۲۳ تير ۱۳۹۴ ۰۱:۴۷
کد خبر: ۱۲۲۰۶
جمشید پژویان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم معتقد است دولت یازدهم پس از توافق احتمالی هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در حوزه اقتصاد باید توجه خود را به بخش صنعت معطوف کند. وی ایران را از  لحاظ داشتن انرژی و نیروی کار نیز دارای مزیت نسبی می‌داند، که می‌تواند به شکوفایی صنعت در ایران منجر شود.

pazhoyan


جمشید پژویان با بیان این که دولت پس از رفع تحریم‌ها باید به حوزه صنعت توجه کند، گفت: بزرگترین حسن سیاست اصلاح قیمت نسبی که مربوط به یارانه‌ها بوده، این است که می‌تواند بخش صنعت را به سمت کارآمدی هدایت کند. بنابراین ایجاد کارایی در بخش صنعت باید در اولویت دولت قرار بگیرد. همچنین گسترش صنعت و رسیدن به جایی که بتوانیم کالا های صنعتی را تولید و حتی صادرات کنیم باید مورد توجه قرار بگیرد تا به تدریج  نیاز ما به صادارت نفت کاهش پیدا کند.


این اقتصاددان با تاکید بر این که ایران از لحاظ مزیت نسبی نیز امکان پیشرفت در حوزه صنعت را دارد، گفت: قیمت انرژی در ایران حتی اگر قیمت‌ها اصلاح شود، به دلیل این که مالیات اخذ نمی‌شود، همچنان ارزان است. از سوی دیگر نیروی انسانی و هزینه کارگر نیز در ایران پایین است. همچنین نیروی انسانی تحصیلکرده و در واقع ثروت انسانی نیز در کشور وجود دارد که می‌تواند به پیشرفت در بخش صنعت بیانجامد.


پژویان با طبیعی شمردن افزایش واردات پس از رفع تحریم‌ها و بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران، گفت: پس از رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت میزان واردات افزایش پیدا خواهد کرد، به ویژه به این علت که صنعت نیز خود به کالا‌های واسطه‌ای نیاز دارد. یکی از دلایلی که موجب شد بعد از اعمال تحریم‌ها با جهش قیمت در کشور رو به رو شویم، نیاز تولیدات داخلی به واردات بود. هر چند در کوتاه مدت با افزایش واردات رو به رو خواهیم شد اما در بازه زمانی متوسط و بلند مدت با واردات کالاهای واسطه ای صنعت رونق و پیشرفت را تجربه خواهد کرد.


منبع: آفتاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار