۱۱ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۴۸۹۲۱
محمدعلی صلح‌چی در نشست افتتاحیه دوشنبه‌های آی سی سی در دانشگاه علامه طباطبائی

در بخش پایانی نشست مطرح شد که ترکیب حقوق جزا و حقوق کیفری می‌تواند به بهتر شدن رشته حقوق بین‌المللی کیفری کمک کند. همچنین یکی از استادان گفت: برای ورود به این رشته باید عاشق بود و مسئله مهم، عشق به بشریت و کرامت انسانی است،


به گزارش عطنا، نشست افتتاحیه دوشنبه‌های دیوان بین‌المللی کیفری (International Criminal Court) بعداز ظهر روز دوشنبه، 8 آبان‌ماه با حضور استادان رشته‌های حقوق بین‌الملل و حقوق جزا و جرم‌شناسی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در این نشست، صادق سلیمی، عضو هیئت دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی  گفت: امیدوارم به زودی رشته حقوق بین‌­المللی کیفری و اولین مجله تخصصی این رشته راه اندازی شود، به نظرم برای تدریس و راه‌اندازی رشته حقوق بین‌المللی کیفری باید از هر دو گروه استادان حقوق‌ جزا و حقوق بین‌الملل استفاده کرد تا محصول بهتری بیرون بیاید.



سلیمی با اشاره به اینکه در دیوان بین‌المللی کیفری دو رشته حقوق بین‌الملل و حقوق کیفری نقش اساسی دارد، اظهار کرد: مهمترین نقض‌های حقوق بین‌المللی را دیوان بین‌المللی کیفری مجازات می‌کند یعنی هر قاعده‌ای مهمی که زمانی نقض شود مثل جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی و... مورد تعقیب قضایی و مجازات این دیوان قرار می‌گیرد.


وی افزود: بنابراین کسی نمی‌تواند حقوق مخاصمات جنگی تدریس کند ولی نداند که دیوان بین‌المللی کیفری در مورد به کار گماردن اجباری کودکان رای صادر کرده است، همچنین استاد حقوق بشر نمی­تواند از مباحث و اصول حقوقی که این دیوان به رسمیت شناخته بی­اطلاع باشد.


عضو هیئت دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در پایان دو پشنهاد برای برگزاری هر چه بهتر دوشنبه‌های ‌«آی.سی.سی» داشت: اول اینکه دوشنبه‌های «آی.سی.سی» ملی و سراسری برگزار شود و محدود به دانشگاه علامه نباشد تا همگان از آن استفاده کنند، پشنهاد دوم اینکه وقت سخنرانی‌ها کوتاه باشد تا دانشجویان وقت بیشتری برای مشارکت و پرسش داشته باشند چرا که آنها مایل به مشارکت در بحث‌ها هستند.



رشته‌ای از حقوق که عشق به انسانیت است



در ادامه این نشست محمدعلی صلح‌چی، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی به ایراد سخنان پرداخت و گفت: این رشته نه حقوق بین‌الملل است و نه حقوق جزا، این رشته حقوق عشق به انسانیت و پاسداشت کرامت انسانی است، حقوق اشک و شوق است و کسی باید وارد این رشته شود که عاشق انسان و کرامت انسانی است.


وی افزود: کسی که صرفا مدرک حقوق جزا یا حقوق بین الملل گرفته باشد نمی‌تواند به تدریس حقوق بین‌المللی کیفری بپردازد برای تدریس این رشته باید ‌عاشق بود، این رشته صرفا برای دانشجویان و استادان نیست بلکه برای همه مردم و کل بشریت است.


عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی درباهر دوشنبه‌های «آی.سی.سی» گفت: باید برگزاری دوشنبه‌ها را در مراکز نظامی و مراکز شبه نظامی، در ادارات دولتی و جاهای دیگر اطلاع‌رسانی کنیم و آنها را دعوت به حضور و مشارکت در بحث‌ها کینم چرا که دانشجویان معمولا درگیر این مسائل نیستند و آن ارگان هایی که ممکن است درگیر این مسائل شوند باید در جریان این مسائل قرار گیرند.


صلح‌چی در درباره دیوان بین‌المللی کیفری گفت: این دیوان شاید نتوانسته باشد در کار خود خیلی موفق باشد ولی همین که توانسته جان چندین نفر را نجات دهد گام بلندی در جهت نجات بشرت برداشته است، بنابراین حقوق‌جزایی یا کیفری مهم نیست مسئله عشق به انسانیت است و این رشته باید با عشق به بشریت آمیخته و آموخته شود.



دوشنبه‌های «آی.سی.سی» محدود به دانشگاه علامه نیست



در پایان، هیبت‌الله نژندی‌منش، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی چند نکته‌ای را یادآور شد و گفت: در سال 1394 هسته پژوهشی حقوق بین‌المللی کیفری را راه‌اندازی کردیم، تلاش ما بر این است که با وجود محدودیت‌ها دوشنبه‌های «آی.سی.سی» در ماه  حداقل یک یا دو نشست داشته باشد.


وی افزود: این دوشنبه‌ها محدود به دانشگاه علامه طباطبائی نیست و همه کسانی که در حوزه حقوق بین‌المللی کیفری فعالیت دارند می‌توانند در این جلسات به ارائه نظرات خود بپردازند، سعی می‌کنیم خروجی بحث‌ها هر شش ماه یک بار یا سه ماه یک بار در اختیار افراد قرار بگیرد.


نژندی‌منش در پایان درباره محورهای بحث دوشنبه‌های «آی.سی.سی» هم اظهار کرد: بیشتر بحث‌های ما حول محور شناخت دیوان بین‌المللی کیفری است و یکسری برنامه‌های نکوداشت بزرگان حقوق خواهد بود، همچنین دوره‌های زمستانی یا تابستانی حقوق‌ بین‌المللی کیفری با حضور استادان برجسته برگزار خواهیم کرد و در حال رایزنی هستم به شرکت‌کنندگاه گواهی  حضور صادر شود.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار