر فضیلت محیا شود عدالت هم می‌­آید، گفت: وظیفه دولت رسیدن به فضیلت است. لذا تعلیم و تربیت باید در اختیار دولت باشد.


رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی یکی از وظایف دولت در منشور حقوق شهروندی را ایجاد فضیلت عنوان کرد و گفت: ماده1 منشور حقوق شهروندی می­گوید شهروندان از حق حیات برخوردار هستند،  ماده 2 می‌گوید شهروندان باید از حق زندگی شایسته برخوردار باشند، ماده3  می­گوید حق زنان است که از برنامه­ها و تسهیلات بهداشتی برخوردار باشند، ماده،4 می­گوید حق کودکان باید صرف نظر از جنسیت آنها ادا شود، ماده 5 می‌گوید حق توان‌خواهان و سالمندان است باید به درستی ادا شود. این جملات که می‌گوید حق زنان است، حق کودکان است، حق توان خواهان است چه چیزی را به ذهن شما متبادر می‌کند؟


نوروزی در ادامه گفت: من یک کلاسی داشتم که 40 نفر حافظان قرآن در آن بودند گفتم تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که قرآن‌کریم در جاهایی که واژه پسر می‌آید ابن نمی‌گوید مثل این آیه «يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَى لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا» اما وقتی می­خواهد واژه دختر استفاده کند می­گوید «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ» و این دیدگاه چقدر دیدگاه والایی است اما این دیدگاه را نداریم.


وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در دبیرخانه منشور حقوق شهروندی به مبنای علمی و فرهنگی موضوع توجه کرده، و با برگزاری ها درصدد حل مشکلاتی هستیم که در زمینه حقوق زنان وجود دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار