۳۰ دی ۱۳۹۶ ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۶۶۹۲۲
shahr hooshmand


بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته خاورمیانه تا پیش از سال 2020 میلادی به صورت آزمایشی خدمات 5G را در مناطق شهری مورد آزمایش قرار می‌دهد و سپس ظرفیت آن افزایش می یابد و به صورت همزمان شرکت‌های منطقه در حال توسعه اینترنت اشیا برای تسهیل در به‌کارگیری خدمات ارتباطی هستند.


به گزارش عطنا به نقل از ایران، سرمایه گذاری‌های جدید، تعیین استراتژی‌های کاربردی، افزایش دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، توسعه هوش مصنوعی، افزایش بهره‌مندی از خدمات پردازش ابری و... از جمله اتفاقاتی بود که یک سال گذشته در صنعت فناوری اطلاعات خاورمیانه اتفاق افتاد و باعث شد کارشناسان جهانی برای این منطقه در سال 2018 میلادی بیش از هر زمان دیگر امیدوار باشند.


منطقه خاورمیانه یکی از قطب‌های اصلی فناوری در سراسر جهان محسوب می‌شود و با وجود این برای آنکه بتواند طی سال جدید میلادی بخوبی عمل کند، باید سیاست‌های جدید را پیش روی خود قرار دهد.


خبرگزاری ZDNet به منظور شفاف‌سازی وضعیت فناوری در خاورمیانه با بزرگترین کارشناسان جهان گفت‌وگوهایی را پیرامون صنعت فناوری منطقه در سال 2018 انجام داد که نتایج حاصل از آن در این گزارش آورده شده است.


پشتیبانی از فناوری 5G و شهرهای هوشمند


بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، ارزش بازار تلفن همراه در خاورمیانه و آفریقا در پایان سال گذشته به بیش از 165 میلیارد دلار رسیده است که این رقم معادل 4.2 درصد از تولید ناخالص منطقه محاسبه می‌شود.


افزایش پهنای باند اینترنت موبایلی، افزایش تعداد مشترکان مخابراتی و افزایش تعداد گوشی‌های هوشمند فروخته شده در منطقه از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در این زمینه بوده است.


شورای همکاری‌های خلیج فارس در بیانیه جدید خود توضیح داد سازگاری این منطقه با نسل پنجم فناوری‌های مخابراتی موسوم به 5G از مهم‌ترین اولویت‌های آن محسوب می‌شود و در این میان برخی اپراتورها از جمله «اتصالات» و «اورِدو» هم‌اکنون به صورت آزمایشی خدمات 5G را مورد استفاده قرار داده‌اند.


بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته خاورمیانه تا پیش از سال 2020 میلادی به صورت آزمایشی خدمات 5G را در مناطق شهری مورد آزمایش قرار می‌دهد و سپس ظرفیت آن افزایش می یابد. این در حالی است که به صورت همزمان شرکت‌های منطقه در حال توسعه اینترنت اشیا برای تسهیل در به‌کارگیری خدمات ارتباطی هستند.




مردم خاورمیانه در سال 2018 میلادی در خانه‌ها نیز ابزارهای روزمره و لوازم خانگی به اینترنت متصل می‌شوند و متناسب با رفتارها و عادات کاربر عمل می‌کنند.



در راستای توسعه نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی، خاورمیانه دسترسی هرچه بیشتر به اینترنت اشیا را لازمه شهروندان خود می‌داند و به همین منظور پیش‌بینی شده است طی سال 2018 سرمایه‌گذاری‌های گسترده برای به‌کارگیری حسگرهای هوشمند شهری و راه‌اندازی شهرهای هوشمند صورت گیرد.


امارات متحده عربی هم‌اکنون طرحی را با نام «پروژه دبی هوشمند» پیش می‌برد و به‌دنبال آنها راهکارهای فراوان برای اتصال شبکه‌های تأمین انرژی و سیستم‌های حمل و نقل عمومی در این شهر هوشمند پیش‌بینی شده است.


سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های آتی


یکی از بزرگترین اتفاقات عرصه فناوری در سال گذشته خرید فروشگاه اینترنتی Souq.com توسط آمازون به ارزش 580 میلیون دلار بود و تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر اقتصاد دیجیتال منطقه گذاشت. این اتفاق باعث شد بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان به‌صورت گسترده‌تر وارد خاورمیانه شود و شرایط توسعه تجارت الکترونیک را فراهم کند.


سرمایه‌گذاران در خاورمیانه که به بخش خصوصی توجه ویژه دارند، این روزها تمایل دارند در حوزه فناوری ورود کنند. به‌عنوان مثال سال گذشته روی پورتال Noon که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند سرمایه‌گذاری‌های فراوان صورت گرفت.


شرکت مخابراتی عربستان سعودی نیز اعلام کرده است که در سال 2018 میلادی در زمینه هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، سلامت دیجیتال و سرویس‌های مالی 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.


مرکز سرمایه‌گذاری‌های عمومی این کشور همچنین همکاری‌هایی را با شرکت ژاپنی Softbank انجام داده است و همچنین همکاری‌های جدید آن با شرکت‌های اپل، کوالکام و... آغاز شده است تا طی سال‌ جاری میلادی طرح سرمایه‌گذاری 93 میلیارد دلاری با تمرکز بر حوزه هوش مصنوعی و روباتیک را به انجام برساند.


این گام‌های دیجیتالی به گونه‌ای برداشته می‌شود که اقتصاد منطقه خاورمیانه با تکیه هرچه بیشتر بر فناوری تلاش می‌کند در آینده وابستگی کمتری به نفت داشته باشد.


بازار بزرگ خدمات پردازش ابری


خدمات مرتبط با حوزه فناوری پردازش ابری مهم‌ترین مسئله‌ای هستند که آینده و موفقیت یک شرکت را تضمین می‌کنند و با وجود این بخش اعظم کسب و کارها همچنان با نرم‌افزارهای سنتی فعالیت‌های خود را پیش می‌برند.


این اتفاق در حالت تئوری بسیار آسان به نظر می‌رسد که سازمان‌ها فعالیت‌های خود را به فضای ابری انتقال دهند و نسل جدید خدمات مورد نیاز خود را مبتنی بر فضای مجازی در اختیار بگیرند، ولی باید توجه داشت که در این مسیر مشکلات فراوان وجود دارد و با وجود این خاورمیانه می‌کوشد در سال 2018 میلادی با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر، شرایط را برای ورود سازمان‌های خود به عرصه پردازش ابری آسان‌تر کند.


با گذشت زمان فناوری‌های جدید روی کار می‌آیند و ابزارهای نوین انتقالی و مدل‌های کاربردی ابری باعث شده‌اند سازمان‌های خاورمیانه دشواری کمتر را پیش روی خود ببینند. بر این اساس احتمال می‌رود در سال 2018 میلادی بیش از 45 درصد سازمان‌های خاورمیانه به خدمات پردازش ابری روی بیاورند.


کارشناسان بر این باورند که در سال پیش رو سه حوزه نرم‌افزارهای-خدمات، زیرساخت‌ها و پلتفرم‌ها خدمات بیشترین سرمایه‌گذاری را در زمینه فناوری‌های سازمانی خاورمیانه به خود اختصاص دهند.


ارتباط بیشتر میان انسان و ماشین


طی سال 2017 میلادی خاورمیانه تحولات فراوانی را در عرصه صنعت و فناوری تجربه کرد. در این سال صنایع بزرگ فناوری‌های سنتی IT را کنار گذاشتند، مدیران فناوری سازمان‌ها سیستم‌های هوشمند تحلیلی را به کار گرفتند، خدمات ابری گسترش یافتند، ابزارهای یادگیری ماشینی روی کار آمدند و در نهایت مجموعه‌ای از فناوری‌های کاربردی در منطقه به کار گرفته شد. با وجود این پیش‌بینی شده است که روند مذکور در سال 2018 میلادی بیش از هر زمان دیگر گسترش یابد.


استراتژی «اینترنت اشیا دبی» به گونه‌ای تعریف شده است که کارشناسان از آن به‌عنوان پیشرفته‌ترین اکوسیستم اینترنت اشیا در جهان یاد می‌کنند و قرار است بواسطه توسعه زیرساخت‌های مربوطه، طی سال 2018 هوشمندترین شهر جهان در دوبی ساخته شود.


البته این اتفاق فقط به دوبی ختم نمی‌شود و دیگر کشورهای منطقه هر کدام استراتژی‌های ویژه برای به کار‌گیری اینترنت اشیا در سال 2018 میلادی مطرح کرده‌اند تا بر اساس آن ارتباط میان شهرها، سازمان‌ها، خانه‌ها، وسایل نقلیه و انسان‌ها با فناوری بیشتر شود.


با کاهش هزینه‌های استفاده از انرژی‌های مرتبط با دستگاه‌ها و ابزارهای روزمره، پیش‌بینی شده است طی سال 2018 میلادی بیش از 100 میلیارد دستگاه متصل به اینترنت در جهان مورد استفاده قرار بگیرد و با فاصله کوتاه تعداد آنها به یک تریلیون برسد.


باید توجه داشت تحلیل داده‌های به دست آمده از اینترنت اشیا همان اتفاقی است که بهبود زندگی انسان‌ها در سال پیش‌ رو را باعث می‌شود.


مردم خاورمیانه در سال 2018 میلادی شاهد آن خواهند بود که از نسل جدید اتومبیل‌ها به‌عنوان یک ابزار فناورانه متحرک استفاده کنند. این اتومبیل‌ها حسگرهای ماورای صوتی دارند تا فاصله بین خودروهای در حال حرکت را محاسبه کنند و جلوی هرگونه تصادف را بگیرند. در خانه‌ها نیز ابزارهای روزمره و لوازم خانگی به اینترنت متصل می‌شوند و متناسب با رفتارها و عادات کاربر عمل می‌کنند.


کارشناسان می‌گویند از سال 2018 میلادی بزرگترین طرح تحول فناورانه در خاورمیانه آغاز می‌شود تا در نهایت سال 2030 میلادی زندگی انسان و ماشین در این منطقه بسیار نزدیک شود.


نیم نگاه


با گذشت زمان فناوری‌های جدید روی کار می‌آیند و ابزارهای نوین انتقالی و مدل‌های کاربردی ابری باعث شده‌اند سازمان‌های خاورمیانه دشواری کمتر را پیش روی خود ببینند. بر این اساس احتمال می‌رود در سال 2018 میلادی بیش از 45 درصد سازمان‌های خاورمیانه به خدمات پردازش ابری روی بیاورند.


مردم خاورمیانه در سال 2018 میلادی شاهد آن خواهند بود که از نسل جدید اتومبیل‌ها به عنوان یک ابزار فناورانه متحرک استفاده کنند. این اتومبیل‌ها حسگرهای ماورای صوتی دارند تا فاصله بین خودروهای در حال حرکت را محاسبه کنند و جلو هرگونه تصادف را بگیرند.


از سال 2018 میلادی بزرگترین طرح تحول فناورانه در خاورمیانه آغاز می‌شود تا در نهایت سال 2030 میلادی زندگی انسان و ماشین در این منطقه بسیار نزدیک شود.


پیش‌بینی شده است طی سال 2018 میلادی بیش از 100 میلیارد دستگاه متصل به اینترنت در جهان مورد استفاده قرار بگیرد و با فاصله کوتاه تعداد آنها به یک تریلیون عدد برسد. باید توجه داشت تحلیل داده‌های به دست آمده از اینترنت اشیا همان اتفاقی است که بهبود زندگی انسان‌ها را در سال پیش‌ رو باعث می‌شود.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار