۳۱ تير ۱۳۹۶ ۱۵:۳۶
کد خبر: ۱۲۹۰۳۸
raygiri sazman nezam pezeshki 02

در ايران هم مانند بسياري از کشورها، نهادهاي صنفي براي ساماندهي فعاليت قشرهاي مختلف وجود دارد؛ نهادهايي که اغلب به شکل انجمن صنفي فعاليت مي‌کنند. سازمان نظام پزشکي هم يکي از همين نهادهاست که در قالب سازمان فعاليت مي‌کند اما بيشتر از هر نهاد صنفي ديگر خبرساز است و رقابت بر سر گرفتن مسئوليت در آن جاي خوبي در رسانه‌ها براي خودش پيدا مي‌کند.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، يکي از دلايل اقبال رسانه‌ها به انتخابات نظام پزشکي که ديروز برگزار شد، نقش اين سازمان در وضع قوانين مرتبط با درمان است و تا همين چند سال پيش وضع تعرفه‌هاي پزشکي با نظر مستقيم اين سازمان صورت مي‌گرفت.


ازطرفي حاشيه‌هايي که درباره عملکرد پزشکان در چند سال اخير به وجود آمده، از دستمزدهاي ميلياردي تا خطاهايي که هرکدام جنجالي به راه انداخت هم نقش بسزايي در اهميت پيداکردن انتخابات سازمان نظام پزشکي ايفا کردند.


در کنار اينها چهره‌هايي هم که امسال براي رياست بر اين سازمان اعلام نامزدي کرده‌اند، آن‌قدر براي مردم عادي شناخته‌شده هستند که حضورشان را در انتخابات پيگیري کنند. احتمالا زماني که شما در حال خواندن اين سطور هستيد، نتيجه انتخابات مشخص شده است اما مرور حاشيه‌هاي برگزاري اين انتخابات خالي از لطف به نظر نمي‌رسد؛ مخصوصا وقتي بدانيم که امسال انتخابات سازمان نظام پزشکي باوجود تمام توصيه‌هايي که از گوشه‌وکنار مي‌شد، سياسي‌تر از هميشه برگزار شد و حتي شاهد حضور ائتلاف‌هايي با نام اميد و اصلاح‌طلبان بوديم که انتخابات اين نهاد صنفي را بيشتر به سمت سياسي‌شدن کشيد.


به گفته محمد آقاجاني، معاون درمان وزارت بهداشت و رئيس ستاد مرکزي اجرايي انتخابات نظام پزشکي، در اين دوره پنج هزار و ۵۴۲ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که مشارکت براي ثبت‌نام نسبت به دوره قبل 12 درصد رشد داشته است.


در اين دوره افراد شاخص و نام‌آشنايي براي ثبت‌نام در موزه تاريخ علوم پزشکي حضور پيدا کردند. افرادي همچون محمدرضا ظفرقندي، استاد جراحي دانشگاه علوم پزشکي تهران و رئيس نظام پزشکي در سال ۷۹؛ مصطفي معين، فوق‌تخصص آسم و آلرژي کودکان و وزير علوم در دوره اصلاحات و رئيس کرسي يونسکو در آموزش سلامت؛ سيد‌تقي نوربخش، مديرعامل کنوني سازمان تأمين اجتماعي و رحمت‌الله حافظي، رئيس کميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران.



همچنين چهره‌هاي نام‌آشناي جامعه پزشکي همچون علي‌اصغر پيوندي، رئيس هیئت‌مديره نظام پزشکي تهران بزرگ؛ ايرج خسرونيا، رئيس جامعه پزشکان متخصص داخلي و رئيس هیئت بدوي نظام پزشکي؛ علي فتاحي‌بافقي، معاون انتظامي سازمان نظام پزشکي؛ ايرج فاضل، رئيس جامعه جراحان؛ احمد شجاعي، رئيس سازمان پزشکي قانوني کشور؛ اسماعيل ايدني، رئيس شوراي‌عالي نظام پزشکي و رئيس دانشگاه جندي‌شاپور اهواز؛ غلامعلى عکاشه، رئيس سابق انجمن ارتوپدى ايران و عضو هیئت‌مديره جامعه جراحان ايران؛ حسن توفيقي‌زواره، رئيس انجمن پزشکان قانوني ايران؛ فرهاد تيمورزاده، مديرمسئول انتشارات تيمورزاده و مرتضي حيدري، مجري تلويزيون و فارغ‌التحصيل رشته فيزيوتراپي ثبت‌نام کرده‌اند.


در اين ميان اما عليرضا زالي از عدم نامزدي در اين دوره از انتخابات نظام پزشکي خبر داد؛ مسئله‌اي کاملا غافلگيرکننده که البته به‌دليل شروع به کار دولت دوازدهم به نظر مي‌رسد قرار است پستي در بدنه دولت به او پيشنهاد شود که وي از کانديداشدن در انتخابات نظام پزشکي منصرف شده است.



ثبت‌نام سيدتقي نوربخش که به‌عنوان مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي درحال‌حاضر مشغول به فعاليت است نيز قابل‌توجه رسانه‌ها بوده است. درباره مديريت او بر تأمين اجتماعي بايد گفت که نوربخش توانست تا حدودي سازمان را از حاشيه‌هايي که در دوره‌هاي قبل وجود داشت، دور نگه دارد اما ايراداتي هم از سوي برخي بر نحوه مديريت او بر سازمان وارد است؛ ازجمله اينکه نتوانسته هزينه‌کرد منابع درماني را مديريت کند.


چندي پيش خبري از نسخه ۶ ميلياردي يک پزشک عمومي طرف قرارداد با تأمين اجتماعي از سوي محسن سرخو، عضو هیئت‌مديره سازمان تأمين اجتماعي منتشر شد که البته باعث انتقادات بسياري به تأمين اجتماعي به‌دليل ضعف نظارت‌هاي اين سازمان شد؛ به‌طوري‌که اکبر رنجبرزاده، نماينده مردم اسدآباد در مجلس شوراي اسلامي گفت: «وجود نسخه‌هاي ميلياردي ناشي از عدم توجه به هزينه‌کرد منابع درماني است.»


همچنين رضا لاري‌پور، مديرکل روابط عمومي سازمان نظام پزشکي کشور نيز در واکنش به خبر نسخه‌هاي ميلياردي گفت: «اگر چنين نسخه‌اي وجود داشته باشد، ضعف نظارت‌هاي سازمان تأمين اجتماعي باعث شده که اين مشکل به وجود بيايد.»


البته اين همه ماجرا نبود و روز گذشته نيز مسئله نسخه‌هاي ميلياردي مجددا رسانه‌اي شد و اين‌بار عليرضا عبدالله‌زاده، مشاور معاون رفاه اجتماعي وزارت رفاه در گفت‌وگويي، از نسخه‌هاي ميلياردي پزشکان و همکاري آنها با چندين دلال دارو خبر داده که البته موجب دلخوري بسياري از پزشکان شده و اين خبر را توهيني دوباره به پزشکان دانسته‌اند.


اما يکي ديگر از چهره‌هايي که به‌ويژه اخيرا مورد توجه قرار گرفته است، رحمت‌الله حافظي، رئيس کميسيون سلامت شوراي شهر چهارم تهران است. او اخيرا به‌دليل انتقادات صريحي که به نحوه عملکرد شهرداري تهران و نيز برخي از اعضاي شوراي شهر تهران داشت، به چهره مشهوري تبديل شد که البته برخي انتقادات و افشاگري‌هاي وي را تبليغاتي براي انتخابات دوره پنجم شوراي شهر تهران مي‌دانستند اما عدم شرکت وي در اين دوره از انتخابات شوراي شهر تهران، تمام معادلات منتقدان وي را برهم ريخت. به نظر مي‌رسد با توجه به اينکه حافظي يکي از اعضاي پرتلاش شوراي شهر تهران بوده و چهره خوبي از خودش در شورا نشان داده است، احتمال اينکه او از سوي جامعه پزشکي مورد حمايت قرار بگيرد، بسيار زياد است.


دو چهره شاخص ديگري که خبر ثبت‌نام آنها در انتخابات نظام پزشکي مورد توجه قرار گرفت، محمدرضا ظفرقندي و مصطفي معين هستند. اين دو چهره که البته از چهره‌هاي سياسي اصلاح‌طلب هم هستند در دوره‌هاي قبل به‌دليل برخوردهاي سياسي، تأييد صلاحيت نشدند اما اين‌بار حضورشان در انتخابات قطعي شد.


در نهايت هم ديروز اين انتخابات با رقابت پنج هزار و ۱۷۶ نامزد در شهرهاي مختلف برگزار شد اما در روز برگزاري هم حاشيه‌هايي داشت، مثل تبديل‌شدن روش انتخابات از الکترونيک به سنتي.



همان اوايل ديروز هیئت نظارت و هیئت اجرايي هفتمين دوره انتخابات نظام پزشکي، اطلاعيه مشترکي صادر کردند. اين اطلاعيه مشترک به اين شرح است؛ علي‌رغم تلاش‌هاي تيم فني به علت اختلالات فني پيش‌آمده در ابزارهاي رمز‌نگاري پيشرفته سامانه انتخابات، براساس تصميم مشترک هیئت اجرايي و هیئت نظارت براي حفظ وصيانت از آرا، فرايند رأي‌گيري الکترونيک ملغي شد و رأي‌گيري در ٢٠٠ حوزه انتخابيه در سراسر کشور به صورت حضوري و طبق برنامه پيش مي‌رود. باتوجه به ملغي‌شدن انتخابات الکترونيک، فرايند رأي‌گيري حضوري تا ساعت 22 ديشب تمديد شد.


مسئول ستاد ائتلاف سپيد اصلاح‌طلبان جامعه پزشکي ايران با اشاره به اختلال در سامانه الکترونيک رأي‌گيري نظام پزشکي گفت: «به عنوان ائتلاف سفيد از مسئولان اجرايي درخواست کرده بوديم که در تهران و شهرهاي بزرگ بيش از يک حوزه رأي‌گيري وجود داشته باشد.»


تقي نوربخش، کانديداي هفتمين دوره انتخابات نظام پزشکي هم با حضور در محل رأي‌گيري اين انتخابات با بيان اينکه هر چه حضور در انتخابات نظام پزشکي حداکثري و همراه با خردجمعي باشد، انتخابات صحيح‌تري خواهيم داشت، به ايلنا گفت: «خوشبختانه امسال رأي‌دهي به صورت الکترونيک تمهيد شده بود که متأسفانه تاکنون به دلايل اشکالات تکنيکي، امکان آن فراهم نشده است. در دوره‌هاي گذشته هشت تا 12 درصد جامعه پزشکي در انتخابات حضور داشتند اما امسال تصور مي‌شد با فراهم‌شدن شرايط رأي‌دهي الکترونيک با وضعيت بهتري روبه‌رو باشيم. ائتلاف‌ها بايد صنفي باشد، نه سياسي و غيرحرفه‌اي زيرا سازمان نظام پزشکي چتري است که باید روي همه پزشکان با تمام عقايد و ديدگاه‌ها بايد باشد؛ اگر اين ائتلاف‌ها سياسي باشد، نمي‌توان جامعيت لازم را داشته و براي همه افراد در جامعه پزشکي مؤثر باشد.»



او با بيان اينکه در دوره‌هاي گذشته نيز ائتلاف وجود داشته است، گفت: «در اين دوره به‌دليل فضاي مجازي گستردگي اين ائتلاف‌ها بيشتر ديده مي‌شود؛ همچنين به‌دليل نزديکي اين انتخابات با انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا باعث شده فضاي ائتلافي بر انتخابات حاکم باشد. سازمان نظام پزشکي يک سازمان صنفي است و کساني بايد در آن حضور داشته باشند که توان کارشناسي و انگيزه‌هاي لازم را براي خدمت به مردم و پزشکان دارند.»


محمدحسين قرباني، رئيس هیئت مرکزي نظارت بر انتخابات نظام پزشکي در نامه‌اي خطاب به آقاجاني، رئيس هیئت اجرايي هفتمين دوره انتخابات نظام پزشکي، نسبت به حضور برخي از کانديداها يا نمايندگان آنها در حوزه‌هاي انتخابيه تذکر داد.


در متن اين نامه آمده است: «با توجه به گزارش‌هايي مبني‌بر حضور تعدادي از کانديداها يا نمايندگان آنها در حوزه‌هاي انتخابيه تأکيد مي‌‌شود به غير‌از حضور براي رأي‌دادن، هرگونه حضور کانديداها يا نمايندگان آنها در محل حوزه رأي‌گيري تحت هر عنوان ممنوع و از مصاديق بارز تخلفاتي است و مسئولان اجرايي مکلف به راهنمايي اين افراد به خارج از حوزه هستند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار