۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ۲۰:۳۸
کد خبر: ۱۶۴۷۸

داود دانش‌جعفری ظهر امروز در نشست با مدیران گیلان در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی اشاره به استعدادیابی و برگشت به وضعیت اولیه پس از مواجه با تکان یا شوک است.

به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری دانشجو، وی با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی تنها ویژه کشور ما نیست افزود: اغلب کشورها اقتصاد مقاومتی را در مباحث مختلف خود مطرح و اجرا کرده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی از جنبه‌های مختلف روان‌شناسی، مواد و سیستم، گفت: برای جبران اشتباهات گذشته چارچوب سند ششم توسعه بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شده است.

وی به اهداف سند چشم‌انداز اشاره کرد و گفت: با توجه به آسیب‌هایی که سال‌های گذشته به اقتصاد کشور وارد شده است قدری از این هدف پویا فاصله گرفته‌ایم که باید با انجام یکسری سیاست‌های اقتصادی این آسیب‌ها را طی ۱۱ سال آینده جبران کنیم.

به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سطح نظری اقتصاد مقاومتی به نوعی از اقتصاد گفته می‌شود که در برابر آسیب اختلاف و نوسان مقاوم باشد.

دانش‌جعفری گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده از سیاست‌هایی است که اجازه ندهد فشار اقتصادی موجب بروز اشکال و بحران و نوسان در کشور شود.

وی شناسایی حوزه‌های خطرپذیر اقتصاد ایران و پیدا کردن راهکار برای کاهش این خطرپذیری را از حوزه‌های کاری اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با طرح دو رویکرد در رابطه با اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: رویکرد نخست رویکرد مدیریت ریسک است به این معنا که هر جا ریسک را بالا احساس کردیم خطرپذیری را کاهش دهیم.

وی درباره رویکرد دوم اظهار کرد: رویکرد دوم، مهندسی مقاومت است یعنی میزان مقاومت را در برابر فشار وارد شده افزایش داده و انعطاف‌پذیری بیشتری را در برابر فشارهای وارد شده مورد مطالعه قرار دهیم.

ذخیره‌های استراتژیک راهبرد نخست کاهش ریسک در اقتصاد مقاومتی است

دانش‌جعفری با اشاره به افزایش قیمت مرغ در سال ۹۰ ادامه داد: بررسی ریسک، موضوع اصلی اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه کار اقتصاد مقاومتی کاهش نوسانات کالای مختلف در کشور است، افزود: راهبرد نخست برای کاهش ریسک افزایش تولید داخلی و ذخیره‌های استراتژیک برای جلوگیری از آشفتگی در بازار است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شناسایی در حوزه‌های خطرپذیر اقتصاد ایران و یافتن راهکارهای کاهش خطرپذیری و کنترل مدیریت آن را از جمله قلمروهای اقتصاد مقاومتی در ایران دانست.

وی وابستگی ۶۵ درصدی دولت به درآمدهای نفتی و اعمال تحریم‌های بانکی و نفوذ آمریکا در پنج بانک اروپایی که با ایران کار می‌کردند را از جمله دلایل روی آوردن کشور به اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

دانش‌جعفری گفت: در حوزه بانکی مهم‌ترین بحث خطرپذیری‌های مربوط به نوسانات قیمت ارز است.

به گفته وی، یکی از مشکلات مهمی که در حوزه سیاست‌های پولی در سال‌های گذشته به وجود آمده، رشد پایه پولی و تورم، افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و افزایش بدهی‌ بانک‌های تجاری به بانک مرکزی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی متذکر شد: بحث تحریم‌های بین‌المللی یکی از حوزه‌های جدیدی است که باید در اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: تحریم‌ها خطرپذیری‌های زیادی برای سیستم بانکی ایجاد کرده‌اند و تقاضا برای سرمایه در گردش منابع بانکی سه برابر افزایش یافته در حالی که بانک‌ها رشد سرمایه نداشته‌اند.

دانش‌جعفری توجه به ضرورت روی آوردن به اقتصاد مقاومتی و نهادینه کردن فرهنگ توسعه را به مدیران گیلانی گوشزد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان نیز در نشست مذکور هدف از برگزاری این نشست را ترویج فرهنگ توسعه و عمومیت بخشیدن آن بین مدیران رده میانی عنوان کرد.

کیوان محمدی با بیان اینکه گیلان برای توسعه با مشکلات فراوانی مواجه است، تصریح کرد: تفکر علمی و واحد موجب ایجاد حرکت سازنده و مثبت در گیلان می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار