۲۳ دی ۱۳۹۶ ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۶۶۰۱۶
naserali saadat

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: از مراجعه مردم به پیام‌رسان داخلی استقبال می‌کنیم و طرفدار محصولات خارجی نیستیم اما مسدودسازی یکباره شبکه‌های اجتماعی خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیمی را متوجه اقتصاد کشور می‌کند.




به گزارش عطنا به نقل از دنیای اقتصاد، ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به‌عنوان مجموعه‌ای متشکل از صاحبان کسب و کار در کشور استقبال می‌کنیم مردم از پیام‌رسان داخلی استفاده کنند و به هیچ عنوان طرفدار محصولات خارجی نیستیم با این وجود مسدودسازی یکباره شبکه‌های اجتماعی خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیمی را متوجه اقتصاد کشور می‌کند.


رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به اینکه اکنون طبق آمارها نزدیک به ۴۰ میلیون ایرانی کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند، افزود: امروزه تولیدکنندگان بسیاری بر بستر شبکه‌های اجتماعی با توزیع‌کنندگان ارتباط دارند و این شبکه‌ها ابزاری برای برقراری ارتباط بین کسب و کارها به شمار می‌روند و به این ترتیب شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند گذشته تنها کارکرد تفریحی و سرگرمی ندارند و در فرآیندهای اقتصادی تاثیرگذار هستند.


سعادت با بیان اینکه امسال به‌عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است، گفت: اکنون با بسته شدن شبکه‌های اجتماعی، بستر ارتباطی بخش بزرگی از تولیدکنندگان با عرضه‌کنندگان از بین رفته و در فرآیند توزیع بسیاری از محصولات و خدمات خلل وارد شده و صاحبان صدها هزار کسب و کار بیکار شدند که این برخلاف شعار اشتغال‌زایی است.


سعادت با اشاره به تصمیم شورای امنیت درخصوص تعطیلی موقت شبکه‌های اجتماعی برای حفظ امنیت گفت: این تصمیم به رغم خسارت‌های اقتصادی که در پی داشت، قابل پذیرش بود. مردم نیز همانگونه که هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله برای کمک رسانی بسیج می‌شوند، اکنون نیز همراهی کردند؛ با این وجود انتظار می‌رود بعد از گذشت چند روز و عادی‌سازی شرایط، محدودیت‌ها برداشته شود.


رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با تاکید بر اینکه اگر نسبت به جوانب اقتصادی این مساله ساده‌انگاری شود جایی برای جبران آن وجود ندارد و بخش خصوصی است که لطمه می‌خورد، افزود: باید توجه داشت، فعالان اقتصادی بیش از همه نگران امنیت کشور هستند زیرا در سایه ناامنی جذب سرمایه امکان‌پذیر نخواهد بود.با تداوم و تکرار چنین مواردی خسارت‌ها افزایش می‌یابد و بخش خصوصی نیز توان جبران آن را نخواهد داشت و دیگر امیدی به اثرگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد و توسعه اقتصاد کشور نمی‌توان داشت. در حالی که صنعت فاوا قادر است جایگزینی بر درآمدهای نفتی کشور باشد.





بهترین روش بجای فیلترینگ، آگاهی‌بخشی صحیح به مردم است








همچنین یک وکیل دادگستری در مصاحبه با ایسنا گفت: با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، عملا مشاهده می‌کنیم که افراد جامعه با استفاده از فیلترشکن از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند؛ لذا با توجه به افزایش شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان این ممنوعیت را اعمال کرد و یا کسانی که از این فیلترینگ عبور می‌کنند را به مجازات رساند.




هوشنگ پوربابایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ابتدای انقلاب در مورد سایر وسایل ارتباطی استفاده از ویدیوهای خانگی ممنوع شده بود، اما با این حال از آن استفاده می شد. در گذشته قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات ماهواره‌ای تصویب شده بود، اما مشاهده کردیم که این قانون بلااجرا ماند و عملا همه کسانی که با آنها برخورد شد، از تجهیزات ماهواره‌ای جایگزین استفاده کردند.


وی افزود: با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، عملا مشاهده می‌کنیم که افراد جامعه با استفاده از فیلترشکن از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند؛ لذا با توجه به افزایش شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان این ممنوعیت را اعمال کرد و یا کسانی که از این فیلترینگ عبور می‌کنند را به مجازات رساند.


این وکیل دادگستری بیان کرد: می‌دانید که مسئولان جامعه بنا به ضرورت و احتیاج و به خاطر همخوانی با جهان امروزی مجبورند از برخی شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک و توییتر و ... استفاده کرده و به خاطر شرایط جامعه از فیلترینگ عبور کنند، با توجه به اینکه امروز دنیا به سمت تکنولوژی‌های جدید رفته، بستن شبکه‌های اجتماعی هیچ نفعی به حال جامعه نداشته است جز اینکه حکومت یا مصوباتش را بلااجرا می‌کند یا با تصویب برخی آیین‌نامه‌ها و مقررات در مظان اتهام قرار می گیرد یا تصمیماتش لوث می شود؛ لذا این روش (فیلترینگ) روش مناسبی در جهان امروز نیست و بهبود یافته تلقی نمی‌شود.


پوربابایی ادامه داد: اگر در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و واتس‌آپ تعدادی از افراد اقدام به یکسری رفتارهایی می زنند که خشونت آمیز است، بهترین روش به جای فیلترینگ، آگاهی بخشی صحیح است که نمونه این کار را شبکه های اجتماعی در خصوص مساله زلزله به خرج دادند. حکومت می تواند با ایجاد شبکه های صحیح، اخبار دقیق و اطلاع رسانی درست آگاهی افراد جامعه را بالا ببرد و با اخباری که توسط شبکه های مجازی غیرصحیح به اطلاع مردم می رسد برخورد کند.


وی در پایان گفت: اگر صدا و سیما اخبار صحیح را به اطلاع مردم برساند و یا با ایجاد شبکه های درست و منظم، اطلاعات درست را به مردم بدهد، مطمئن باشید مردم به همان سمت هدایت می شوند.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار