۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ۰۱:۱۹
کد خبر: ۹۱۵۱۷
Ehya Oloum Ensani - Modiriat (27)

استادان دانشکده مدیریت در نشست بررسی تحول علوم انسانی بر لزوم مدیریت و تهیه نقشه‌ راه تحول تأکید و ابراز امیدواری کردند با مطالعه و بررسی دقیق بتوان رشته مدیریت را کارآمدتر، به‌روز‌تر و بومی‌تر از پیش کرد.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقا علوم انسانی»، دوشنبه، 29 خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان برگزار شد.



صحت: سیستم آموزشی کشور مشکل دارد


 در بخشی از این نشست سعید صحت، عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه اهمیت علوم انسانی در کشورهای توسعه‌یافته علوم انسانی بیشتر از سایر علوم است، گفت: اما در کشور ما علوم انسانی آن چنان اهمیتی ندارد، در بحث تحول باید به روزآمدسازی، کاربردی‌سازی و بومی‌سازی توجه کرد.


وی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های اصلی هر کشوری فرهنگ آن است، اظهار کرد: در جامعه که الگوهای ایرانی-اسلامی پیشرفت مطرح شده است این موضوع می‌تواند برای تحول رشته مدیریت برای ما ایده دهد.


صحت افزود: در گذشته کارهای جالبی در حوزه مدیریت صورت گرفته که ما آنها را در متونی مانند قرآنی و اسلامی مشاهده می‌کنیم برای مثال در نامه‌ای که حضرت علی(ع) به مالک اشتر نوشته‌اند و رهنمودهای جالب توجهی در آن نامه دیده می‌شود.


عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه سیستم آموزشی ما مشکل دارد، تصریح کرد: این سیستم از گذشته نیز به همین شکل بوده و کارآفرین تربیت نکرده است.


وی به تجربه موفق برخی کشورها در امر آموزش اشاره کرد و گفت: در این کشورها در رده بالای سازمان برای ورودی سیستم آموزشی به صورت استراتژیک و بلند مدت تصمیم می‌گرفتند که این در تصمیمات از ورودی آموزشی تا خروجی آن و فرایندهای میانی کاملا مشخص می‌شد. وزارت‌خانه‌های علوم، آموزش و پرورش، ورزش و فرهنگ در غالب یک سازمان ادغام شد و در وزارت‌خانه جدید این تصمیمات بلندمدت گرفته ‌می‌شد.



ابراهیمی: باید مدیریت تحول داشته باشیم



در ادامه نشست مهدی ابراهیمی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه بررسی تحول در کشور سابقه زیادی دارد اما در عمل شاهد تحقق این تحول نیستیم، اظهار کرد: به نظر می‌رسد اگر بخواهیم موضوع این جلسه را دقیق‌تر کنیم شاید بتوان به مدیریت تحول اشاره کرد که در واقع مقوله‌ای ناظر بر برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل تحول است.


وی اضافه کرد: ابتدا باید هدف از تحول را مشخص کنیم سپس بر اساس اهداف، زمینه‌ها، استعداد و امکانات را برای مسیر این تحول بررسی کنیم از طرف دیگر باید استراتژی‌های تحول را مشخص کنیم و ببینیم در مقام اجرا زیرساخت‌ها و الزامات این تحول به چه شکل باشد.


ابراهیمی با بیان اینکه باید همه جوانب و مراحل این تحول را بررسی کنیم، گفت: اگر بخواهیم نگاه نظری خودمان را به مقوله تحول تقویت کنیم توجه به مدیریت تحول یک امر اساسی است.


عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: مسئله‌شناسی، هدف‌گذاری و رفتار میان رشته‌ای از بحث‌های مهم تحول است و الان دانشگاه‌ها برای تحول حوزه‌های دانش دنبال تأسیس رشته‌های میان رشته‌ای هستند و برای تحول به نظر می‌رسد نباید از این مسائل عبور کنیم.



پیمانی: تضادهای آموزه‌های اسلامی و علم ناشی از شناخت دقیق از آنها است



در ادامه مسلم پیمانی، عضو هیئت علمی گروه مالی و بانکداری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در بعضی موارد بین آموزه‌های اسلامی و با چیزی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود تضادهایی وجود دارد، گفت: شاید همین مسئله باعث شده تا ما به لزوم تحول علوم انسانی پی ببریم اما باید توجه داشت این امر می‌تواند از عدم شناخت عمیق ما از علم یا آموزه‌های اسلامی باشد.


وی افزود: زمانی که می‌خواستیم قرار داد آتي  (Futures contract) را وارد بورس کنیم نگران این بودیم که این قرارداد اسلامی نباشد و کمیته فقهی بورس هم این ابزار را نمی‌شناخت اما پس جلسه کمیته فقهی این ابزار به سادگی تصویب شد.


پیمانی به یکی از محدودیت‌هایی که 10 سال قبل کمیته فقهی در بورس گذاشت اشاره کرد و گفت: در سال 2011  دقیقا همین محدودیت را در بازار بورس نیویورک (NYSE) گذاشته شد. ما فکر می‌کردیم این محدودیت برای ما مناسب نباشد اما پس آن دنیا هم از این محدودیت استفاده کرد.


عضو هیئت علمی گروه مالی و بانکداری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی افزود: علت اصلی این تضادها ندانستن فلسفه علوم است اما اگر به این فلسفه آگاه شویم متوجه می‌شویم که در بسیاری از موارد تضادی وجود ندارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار