۰۸ مرداد ۱۳۹۶ ۱۷:۲۵
کد خبر: ۱۳۰۸۴۱
الهه کولایی در نشست سهم زنان از هیئت وزیران

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این سخن امام (ره) که «زنان باید در مقدرات اساسی کشور شرکت کنند»، گفت: آیا مقدرات اساسی کشور فقط رای دادن است؟ تجربه نشان می‌دهد بین  شعارها و آرمان‌های انقلاب با آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد «فاصله» وجود دارد.


به گزارش عطنا، «بررسی چالش‌های حضور زنان در کسوت وزارت؛ سهم زنان از هیئت وزیران» عنوان نشستی بود که با حضور اعظم طالقانی، فعال سیاسی، الهه کولایی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، ایراندخت فیاض، استاد روان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی، اعظم حاجی عباسی، دبیر کل جامعه زینب(س) و فاطمه گوارایی، فعال حقوق زنان شنبه، 7 مرداد به همت انجمن اندیشه و قلم برگزار شد.


در بخشی از این نشست، الهه کولایی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه مسئله زنان یکی از سیاسی‌ترین مسائل کشور است، گفت: ما می‌خواهیم این موضوع را از بحث صرفا سیاسی تبدیل به بحث انسانی کنیم.


استاد دانشگاه علوم سیاسی تهران با انتقاد از اینکه حوزه قدرت به شکل پیش‌فرض حوزه‌ای مردانه در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: چرا باید از حضور زنان حرف زد ولی از اما و اگرهای حضور مردان صحبتی نمی‌شود، بنابراین بحث اصلی در اینجا قدرت است.


نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طول تاریخ زنان همواره در حوزه عمومی کمتر حضور داشته‌اند، افزود: البته این حضور کشورهای مختلف متفاوت است، با اینکه یکی از وعده‌های آقای روحانی ایجاد فرصت برابر به زنان بود ولی با آن ممانعت می‌شود و یا عمل نمی‌شود.


وی افزود:  آنچه در جامعه می‌بینیم این است که زنان نه‌تنها در شکل دادن به قدرت نقش دارند بلکه به آن دعوت شده‌اند و گاهی نیز مانند یک تکلیف حضور در جامعه به عهده آنان قرار گرفته است.


کولایی با انتقاد از اینکه حضور سیاسی زنان تنها در پای صندوق‌های رای خلاصه شده است، تصریح کرد: با این وجود به دلیل سخنرانی‌ها و آگاهی‌بخشی‌های انجام شده و همچنین نگاه تکریم‌آمیز رهبران انقلاب اسلامی انتظارات زنان بالا رفته است.



نماینده دوره ششم مجلس اضافه کرد: وجود الگوهای تاریخی مثل حضرت خدیجه، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب در تاریخ اسلام به معنی آن است که زن مسلمان می‌تواند و باید در حوزه قدرت نقشی ایفا کنند.


وی با اشاره به این سخن امام (ره) که «زنان باید در مقدرات اساسی کشور شرکت کنند» ادامه داد: آیا مقدرات اساسی کشور فقط رای دادن است؟ تجربه نشان می‌دهد بین  شعارها و آرمان‌های انقلاب با آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد فاصله وجود دارد.


این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به حضور بین 4.5 تا 5 درصدی زنان در عرصه‌های مدیریتی اظهار کرد: مشکل تنها در نظام سیاسی و برنامه‌ریزی نیست بلکه مشکلی تاریخی وجود دارد؛ چراکه تا قرن‌ها حضور زنان به حوزه خصوصی در خانه محدود بوده است. مدل‌های دوران پهلوی هم مدل‌های غربی و وارداتی بودند. همانطور که دیدیم از جمله نخستین قوانینی که بعد از انقلاب منحل شده است قانون نظام خانواده بود که موجب بازگشت مردان به عنوان رئیس خانواده شد.


کولایی افزود: در حال حاضر زنان می‌خواهند خودشان در عرصه مدیریتی حضور داشته باشند و با رانت و فساد مبارزه کنند و سهمی در شکل‌گیری قدرت ایفا کنند..


او با بیان اینکه باید به تجربه‌های دیگران توجه داشت، گفت: هم‌اکنون در زمینه ساخت پل و تونل و در حوزه سلامت قوانین و اصولی را وارد می‌کنیم ولی در حوزه‌های انسانی و وارد کردن تجربیات کشورهای دیگر مقاومت وجود دارد.


وی تاکید کرد: مطالعات و پژوهش‌ها نشان داده است در هر جا که زنان حضور داشته‌اند مسائل رفاهی نیز بهبود یافته است و ما نیازمند تغییری مکانیکی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها هستیم. به این شکل که مانند بسیاری از نقاط جهان قانون الزام کند تا درصد مشخصی از سهم مدیریتی به زنان اختصاص یابد.


کولایی با انتقاد از حساسیت‌های زیاد بر روی کارنامه زنان در عرصه مدیریتی افزود: مسئله اینجاست که توانمندی مردان نیازی به اثبات ندارد ولی برای زنان اینگونه نیست، درحالی که در افغانستان چهار وزیر زن وجود ندارد ولی شنیدیم قرار نیست در کابینه آقای روحانی وزیر زن وجود داشته باشد.



وی با تاکید بر اصلاح الگوهای ذهنی تصریح کرد: زنان تا در قدرت نباشند نمی‌توانند سهمی در قدرت برای خودشان و سایر زنان فراهم کنند و همچنین فعالیت زنان وابسته به تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و آگاهی گسترده آنان است.


کولایی عملکرد مولاوردی در دولت یازدهم را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: حضور مولاوردی در فضایی که در هشت سال قبل وجود داشت فضای امید و بهبود را برای جامعه به ارمغان آورد. امیدواریم روحانی در تصمیم خود برای انتخاب نکردن مجدد او تجدیدنظر کند.


این نماینده مجلس ششم با اشاره به اینکه شهرداری نهادی اجتماعی و متعلق به همه مردم است، اظهار کرد: می‌خواهم تا در صورت حضور در شهرداری فضای قبیله‌گرایی را جمع کنم و عرصه را برای مشارکت همه شهروندان فراهم نمایم به همین دلیل تنها با گروهی خاص در تعامل نخواهم بود.


کولایی در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره حضور وزیر زن در کابینه دولت اصوالگرایی احمدی نژاد و عدم حضور آن در دولت اعتدال‌گرای روحانی گفت: باید به سهمیه‌های جنسیتی در دولت احمدی‌نژاد که مانع از حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی بوده‌اندتوجه شود ، باید ببینیم وحیددستجردی با چه نیتی وارد وزارت شده بود، اگر اعتقاد به توانمندی او وجود داشت نباید اینگونه از پست وزارت کنار گذاشته می‌شد.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار