۰۲ اسفند ۱۳۹۶ ۰۰:۴۲
کد خبر: ۱۷۲۸۸۵
امید آزادی، مدیر امور بین‌الملل دانشگاه شیراز

امید آزادی با بیان اینکه منطق جهانی‌سازی یک منطق سرمایه‌داری برای به حداکثر رساندن سود است گفت: برای بین‌المللی‌سازی در دانشگاه باید فرهنگ و اهداف دانشگاه را تغییر داد چرا که بین‌المللی‌سازی با جهانی‌سازی متفاوت است.


به گزارش خبرنگار عطنا، همایش ملی«بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در ایران» چهارشنبه، ۱۸ بهمن با سخنرانی دکتر امید آزادی، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه شیراز با موضوع «جهانی‌سازی و بین‌المللی‌سازی» بود در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


امید آزادی، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه شیراز در ابتدای سخنان خود گفت: بین المللی‌سازی و جهانی‌سازی ابعاد جغرافیایی متفاوتی در طول تاریخ داشته‌اند و به خاطر وجود تکنولوژی‌های جدید جهانی‌سازی کل کره زمین را فرا گرفته است.


وی افزود: جهانی‌سازی یعنی امکان جا‌به‌جایی سرمایه و نیروی کار فراهم شده است، منطق جهانی‌سازی یک منطق سرمایه‌داری برای به حداکثر رساندن سود است و مراکز مختلف سرمایه را کنترل می‌کند.


مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه منطق جهانی‌سازی دنیا را یکدست می‌کند گفت: به همین دلیل در منطق جهانی‌سازی شرکت‌های چند ملیتی رشد کرده‌اند و اهمیت دارند.


آزادی با اشاره به اینکه یکی از نتایج جهانی‌سازی در علم قالب شدن زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی است بیان کرد: یک تجارت به نام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به وجود آمده است یعنی مقالات باید به انگلیسی نوشته شوند تا نام دانشگاه در رتبه‌بندی‌ها قرار گیرد.


او یادآور شد: در مقابل منطق جهانی‌سازی منطق بین‌المللی‌سازی وجود دارد، منطق بین‌المللی‌سازی می‌پذیرد که در بین کشورها و فرهنگ‌ها تنوع و تفاوت وجود دارد و به خاطر وجود زبان‌های مختلف نظام معرفت‌شناسانه متنوع خواهد بود.


مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه منطق فرهنگی بین‌المللی‌سازی باید در افراد و دانشگاه‌های مختلف توان بین‌ فرهنگی به وجود آورد گفت: دانشجویان باید یاد بگیرند تا فرهنگ‌های دیگر را درک کنند و خود را نیز بیان کنند.


آزادی معتقد بود که بین‌المللی‌سازی با جهانی‌سازی متفاوت است، در جهانی‌سازی مرکز و یکسری نیمه مرکز وجود دارد و در حال حاضر مرکز در دنیای علم دانشگاه‌های آمریکا هستند و اینها مستقیم به دانشگاه‌های دیگر وصل می‌شوند اما در منطق بین‌المللی‌سازی هر نقطه ارتباط مستقیم با نقاط دیگر دارد و وابسته به مرکز نیست.


مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه شیراز خاطر نشان کرد: بین‌المللی‌سازی در علم به معنای بعضی سیاست‌های تحقیقاتی و آموزشی برای ارتقا عناصر سنجش کیفیت دانشگاه است، قدم اول برای بین‌المللی‌سازی دانشگاه را تغییر فرهنگ دانشگاه خواند و افزود: فرهنگ آموزشی و پژوهشی باید بر روی یک دیدگاه جهانی در هر دانشگاه متمرکز شود.


آزادی تصریح کرد: در ایران به دلیل جذب دانشجو از طریق سازمان سنجش، حضور دانشجو خارجی خیلی اهمیت ندارد و به همین دلیل دیدگاه جهانی نیز وجود ندارد، قدم دوم بین‌المللی‌سازی را تغییر در اهداف دانشگاه برای مشخص شدن نقش هر کس در دنیا خواند و افزود: گاهی نقش ملی، گاهی بین‌المللی و گاهی منطقه‌ای است.


مدیر بین‌الملل دانشگاه شیراز با بیان اینکه انگیزه‌های بین‌الملل می‌تواند دانشگاهی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی باشد گفت: انگیزه‌های دانشگاهی باعث افزایش وزن هر دانشگاه بخاطر روابط بین‌الملل و ارتقا کیفیت آموزش و پژوهش و در نهایت باعث تنوع بخشی به پژوهش می‌شود.


وی دانشگاه‌ها را در یک فرایند بینا‌فرهنگی قرار داد و گفت: ساختار دانشگاه‌ها بینا‌فرهنگی خواهد شد و فرهنگ دانشگاهی نیز تغییر خواهد کرد.


آزادی خاطر نشان کرد: از نظر فرهنگی گفتمان بینافرهنگی وجود دارد، استانداردهای تحصیل دانشجویان استانداردهای بین‌المللی و باعث افزایش اعتماد به نفس علمی خواهد شد و دانشگاه برای تغییرات و چالش‌های آینده آماده می‌شود.


مدیر بین‌الملل در ادامه اظهار کرد: بین‌المللی‌سازی از نظر اقتصادی باعث دسترسی به بازار کار در آینده و دسترسی دانشگاه‌ها به پروژه‌های مختلف و بورسیه‌ها خواهد شد.


وی در این باره تصریح کرد: وقتی درآمدزایی وجود داشته باشد یا وزن بین‌المللی یک دانشگاه افزایش پیدا کند رقابت‌پذیری دانشگاه و شبکه فارق التحصیلان دانشگاه افزایش می‌یابد و در نهایت باعث افزایش قدرت نفوذ دانشگاه می‌شود.


مدیر بین‌الملل دانشگاه شیراز انگیزه سیاسی بین‌المللی سازی را اینگونه بیان کرد: بین‌المللی‌سازی به سیاست خارجی کشور و امنیت منطقه‌ای کمک می‌کند و باعث شکل‌گیری هویت ملی می‌شود.



برندینگ یک فرایند احساسی است


آزادی قدم اول برای بین‌‎المللی‌سازی در دانشگاه را ایجاد یک برنامه دراز مدت و بررسی‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی خواند و افزود: برنامه‌های تبادل دانشجو، استاد و کارمند با دانشگاه‌های مختلف نیز باید از طریق تفاهم‌نامه به وجود آید.


وی با تاکید بر یادگیری زبان انگلیسی راه‌اندازی کارگاه‌های جدید در دانشگاه و تاسیس رشته‌های جدید را برای دانشگاه مهم خواند.


مدیر بین‌الملل دانشگاه شیراز در ادامه برند‌سازی و بازاریابی در بین‌المللی‌سازی را دو اصطلاح معرفی کرد و گفت:  برند سازی عبارت است از تاکید بر تفاوت‌ها، که یک دانشگاه می‌تواند به عنوان یک دانشگاه یگانه در سطح دنیا معرفی شود.


آزادی بازاریابی را شناخت نقاط قوت و امکانات برای کسب مشتری بیشتر خواند و گفت: در دانشگاه‌های ایران به ندرت به بحث برند و بازاریابی پرداخته می‌شود.


آزادی در ادامه با اشاره به برند‌سازی گفت: برندسازی باید یک فرهنگ باشد و این فرهنگ باید از اول تعریف شود، تغییر فرهنگی یکی از پیشنیاز‌های برندسازی است و از سطح خرد تا کلان باید نسبت به برند به وجود آمده وفادار باشند.


مدیر بین‌الملل دانشگاه شیراز افزود: برندینگ یک فرایند احساسی است نه یک فرایند منطقی و عقلی و به همین دلیل استفاده از رنگ، صدا و تصویر بسیار مهم است.


وی در ادامه اظهار کرد: بعد از ساخت برند باید ببینیم که دنبال چه چیزی هستیم و قرار است چه کسی وارد دانشگاه شود، بهتر است تا با افراد به طور مستقیم از طریق اینستاگرام، فیسبوک، توییتر در تماس باشیم.


آزادی در ادامه سخنان خود سایت دانشگاه‌ها را یک بحث مهم در بازاریابی معرفی کرد و گفت: سایت دانشگاه‌ها نقطه ضعف اساسی بسیاری از دانشگاه‌های کشور است، برخی دانشگاه‌های کشور وب سایت‌های فارسی خوب دارند اما وب سایت‌های انگلیسی ضعیف است.


مدیر بین‌الملل دانشگاه شیراز ویژگی‌های یک وب سایت خوب را در اطلاعات کامل، صادقانه، ساده و ظاهر خوب می‌دانست.


وی در پایان معماری دانشگاه‌ها را مهم دانست و گفت: معماری دانشگاه‌ها باید در وب سایت‌ها و بروشورها وجود داشته باشد و شعارهای انتخابی برای وب سایت یهتر است کمی شاعرانه و فان باشد تا تاثیر بیشتر بگذارند، دانشگاه باید نسبت به برند طراحی شده خود وفادار باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار