۰۷ اسفند ۱۳۹۶ ۱۸:۳۹
کد خبر: ۱۷۴۳۷۷
اولین همایش ملی «رشته مطالعات زنان، افق‌ها، رهیافت‌ها و راهکارها»

مجید بیگی با مهم خواندن نقش رشته مطالعات زنان در پیشبرد جامعه گفت: مسئله اشتغال در همه رشته‌ها یک معضل است، اما در این رشته خیلی خاص‌تر باید مورد توجه قرار بگیرد؛ زیرا این رشته و حرفه از لحاظ هویتی هنوز در اذهان سیاست‌گذاران ما جا نیفتاده است.


به گزارش خبرنگار عطنا، اولین همایش ملی رشته مطالعات زنان با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌های کشور یکشنبه، ۶ اسفندماه در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.


محورهای اصلی این همایش چیستی رشته مطالعات زنان، ضرورت و الزامات این رشته در دانشگاه‌ها، کارکردهای رشته و آینده‌پژوهی این رشته در ایران، ارائه مدل جدید در این رشته و همچنین نقش انجمن‌های علمی و تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای در توسعه و پیشرفت رشته مطالعات زنان بود.


مجید بیگی، دبیر علمی این همایش با بیان اینکه در دسته‌های شغلی مختلف تعریفی از این رشته ارائه نشده است، گفت: یکی از پیشنهادات این همایش ایجاد گرایش‌های جدیدتر در این رشته است. با توجه به اینکه این اولین همایشی است که در این زمینه به طور تخصصی برگزار می‌شود، می‌تواند بستری مناسب برای بهبود وضعیت زنان فراهم کند.


بیگی سپس به روند تشکیل این همایش پرداخت و گفت: این ایده از یک سال قبل به ذهن گروه و انجمن علمی مطالعات زنان رسیده است. حدود دو دهه از حضور رشته مطالعات زنان در جامعه ی دانشگاهی ما می گذرد؛ این رشته با دو گرایش حقوق زن در اسلام که بیشتر ماهیت حقوقی و فقهی دارد و زن و خانواده که بیشتر ماهیت جامعه‌‎شناسی دارد در دانشگاه‌های ایران آغاز به کار کرده است.


دبیر علمی همایش با تاکید بر اینکه  هر کدام ذی‌نفعان تعریف خاصی از این رشته داشته‌اند، بیان کرد: هر کدام از دانشجو‌ها با یک  ذهن جستجوگر و به دنبال پاسخگویی به سوالاتشان به این رشته پا می گذارند. این مسئله را از طیف تنوع تحصیلات دانشجویان می توان فهمید. از رشته‌های مختلف از حقوق تا پژوهشگری با گرایش‌های گوناگون، هر فردی که در این زمینه دغدغه ذهنی داشته باشد پا به این رشته می‌گذارند.


 بیگی با اشاره به اهداف خاص تاسیس این رشته گفت: سیاست‌گذاران با اهداف خاصی این رشته را تاسیس کردند. این رشته به دنبال چالش‌هایی که در حوزه زنان وجود داشته به وجود آمده و به دنبال تبیین پاسخ‌های ایرانی اسلامی در حوزه زنان بودند.


 او افزود: ضرورت این رشته را نمی‌توان انکار کرد و مطالعه مربوط به جنسیت باید باشد، زیرا انسان روحیه کمال گرایی دارد  و همیشه به سمت بهتر شدن در حرکت است. همایش‌هایی  در زمینه زنان ،مسائل زنان ، آسیب شناسی زنان برگزار شده است اما این همایش‌ بر روی رشته مطالعات زنان متمرکز بوده است، طوری که در این همایش مخاطبان ما خاص‌تر و محدودتر بودند و  ما از اول این را پیش‌بینی می‌کردیم.


بیگی توجه به محور‌های همایش را مهم برشمرد و گفت:  ماهیت و چیسیتی رشته مطالعات زنان، کارکرد‌های این رشته، الگو‌های جدید در این رشته، آینده پژوهی ونقش انجمن‌های علمی و تشکل‌های صنفی در توسعه مطالعات زنان را محورهای همایش را تشکلیل می دهند.


به بیان این مسئول، در این همایش 60 مقاله پذیرش شد که تا پایان اردیبهشت‌ماه در کتاب همایش چاپ می‌شود.


او  سپس به روند برگزاری همایش اشاره و اظهار کرد: در این همایش سعی کردیم افراد فعال در این حوزه را درگیر کنیم.  پیش از نشست امروز چندین پیش‌نشست‌هایی برگزار شد که اولین آن در دانشگاه تربیت مدرس بود.


دبیر همایش ادامه داد: اولین پیش‌نشست در مورد دغدغه اشتغال فارغ التحصیلان رشته مطالعات زنان بود که با حضور دانشجویان این رشته و تنی چند از نمایندگان مجلس برگزار شد. پیش نشست دوم با محوریت آینده پژوهی برگزار شد و نشست سوم به موضوع نقش ngo‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در تقویت حوزه مطالعات زنان اختصاص داشت که در این پیش نشست خانم سوسن باستانی نیز حضور داشت.


وی افزود: پیش‌نشست پنجم دغدغه‌ها و رویکردهای اسلامی در حوزه مطالعات زنان را مورد بررسی قرارداد .


بیگی به پنل‌های همایش اشاره کرد و گفت: این همایش در چهار پنل برگزار می‌شود و در هر پنل چهار تا پنج سخنران دارد. در پایان هر پنل پرسش و پاسخ برگزار می‌شود.


دبیر علمی همایش ملی «رشته مطالعات زنان؛ افق‌ها، رهیافت‌ها و راهکارها» در پایان تصریح کرد: این همایش گام مثبتی در زمینه کاربرد این رشته در جامعه بر می‌دارد، چرا که کنشگران این حوزه به لزوم بازنگری در این رشته  پی برده‌‌اند و تمام تلاش این همایش این است که بتواند چند پیشنهاد کاربردی درجهت محورهای بیان شده ارائه دهد.‌

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار