۱۳ مرداد ۱۳۹۶ ۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۵۸۶
ghorbanyan khamosh (19)

مدیر شبکه یاری کودکان گفت: امیدوارم در وهله اول بین سازمان‌های دولتی و غیردولتی تعاملی ایجاد شود و حاصل این تعامل پاسخگویی سازمان‌های دولتی نه فقط در ارتباط با کودک‌آزاری بلکه در درباره دیگر مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد نیز باشد.  


به گزارش عطنا، فاطمه قاسم‌زاده در همایش «قربانیان خاموش» با موضوع «بررسی موارد کودک‌آزاری در محلات حاشیه و راهکارهای پیش رو» که توسط جمعیت امام علی(ع) سه‌شنبه، ۱۰ مرداد‌ماه در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت:‌ در این مدت مسائل زیادی در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی مطرح شده است


وی افزود: اگر در همین زمینه دقیق‌تر نگاه کنیم، علت همه آزارها و مشکلات در دو عامل فقر اقتصادی و فقر فرهنگی خلاصه می‌شود و بسیاری از مسائلی که در جامعه با آنها سروکار داریم به نوعی برآیند این دو عامل است.


مدیر شبکه یاری کودکان با بیان اینکه در برخی از موارد کودک‌آزاری، هر دو عامل نقش دارند، تصریح کرد: به نظر بنده برای برون‌رفت از وضعیت کنونی، باید یک‌سری برنامه‌ها در مراحل بالاتر، یعنی سازمان‌های دولتی پیگیری شود که از مهمترین آنها برنامه‌های کاش فقر است.


وی از پایین بودن سطح آگاهی‌های مردم به عنوان یکی از عوامل وقوع آسیب‌های اجتماعی یاد کرد و گفت: ما باید به کودک، به مردم و به خود و کسی که آزارگر است، آموزش دهیم، آموزش و پرورش هم نباید خود را منحصر به مدرسه کند.


به گفته قاسم‌زاده، ما هنوز با آموزش و پرورش مشکل داریم و در مدارس آموزش مهارت‌های زندگی و همچنین آموزش حقوق کودکان و خودمراقبتی جنسی ارائه نمی‌شود.


وی درباره همین موضوع افزود: تا زمانی که این آموزش‌ها ارائه نشود، نتیجه‌ آن همین وضعیتی است که در آن قرار داریم، چند مورد کودک‌آزاری اخیر نیز به دلیل فعالیت‌های زیاد شبکه‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد و دولتی در جامعه بزرگ شد، درحالی‌که قبل از این موارد شدیدتری بود که نمونه آن پیدا شدن جسد کودکی بدون چشم و کلیه در کرمان بود که صدایی هم از کسی بلند نشد.



مدیر شبکه یاری کودکان مشارکت سازمان‌های غیردولتی و جامعه مدنی را در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی ضروری دانست و اظهار کرد: سازمان‌های دولتی هم در این زمینه نقش زیادی دارند و چندین ‌سال است که لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان  در مجلس متوقف شده است و به تصویب نمی‌رسد که سازمان‌های دولتی باید در این زمینه پاسخگوی سازمان‌های غیردولتی باشند.


وی افزود: 10 سال است که ما معاهده‌نامه منع کار کودک و نوجوان را امضاء کردیم ولی کوچکترین قدمی برای آن برداشته نشده است، از جمله زباله‌گردی که همیشه جمعیت امام علی(ع) و سازمان های دیگر به آن پرداختند.


قاسم‌زاده گفت: امیدوارم در وهله اول بین سازمان‌های دولتی و غیردولتی تعاملی ایجاد شود و حاصل این تعامل پاسخگویی سازمان‌های دولتی نه فقط در ارتباط با کودک‌آزاری بلکه در درباره دیگر مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد نیز باشد.


وی در در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اصلی در روان‌شناسی به اسم چرخه آزار وجود دارد، اذعان کرد: یعنی اینکه وقتی فردی در کودکی مورد تجاورز قرار می‌گیرد اگر رسیدگی نشود، خودش می‌تواند در بزرگسالی عامل آزار و تجاور باشد، «خفاش شب» و  «بیجه» جزو این افراد بودند که در کودکی مورد تجاوز قرار گرفتند.


مدیر شبکه یاری کودکان با اشاره به اینکه نباید نقش فقر اقتصادی و فرهنگی را نادیده بگیریم، گفت: عموماً کشورهای توسعه یافته در در کنترل آسیب‌های اجتماعی موفق بودند و واقعیت این است که کشور ما هیچ سیاستی برای کاهش فقر اقتصادی ندارد.


قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: در زمینه فرهنگی هم اوضاع وخیم‌تر است، آموزش وپرورش ما خودش آسیب‌رسان است و ما یک نوع کودک‌آزاری به عنوان کودک‌آزاری ساختاری داریم؛ یعنی آزارهایی که نه از جانب یک فرد بلکه از جانب یک ساختار و نظام به کودکان وارد می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار