۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ۰۹:۱۱
کد خبر: ۴۲۵۱
photo (4)

به گزارش باشگاه خبری علامه طباطبائی ،آیین تجلیل از صاحبان آثار و نشریات برتر دانشجویی در 26 بهمن ماه 93 در محل اتاق شورای ساختمان مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


photo (4)


(گزارش تصویری مرتبط)


این مراسم با حضور سلیمی رئیس دانشگاه، ذکیانی معاون فرهنگی، مدیر امور فرهنگی و صاحبان نشریات برگزیده برگزار گردید.


در ابتدای این جلسه پس از قرائت قرآن مجید ، الماسی مدیر امور فرهنگی دانشگاه ضمن عرض خیر مقدم به حضار و تبریک به صاحبان نشریات برگزیده، گزارشی در ارتباط با فعالیت های نشریات دانشجویی ارائه کرد.


وی گفت: جشنواره نشریات درون دانشگاهی با هدف ارزیابی و ایجاد رقابت سازنده بین صاحبان نشریات از خرداد ماه 93 کلید خورد.شاخص های ارزیابی قبلاً به مدیران مسؤول ابلاغ شده بود و داوری نشریات توسط تیم داوری متشکل از آقایان: اسدی، کیا و مختاریان صورت گرفت و تمامی نشریاتی که در محدوده زمانی مهر 92 تا خرداد 93 به چاپ رسیده بودند مورد ارزیابی قرار گرفتند. رقابت بین نشریات در 8 حوزه انجام گرفت که 1 حوزه مربوط به نشریات برتر و 7 حوزه مربوط به بخش های خبر ، مقاله ، مصاحبه ، گزارش ، طنز ، صفحه آرایی و طرح روی جلد بود که جمعاً از 21 نفر در این بخش ها تقدیر شد.


الماسی در ادامه در ارتباط با وضعیت نشریات دانشجویی دانشگاه افزود: ما در مجموع 64 نشریه داریم که دارای مجوز هستند و از مهر 92 تا خرداد 93 ، 39 نشریه به چاپ رسیده اند. یک وجه مثبتی که وضعیت نشریات دانشجویی دانشگاه علامه نسبت به نشریات دانشجویی سایر دانشگاه ها دارد این است که افرادی که قصد فعالیت در نشریات دانشجویی را دارند حتماً باید دوره 15 ساعته روزنامه نگاری با سرفصل های مشخص را که توسط اساتید این فن برگزار می شوند بگذرانند. ما به هیچ نشریه ای مجوز فعالیت نمی دهیم مگر اینکه افراد این دوره را بگذرانند و تاکنون نیز 200 نفر در این دوره شرکت کرده و شرایط لازم برای ورود به این عرصه را پیدا کرده اند.


وی ادامه داد: حمایت های مالی که از مهر 92 تا خرداد 93 به نشریات دانشجویی اختصاص یافته مبلغ 30 میلیون تومان بوده که به طور میانگین برای هر نشریه 750 هزار تومان و در مواردی متناسب با کیفیت و میزان تیراژ مبلغ بیشتری در نظر گرفته شد. اما از این جلسه به بعد میزان حمایت از نشریاتی که رتبه های برتر را به دست آورده اند با نگاه ویژه تری خواهد بود.


الماسی تصریح کرد: از بهمن ماه سال گذشته این موضوع به نشریات دانشجویی ابلاغ شد که تمامی نشریات دانشجویی می توانند بدون نظارت قبل از چاپ اقدام به چاپ نشریه خود کنند.


الماسی در پایان به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی در جشنواره نشریات منطقه ای اشاره کرد و گفت: ما در جشنواره میزبان 23 دانشگاه در استان تهران هستیم. تاکنون 1200 اثر نیز به دبیرخانه جشنواره رسیده است.در روز های دهم،یازدهم و دوازدهم اسفند ماه شاهد برگزاری جشنواره خواهیم بود.


پس از سخنان الماسی دو تن از فعالین نشریات دانشجویی نقطه نظرات خود را بیان کردند.


حیدری از نشریه کیوسک: روندی که امروزه در  دانشگاه وجود دارد خوب است، اما اگر مدیریت تغییر کرد درباره نظارت پیش از چاپ مصوبات اجرا شود .


مرادی عضو شورای ناظر بر نشریات دانشجویی: در شورای نشریات کل کشور در وزارت علوم به نسبت در دانشگاه علامه طباطبائی حمایت ها خیلی خوب بوده و روند نظارت پیش از چاپ در این دانشگاه به نسبت کل کشور هم از نظر کمی و کیفی مطلوب است.


سپس سلیمی، رئیس دانشگاه علامه، پیرامون اهداف دانشگاه و نقش نشریات دانشجویی در رسیدن به این اهداف سخن راند.


وی صحبت خود را این گونه آغاز کرد: نشریات دانشجویی هم از جنبه مثبت و هم از جنبه منفی می‌توانند بسیار تأثیر گزار باشند. زمانی که راجع به برخی نشریات دانشجویی صحبت می‌کنیم، گاهی فراموش می ‌کنیم که اصلاً کارویژه دانشگاه چیست؟ آیا دانشگاه صرفاً مکانی برای ارضای هیجانات درونی دانشجواست؟ آیا به راستی ما وارد دانشگاه می‌شویم تا یک اپوزیسیون تشکیل یافته ایجاد کنیم؟ آیا وظیفه ما در دانشگاه تشکیل گروه های حمایتی از جریانات و قدرت حاکم است؟ گذشته از تمامی این ها کار اصلی دانشگاه بنیان گذاری توسعه علمی در جامعه است. ما برای تولید علم وارد دانشگاه می شویم. دغدغه اصلی ما در دانشگاه باید این باشد که ببینیم آیا می توانیم به یافته های فکری دست پیدا کنیم که به واسطه آن مشکلات جامعه را حل کنیم و به عبارت دیگر جامعه پذیر شویم؟


سلیمی با بیان این که اساساً جامعه پذیری ایجاد تعادل اجتماعی است ادامه داد:بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا کاروبژه اصلی خود را جامعه پذیر کردن دانشجو قرار داده اند. الگویی که با عنوان «دانشگاه سازنده» از آن یاد می شود، همان جامعه پذیر کردن دانشجو است تا به این ترتیب دانشجو بتواند به ایجاد تعادل اجتماعی در جامعه کمک کند. مطابق این الگو دانشجو واستاد کسانی هستند که هدف اصلی آن ها ایجاد تعادل است.تعادل بین علم و اجرا.تعادل بین سازنده فرهنگ و پذیرنده فرهنگ.گاهی فضای دانشگاه که کارویژه اش تولید علم، تولید دانش ، جامعه پذیری و حل بحران است،خود تبدیل به کانون بحران می‌شود و دانشگاهی که کارویژه اش در تمام دنیا حل مسأله است خود تبدیل به مکان ایجاد تنش می‌شود.متأسفانه در ساختار ذهنی برخی افراد،دانشگاهی موفق تر است که بتواند بحران بزرگتری ایجاد کند.


وی در ادامه به نقش نشریات دانشجویی اشاره کرد و گفت: نقش نشریات دانشجویی در این میان چیست؟ آیا نشریه دانشجویی موفق تر است که سر و صدای بلندتری ایجاد کند؟ یا از طرف دیگر آیا نشریه دانشجویی موفق تر است که اگر هم می خواهد سر و صدایی ایجاد کند (ولو اینکه آن صدا رادیکال هم باشد)، به گونه ای این کار را با زبان علمی و دانشگاهی انجام می دهد که اتفاقاً به حل مسأله کمک می کند نه بحرانی تر شدن موضوع ؟ به نظر می رسد گزینه دوم مورد پذیرش باشد. رادیکال ترین حرف ها را می توان با زبان علمی و با زبان اهل تفکر به گونه ای بیان کرد که حتی مخالف ترین افراد با آن سخن، نیز به آن ارج نهند و حتی در صورت نپذیرفتن به آن احترام بگذارند. خاصیت علم در دنیای جدید این است که به شما این امکان را می دهد تا با زبان علمی صحبت های خود را مطرح کنید و اگر نقدی هم بر مسأله ای دارید آن را در راستای حل مسأله به کار گیرید و فضای تعادل را ایجاد کنید.


وی در پایان افزود: وضعیت تعداد نشریات دانشجویی دانشگاه چندان مطلوب نیست و طبق آماری که پیش رو است تعداد نشریات دانشجویی دانشگاه نسبت به دو سال گذشته( سال های 91 و 92) کاهش داشته است.


سلیمی در پایان از دانشجویان خواست تا اگر نکته خاصی مد نظرشان است در جلسه مطرح کنند.


در این میان یکی از دانشجویان به موضوع نظارت پیش از چاپ اشاره کرد و گفت:در ارتباط با نظارت پیش از چاپ که آقای الماسی مطرح کردند آئین نامه اجرائی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نشریات تصویب شده که هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی حق نظارت ندارد. متأسفانه در دوره ریاست قبلی این مسأله رعایت نمی شد. من خواهشی که دارم این است که این قانون در یک سطحی در دانشگاه تصویب شود یا اعتماد به دانشجو شکل بگیرد تا در صورت تغییر مجدد ریاست با مسائل و مشکلات قبلی مواجه نباشیم.


دکتر سلیمی در ادامه صحبت های این دانشجو گفت: ما به دانشجو اعتماد داریم اما در بعضی موارد هیجانات درونی دانشجو بر واقع بینی غلبه کرده و موجب بروز تنش می شود. تمام سعی ما بر این است که با همفکری و هم اندیشی به دانشجو نزدیک شویم تا دانشجو احساس راحتی کرده و شورای ناظر را به عنوان مشاور بپذیرد.


در پایان جلسه از صاحبان نشریات برتر تقدیر شد.


گزارش: مهسا اکبری







ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار