۰۸ مرداد ۱۳۹۶ ۱۷:۲۱
کد خبر: ۱۳۰۸۳۴
اعظم حاجی عباسی در نشست سهم زنان از هیئت وزیران

اعظم حاج‌عباسی اظهار کرد: با توجه به نقش زن در توسعه و رشد و ارتقای فرهنگ لازم است نهادهای مدنی و فرهنگی و تصمیم‌گیران عرصه قدرت به خصوص رئیس‌جمهور منتخب به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.


به گزارش عطنا، «بررسی چالش‌های حضور زنان در کسوت وزارت؛ سهم زنان از هیئت وزیران» عنوان نشستی بود که با حضور اعظم طالقانی، فعال سیاسی، الهه کولایی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، ایراندخت فیاض، استاد روان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی، اعظم حاجی عباسی، دبیر کل جامعه زینب(س) و فاطمه گوارایی، فعال حقوق زنان شنبه، 7 مرداد به همت انجمن اندیشه و قلم برگزار شد.


در بخشی از این نشست، اعظم حاج‌عباسی، دبیر کل جامعه زینب(س) اظهار کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند تا «زمانی که جامعه، جامعه‌ای اسلامی است حضور بانوان قبل از آقایان واجب است». امام خمینی(ره) هم می‌فرمایند «نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مردان در جامعه است». همچنین مقام معظم رهبری منشوری در رابطه با مطالبات زنان تدوین کردند که در مورد مشارکت سیاسی و حضور زنان در عرصه سیاست‌گذاری می‌فرمایند: «ما باید این سوال را مطرح کنیم که چرا زنان مسئولیت‌های کلیدی ندارند اگر کسی با استناد به بینش اسلامی بخواهد زن را از کار علمی و تلاش اقتصادی، سیاسی و اجتماعی محروم نماید بر خلاف حکم خدا عمل نمونده است».


وی با بیان اینکه زن وقتی از آزادی سیاسی برخودارد باشد کسی نمی‌تواند به آسانی به او زور بگوید و حق او را پایمال کند، گفت: بر اساس اسناد و مدارک تاریخی زنان در مدینه از بردگی و خشونت نجات یافتند و خواستار اعطای حق مشارکت برابر در جامعه شدند تا تاریخ اسلام را رقم بزنند، اسلام برابری و احترام را برای همه اعم از زن و مرد تضمین کرده است در دورانی که پیامبر رهبر سیاسی مسلمانان در مدینه بود هر زنی که به این شهر وارد شد از تمامی حقوق و امکانات یک شهروند به عنوان یک صحابی برخوردار می شد.


دبیر جامعه زینب(س) تصریح کرد: در ادبیات عربی صحابیه وجود دارد یعنی زنان از حق عضویت شوراهای امت اسلامی برخوردار بودند. آنها می‌توانستند آزادانه با پیامبر صحبت کنند و با مردان بحث و گفت‌وگو کنند برای رسیدن سعادت بکوشند و در امور سیاسی و نظامی مشارکت داشته باشند



فقط حق رأی دادن به زنان اعطا شده است!



حاج‌عباسی با اشاره به اینکه اسناد تاریخی و جزئیات زندگی یاران پیامبر حاکی از آن است که زنان همگام مردان جامعه انسانی را بنا نهاده و در همه امور مشارکت داشتند، خاطرنشان کرد: پیام برابری پیامبر حتی امروز هم برای بسیاری از جوامع ناشناخته است. همواره تضادی میان آرزوهای زنان که قانون اساسی را جدی می‌گیرند و مقاومت دولتمردان که به رغم قوانین موجود می‌پندارند قدرت منحصرا به آنها تعلق دارد، وجود دارد.


وی با تأکید بر اینکه متأسفانه واقعیت سیاسی نشان می‌دهد که فقط حق رأی دادن به زنان اعطا شده است، تصریح کرد: اگرچه حق رأی گرفتن هم دارند اما بسیار محدود است. لازمه رسیدن به یک جامعه توسعه‌یافته حرکت سریع در مسیر توسعه است اگر می‌خواهیم فاصله خود را با جوامع توسعه‌یافته پر کنیم باید باید سریعتر حرکت کنیم و از آنجایی که زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند بدون حضور آنها نمی‌توان مقصد رسید.


دبیر جامعه زینب(س) در ادامه گفت: برای حضور زنان درعرصه سیاست دو دیدگاه وجود دارد؛ یک دیدگاه که نیاز جامعه را به حضور زنان ثابت و سازنده زنان احساس می‌کند و برای آن برنامه‌ریزی داشته و در جامعه اعلام می‌دارد. این نگاه متعالی اسلامی است.


حاج‌عباسی با بیان اینکه دومین دیدگاه نیاز زن را جهت حضور و فعالیت عامل مهمی ارزیابی می‌کند، بیان کرد: بر اساس این دیدگاه هر زنی که احساس نیاز به فعالیت اجتماعی و سیاسی داشته باشد خود موظف است ابزار و امکانات آن را فراهم کرده و برای آن برنامه‌ریزی کند.


به گفته وی در کشور ما دیدگاه دوم حاکم و دولت‌مردان هیچ برنامه‌ریزی و تسهیلاتی برای حضور زنان در عرصه‌های اجتمعی و سیاسی ندارند در حالی که ثروت و قدرت در اختیار مردان قرار دارد و زنان از آن بی‌بهره یا کم‌بهره هستند و این یکی از مصادیق خشونت علیه زنان است.



زنان طراحان فرهنگ جامعه هستند


دبیر جامعه زینب(س) با انتقاد از اینکه زنان باید برای دستیابی به مدیریت کلان خود را اثبات کنند، گفت: ضعف سابقه اجرایی را که در عدم انتصاب زنان در پست‌هایی مانند وزارت بیان می‌کنند به مدیران کشور بر می‌گردد که طی ۴۰ سال ۹۲ است نتوانتسه‌اند زنانی پرورش دهند که بتوانند در جایگاهی مانند وزارت و ریاست جمهوری قرار بگیرند.


حاج‌عباسی با تأکید بر اینکه زنان اصلی‌ترین ستون جامعه و طراحان فرهنگ در خانواده و به تبع آن در جامعه هستند، تصریح کرد: با توجه به نقش زن در توسعه و رشد و ارتقای فرهنگ لازم است نهادهای مدنی و فرهنگی و تصمیم‌گیران عرصه قدرت به خصوص رئیس‌جمهور منتخب به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.



به قدرت رسیدن زنان نشان دهنده جمهوری سالم اسلامی است



وی سهیم شدن برابر زنان و مردان در تصمیم‌گیری کلان کشور را یکی از شاخصه‌های دموکراسی خواند و خاطرنشان کرد: به قدرت رسیدن زنان و حضور متعادل و متوازن آنها در عرصه سیاست و مدیریت نشان از یک جمهوریت سالم و اسلامی دارد و گویای آن است که زن و مرد به رغم اختلاف‌های طبیعی می‌توانند در کنار هم در اداره جامعه خود پست و مقام داشته باشند.


دبیر جامعه زینب(س) افزود: لازمه رسیدن به چنین جامعه‌ای، تلاش و اهتمام دولت‌ها، تعدد احزاب، مشارکت مجدانه و خردمندانه و پویایی بانوان خواهان برابری جنسیتی بر اساس عدالت اسلامی است.


حاج‌عباسی در ادامه به انتقاد از زنانی که در مدیریت‌های بالا حضور دارند پرداخت و گفت: متأسفانه بانوان نیز پس از رسیدن به رشد اجتماعی و دستیابی به مدیریت‌های کلان همه چیز را فراموش می‌کنند و از یاد می‌برند که در مورد زنان باید نگاه فراجناحی داشته باشند و تابعیت خود را به یک حزب و جناح خاص در پست‌های اجرایی کنار گذاشته و از ظرفیت‌ها استفاده کنند.



لزوم نگاه فراجناحی به استفاده از زنان در سمت‌های کلان دولتی


وی با بیان اینکه انتظار می‌رود افرادی در دولت دوازدهم برای مدیریت‌های کلان انتخاب شوند که درباره مسائل زنان نگاهی فراجناحی داشته باشند، گفت: این افراد باید در حوزه مدیریتی خود به توانمندسازی زنان پرداخته و از زنان توانمند استفاده کنند. استراتژی‌هایی که برای تأمین برابری و مشارکت سیاسی زنان در هر جامعه‌ای در نظر گرفته می‌شود باید علمی، واقع‌بینانه و متناسب با نیازها و مسائل زنان آن جامعه باشد.


دبیر جامعه زینب‌(س) در پایان خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم که زنانی هزینه این موضوع را بدهند. زنان هم باید این خودباوری را داشته باشند و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند. باید شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی را در نظر گرفته و از زنان در حیطه مسئولیت خود استفاده کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار