۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ۰۲:۵۷
کد خبر: ۱۳۸۳۹۱
pedram alvandi

دبیر هیئت داوران دهمین جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی کشور در گفت‌وگو با عطنا با تشریح فرآیند داوری رقابت‌ها این دوره از جشنواره را پرمشارکت‌ترین جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی در سطح ملی خواند و آن را یک رکورد دانست.


به گزارش عطنا، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی موسوم به «تیتر 10» به عنوان بزرگترین رویداد رسانه‌ای دانشجویان کشور با اعلام نتایج نهایی روز چهارشنبه، ۱۵ شهریورماه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد و  نمایندگانی از دانشگاه علامه هم موفق به کسب جوایز برتر شدند.


پدرام الوندی، دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر هیئت داوران جشنوراه ملی رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر 10» در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا درباره اینکه فرایند داوری در جشنواره امسال سه مرحله بود توضیح داد و گفت: به دلیل اینکه آثار زیادی به جشنواره ارسال شد تصمیم بر آن شد که به احترام همه آنهایی که اثر خود را فرستاده‌اند طی فرآیندی همه آثار مورد بررسی قرار گیرد، در دوره‌های قبل آثاری که از لحاظ کیفی پایین‌تر به نظر می‌رسیدند را حذف می‌کردند اما در این دوره غربال‌گری تعمداً از بین همه آثار رسیده انجام شد و همه آثار مورد ارزیابی قرار گرفت که همین امر فرآیند داوری را بیشتر کرد.


وی افزود: بنابراین ما در این دوره یک مرحله اول بزرگ داشتیم که باید بالغ بر 37 هزار اثر در بیش از 50 رسته را مورد ارزیابی قرار می‌دادیم و آثار توسط حداقل دو داور دیده شده و امتیازبندی ‌می‌شدند.


الوندی ادامه داد: در ادامه در هر رسته آثاری که امتیاز بیشتری کسب کرده بودند وارد مرحله بعدی ‌می‌شدند و در بین آنها آثاری که امتیاز بالایی داشتند به عنوان آثار شاخص دیده می‌شدند.


دبیر هیئت داوران جشنواره تیتر 10 اضافه کرد: در مرحله دوم، برای اینکه شائبه سلیقه‌ای بودن دو داور مرحله اول برطرف شود از داوران دیگر استفاده کردیم. لذا، بنا شد در این مرحله دو داور دیگر به صورت مجزا هر اثر را دیده و امتیاز دهی کنند.


وی با بیان اینکه بر این اساس 40 اثر برگزیده در هر رسته در مجموع چهار بار داوری شدند، تصریح کرد: بعید می‌دانم در هیچ جشنواره‌ای چهار بار یک اثر داوری شود تا به فینال برسد و این کار تاثیر سلیقه را به حداقل رساند. به این شکل با بررسی میانگین امتیاز داوران ده اثر در هر رسته به مرحله پایانی راه یافتند.


الوندی افزود: معمولا داوران مرحله فینال از بین روزنامه‌نگاران برجسته و قدیمی انتخاب می‌شدند. ما در این دوره تصمیم گرفتیم که در کنار داوران شاخص از سردبیران جوان و مجرب شاغل در روزنامه‌های کثیرالانتشار دعوت به همکاری کنیم.


دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: در بین این داوران چهره‌هایی از جمله جواد دلیری، سردبیر اعتماد، فرشاد مهدی‌پور، سردبیر صبح نو، آرش خوشخو، سردبیر هفت صبح و دیگران حضور داشتند که البته از لحاظ سنی با داوران قدیمی‌تر این حوزه فاصله داشتند اما جزو نخبگان این عرصه محسوب می‌شدند.


وی درباره بخش رقابت در رسته‌های مجازی هم گفت: قاعدتاً داوران این بخش از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و استادان جوان بودند که در بین آنها کسانی چون آقایان ساعی، امامی، جهانشاهی به چشم می‌خورد.


الوندی تاکید کرد: در این دوره بخش روزنامه‌نگاری علم را به رقابت اضافه کردیم و برای داوری این حوزه هم از روزنامه‌نگاران جوانی که در این حوزه کاربلد هستند مثل سردبیر و معاون سردبیر مجله دانستنی‌ها، سردبیر هفته نامه سلامت و افرادی از این دست دعوت کردیم.


وی اضافه کرد: بدین ترتیب برای داوری این دوره از جشنواره ترکیبی از نخبه‌های شاغل در این حرفه و استادان مجرب و قدیمی استفاده شد تا زحمت داوری فینال را بر عهده بگیرند.


پدرام الوندی خاطرنشان کرد: با این نحوه داوری، وجدانمان راحت بود که راهی نیست که اثری خوب بوده باشد و در این فرآیند دیده نشده باشد.


ابهامی که در فرآیند داوری وجود داشت همزمانی جشنواره داخلی نشریات وزارت بهداشت با جشنواره ملی تیتر 10 بود که الوندی در این‌باره گفت: داورها با اثر ارسالی بدون هرگونه برچسبی مواجه بودند و کار خود را انجام می‌دادند و امکان سوگیری به نفع مرجع خاصی وجود نداشت.


وی تصریح کرد: حدود 140 داور آثار را مورد بررسی قرار دادند که هیچوقت همدیگر را ندیده بودند و آثار در یک سیستم کامپیوتری هوشمند به صورت تصادفی برای آنها ارسال می‌شد و آنها از پشت کامپیوتر بررسی و امتیازدهی انجام می‌دادند و اینگونه نبود که اثر خاصی برای داوری برسد که امکان سوگیری به وجود بیاید.


این روزنامه‌نگار ادامه داد: در نتیجه آثار بعد از امتیازدهی به ترتیب نمره در سامانه قرار گرفت و تنها در این مرحله وزارت بهداشت 40 اثر خود را که در بین بالاترین نمرات قرار داشتند جدا کرده و به عنوان رسته‌ای وزارت بهداشت وارد رقابت درون‌دستگاهی خود کرد.


الوندی اضافه کرد: لذا هیچ فرآیند داوری موازی صورت نگرفت و آن آثار وزرات بهداشت در مجموع با وزارت علوم و دانشگاه آزاد در رقابت اصلی مورد ارزیابی نهایی قرار گرفتند که حتی در برخی رسته‌ها نامزدهای وزارت علوم تعداد بیشتری هم بود. بنابراین جشنواره درون‌دستگاهی وزارت بهداشت هیچ اثری روی جشنواره ملی تیتر 10 نگذاشت.


دبیر هیئت داوران دهمین جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی نقاط مثبت جشنواره را حضور داوران حرفه‌ای و نخبه از رسانه‌های درجه یک کشور، استقبال بی‌نظیر دانشجویان، تاکید بر روزنامه‌نگاری علم (به عنوان یک ژانر مهم که باید مورد توجه قرار گیرد) و سامانه آنلاین مراحل ارسال و داوری آثار (که هم فرآیند داوری را تسهیل کرد و هم با کاهش هزینه‌ها و دسترسی آسان به داوران در نقاط مختلف، مشارکت را بالا برد) عنوان کرد.


پدرام الوندی در پایان گفت: با تلاش شبانه‌روزی مسئولان برگزاری این جشنواره هماهنگی خیلی خوبی بین دو وزارت‌خانه برقرار شد و می‌توان با افتخار گفت این پرمشارکت‌ترین جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی این سال‌ها بود که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار