در حالی که با رفع احتمالی تحریمهای غرب و بروز نشانههای شل شدن آن، کارشناسان و افکارعمومی در انتظار کاهش قیمت خودرو هستند، مدیران خودروساز و برخی فعالان این صنعت با قاطعیت از عدم امکان کاهش قیمت خودرو و حتی افزایش آن سخن میگویند. آخرین اظهارنظر در این خصوص مربوط به هاشم یکهزارع، مدیرعامل ایرانخودروست. آیا واقعیت رفع یا شل شدن تحریمها تاثیری در کاهش هزینههای خودروسازان و کاهش قیمت خودرو ندارد؟ دکتر علی خاکساری، استاد دانشگاه علامهطباطبائی و کارشناس خودرو نظر متفاوتی در این خصوص دارد:
همانطور که میدانید با وجود تحریمها تامین بسیاری از قطعات و البته گردش مالی برای خودروسازان بسیار مشکل شده بود ـ البته در همین شرایط هم خودروسازان سود میبرند ـ اما وقتی تحریمی در کار نباشد بدون تردید هزینههای نقل و انتقال پول، بیمه مواد اولیه وارداتی و البته خود حمل و نقل دریایی برای این تولیدکنندگان کاهش یافته و به میزان قابلملاحظهای در قیمت تمام شده محصولات آنها اثربخشی دارد. بنابراین غیر اصولی نیست که منتظر کاهش قیمتها باشیم و انکار این کاهش قیمت طبیعی، توهین به مردم و شعور مصرفکننده است.
مگر در تولید برخی از خودروها خودکفا نیستیم؟
در بسیاری از قطعات ممکن است تولید داخل داشته باشیم، اما هنوز در قطعات حساس، واردکننده هستیم که نیازمند نقل و انتقال پول است. از اینرو، این امر یعنی رفع احتمالی تحریمها میتواند در نهایت به کاهش قیمت این قطعات بینجامد.
پس چرا خودروسازان در برابر کاهش طبیعی قیمت خودرو مقاومت میکنند؟
واقعیت این است که با توجه به قدرت مالی گسترده خودروسازان، آنها میتوانند نفوذ اقتصادی و سیاسی داشته و در بسیاری از سیاستگذاریها تاثیرگذار باشند و در جهت تعیین منافع خود گام بردارند. بنابراین خودروسازان هر آنچه تصمیم داشته باشند بیتوجه به دیگران انجام میدهند. بنابراین رفع احتمالی تحریمها و کاهش هزینههای تولید خودرو در قیمت محصول اعمال نخواهد شد. چون مدیران خودروساز تمایلی به کاهش ندارند، چهبسا اگر فرصتی داشته باشند دوباره برای افزایش قیمت خودرو تلاش میکنند.
خودروسازان با ارائه آمارهایی ادعای زیان و درخواست افزایش قیمت دارند. به عقیده شما واقعا خودروسازان زیانده هستند؟
متاسفانه آمارهایی که از سوی خودروسازان ارائه میشود اشتباه و غیرواقعی است و همواره باعث شده ذهن برخی مسئولان به بیراهه کشیده شود. به عنوان مثال یکی از راهکارهایی که خودروسازان برای جلبنظر مسئولان استفاده میکنند بحث اشتغالزایی آنهاست. در حالی که واقعا تاکنون فکر کردهاید صنعت خودروسازی که امروزه با استفاده از فناوریهای نوین اداره میشود، متکی بر علم رباتیک است و زیاد اشتغالزایی ندارد؟ اما در ایران یکی از مبناهای جلب کمکهای بدون قید و شرط دولت به خودروسازان همین موضوع اشتغالزایی است. من عقیده دارم اکنون اگر در کارخانههای خودروسازی را ببندیم و به تمام کارگران حقوق بیکاری بدهیم و تمام هزینههای اضافه را در گردشگری هزینه کنیم سود و منافع بیشتری خواهیم داشت.
منبع: جام جم آنلاین