۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۲۶
کد خبر: ۹۱۳۹۰
Ehyaye Oloum Ensani (4)

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این دانشگاه می‌تواند مرکز ثقل علوم انسانی در کشور باشد، گفت: در این زمینه تاکنون رایزنی‌هایی با شورای تحول در علوم انسانی، دانشگاه، حوزه علمیه و سایر نهادها صورت گرفته است.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقای علوم انسانی»، یکشنبه، ۲۸ خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شهید شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان و صاحب‌نظران برگزار شد.


در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: خدمت استادان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی رسیدیم تا از نظرات، انتقادات و پیشنهادهای آن‌ها برای تحول در علوم انسانی استفاده کنیم.


وی با اشاره به کتاب انسان 250 ساله، شامل فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در مورد ائمه معصومین(ع)، بیان کرد: رهبری در این کتاب ویژگی‌هایی برای امام علی(ع) در بخش امامت آن بیان می‌کنند که یکی از مهمترین‌ آن‌ها عبور از حصار و منیت است.


اکبری‌اقدم تصریح کرد: رهبری می‌فرمایند، امام علی(ع) ایثارگری را در حد کمال خودش بروز دادند و عدل مطلق را نمایان کردند.



استادان به دانشجویان توصیه کنند که نهج‌البلاغه بخوانند


وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های داغ این روزهای شبکه‌های مجازی و خبری، مقبولیت یا مشروعیت از نگاه امام علی(ع) است، افزود: رهبر معظم انقلاب در کتاب انسان 250 ساله نیز به همین موضوع اشاره می‌کنند.



مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره موضوع سقیفه بنی‌ساعده و شروط عبدالرحمن بن عوف برای خلیفه شدن امام علی(ع)، گفت: عبدالرحمن که به نوعی فامیل خلیفه سوم نیز بود به امام علی(ع) گفت، وزن رأی من مشخص است و اگر شرط‌هایم شامل خدا، سیره پیامبر(ص) و عمل به رویکرد و روش خلیفه اول و دوم را بپذیری، حتماً خلیفه می‌شوی و اگر نپذیری طرف مقابل‌ات خلیفه خواهد شد.


وی درباره همین موضوع اضافه کرد: ولی امام علی(ع) در جواب شروط عبدالرحمن گفت، موارد اول و دوم که خدا و سیره پیامبر(ص) باشد را می‌پذیرم اما مورد سوم که عمل به روش خلیفه اول و دوم باشد را خیر، چون من رویکرد، روش و سلیقه خودم را دارم.


اکبری‌اقدم خاطرنشان کرد: مقداری تأمل و تفکر در این‌گونه جواب دادن امام علی(ع) به عبدالرحمن، نحوه برخورد امام اول شیعیان با موضوع مقبولیت و مشروعیت را نیز مشخص می‌‌کند.


وی با بیان اینکه شخصی مثل «جرج جرداق»، نویسنده مسیحی نهج‌البلاغه را 200 بار می‌خواند، گفت: از استادان می‌خواهم که به دانشجویان توصیه کنند که حتماً نهج‌البلاغه را بخوانند چون دانشجو‌ها به حرف‌ها و صحبت‌های استادان خود بیشتر عمل می‌کنند و به نوعی زندگی آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.



دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند مرکز ثقل علوم انسانی در کشور باشد


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی دغدغه تحول در علوم انسانی را یکی از مسئله‌های مهم نهاد رهبری و دانشگاه دانست و اظهار کرد:‌ وقتی در خود کمیسیون‌های شورای تحول در علوم انسانی استادان دانشگاه علامه حرف اول را می‌زنند و یا اینکه جزو اعضای برجسته آن هستند، چرا خود ما از این فرصت در دانشگاه استفاده نکنیم.


وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند مرکز ثقل علوم انسانی در کشور باشد، گفت: در این زمینه تاکنون رایزنی‌هایی با شورای تحول در علوم انسانی، دانشگاه، حوزه علمیه و سایر نهادها صورت گرفته است.


اکبری‌اقدم با اشاره به اینکه شورای تحول در علوم انسانی پذیرفته است که مرکز ثقل علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی باشد، افزود: می‌توانیم زمینه‌ای را فراهم کنیم که حتی آیات عظام مثل آیت‌الله جوادی آملی و مصباح‌یزدی و استاد برجسته حوزه نیز در دانشگاه حضور پیدا کنند.



وی بیان کرد: به این باور رسیده‌ایم که از منظر بیرونی، ظرفیت‌های بسیار خوبی در دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد که می توان از آن‌ها برای تحول در علوم انسانی استفاده کرد.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه بنای ما در زمینه علوم انسانی این است که کار بنیادی و مبنایی انجام دهیم، گفت: باید با تشکیل کارگروه‌ تخصصی، زمینه تضارب افکار و آرای استادان حوزه و دانشگاه را فراهم کنیم.


وی با اشاره به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان مبنی بر اینکه هم‌اکنون می‌توانم 10 مسئله را در حوزه فرهنگ کشور نام ببرم، گفت: می‌توانیم با حل این مسائل و یا ارائه راهکار برای آن‌ها به نظام، مردم و دولت‌مردان کمک کنیم.


اکبری‌اقدم یادآور شد: در یکی از همین جلسات هم‌اندیشی یکی از استادان گفت نمی‌خواهد به دنبال تحول در علوم انسانی باشید، بلکه بیایید این دانشجویان دهه 80 و 90 را متحول کنیم، چون ویژگی‌های شخصیتی و نظام هویتی آن‌ها بسیار متفاوت است.



متولی هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه دفتر نهاد رهبری است


وی با بیان اینکه اگر مسئولان نظام ببیند که چیزی به دور از نگاه سیاسی چپ و راست تولید شده مطمئناً به آن توجه می‌‌کنند، گفت: ما می‌توانیم راهکار‌های حل مسئله را به مسئولان نظام و دولت‌مردان ارائه دهیم و اگر آن‌ها توجهی نکردند ما حداقل به تکلیف شرعی و علمی خود عمل کرده‌ایم.



مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی به راه‌اندازی هسته‌های علمی، پژوهشی و معرفتی با حضور دانشجویان نخبه مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشکده‌ها اشاره کرد و افزود: پیشنهاد بنده به صورت مشخص این است که تعدادی از استادان توسط دانشکده مشخص شوند تا بتوانیم این سلسله نشست‌ها را در طول یک سال آینده در دفتر نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبائی واقع در پردیس مرکزی و یا همین دانشکده‌ها ادامه دهیم.


وی درباره اینکه تعریف دقیق از تحول در علوم انسانی چیست، بیان کرد: فعلاً که عناوینی چون کارآمد‌سازی، روز‌آمد‌سازی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی را برای آن به کار می‌برند ولی مهم شاخص‌ها است و اینکه کار را از کجا شروع کنیم.


اکبری‌اقدم با بیان اینکه متولی هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه دفتر نهاد رهبری است، گفت: اعتقاد ما در زمینه فعالیت برای تحول در علوم انسانی نیز این بود که به صورت جداگانه سراغ تمام دانشکده‌ها برویم تا از نظرات استادان استفاده کنیم.


وی با اشاره به اینکه وقتی در خود دانشگاه علامه طباطبائی ظرفیت‌های خوبی داریم چرا باید سراغ استادان بیرون از دانشگاه برویم، اظهار کرد: به نظرم در جلسات داخلی باید از نظرات کسانی که معتقد به تحول در علوم انسانی هستند، استفاده شود.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه شورای تحول در علوم انسانی به دنبال تعیین سرفصل‌ها در این زمینه است، گفت: البته خود بنده نیز به شورای تحول در علوم انسانی انتقاد دارم چون شورای به آن عظمت، نباید به دنبال تعیین سرفصل و نوشتن کتاب باشد و یا اینکه پایان‌نامه‌هایی را به این سمت سوق دهیم و این کم‌لطفی در حق چنین شورایی است، بلکه چنین مواردی باید به دانشگاه علامه طباطبائی واگذار شود.


وی اضافه کرد: سند و نقشه جامع تحول در علوم انسانی در حال نگارش نهایی است و به زودی رونمایی می‌شود ولی معتقدم باید شورای دانشگاهی را در دانشگاه علامه طباطبائی راه‌اندازی کنیم.


 اکبری‌اقدم با بیان اینکه ما به دنبال یک نوع بارش فکری برای استفاده از ظرفیت‌های استادان دانشگاه علامه طباطبائی برای تحول در علوم انسانی هستیم، گفت: برای تعیین نقشه راه و تشکیل شورای دانشگاهی سراغ استادان در دانشکده‌های مختلف آمده‌ایم.



نیلی: علوم انسانی بیشتر با متدولوژی یا روش‌شناسی در ارتباط است



محمدرضا نیلی احمد‌آبادی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی آموزشی نیز در این نشست گفت: تحول در علوم انسانی فقط منتهی به تغییر در سرفصل‌ها و بازنگری در دروس نیست بلکه بسیار عمیق‌تر و قابل بحث در زمینه‌های کلی‌تری است.


وی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی بیشتر با متدولوژی یا روش‌شناسی در ارتباط است، گفت: البته این دو موضوع باید در کنار همدیگر دیده شوند، ضمن‌آنکه متدولوژی همراه با کیفیت و کمیت است.


نیلی خاطرنشان کرد: شورای تحول در علوم انسانی باید ابتدا به واکاوی در متدولوژی یا روش‌شناسی بپردازد تا ارتباط آن‌ها در ابتدا با یکدیگر مشخص شود.


وی افزود: از طرف مجموعه دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و اعضای هیئت علمی آن از دفتر نهاد رهبری در زمینه تشکیل این جلسه تشکر و قدردانی می‌کنم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار