۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۵۳
کد خبر: ۹۱۰۹۹
Ehyaye Oloum Ensani (63)

استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه در نشست تحول علوم انسانی اظهار کرد: تغییر باورها باید اتفاق بیفتد، در کشور کسانی هستند که می‌توانند علوم انسانی را بر اساس یک روش علمی و دینی حرکت دهند که به آنها توجه نمی‌شود.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقای علوم انسانی»، یکشنبه، 28 خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان و صاحب‌نظران برگزار شد.


در بخشی از این نشست، ابوالقاسم عیسی‌مراد رودبنه، عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی بالینی و عمومی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه جلسات تحول علوم انسانی سابقه‌ای طولانی دارد و ما باید این کار را به صورت مستمر انجام دهیم، گفت: تحول یک واجب 100 درصدی است که باید اتفاق بیفتد.


وی در ادامه به اهمیت این مسئله اشاره کرد و افزود: حضرت علی‌(ع) می‌فرماید «اگر درد در توست درمان هم در توست»، احتمالا این جمله می‌تواند این فرهنگ را برای ما ایجاد کند که سعی کنیم تحولی که در ذهن ما هست، اتفاق بیفتد.


عیسی‌مراد اظهار کرد: اگر ما مثلثی را در نظر بگیریم، یک ضلع آن مفاهیم بنیادی است که در منابع دینی، اسلامی و انسانی ما به وفور وجود دارد، ضلع دوم، بستر علمی است که در دانشگاهی مانند علوم انسانی و به‌طور مشخص دانشگاه علامه طباطبائی ظرفیت‌های موجود وجود دارد و ضلع سوم هم روش‌شناسی است. بنابراین همه چیز مشخص است، پس اشکال کار کجاست؟


عضو هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه باورمندی ما منجر به تحول عمیق نشده است، اظهار کرد: زمانی که در دانشگاهی می‌گویند ما هنوز به ترجمه واقف نشده‌ایم و قصد نظریه‌پردازی داریم، به نظر شما این به این معنا نیست که ما نباید ورود بکنیم؟ آیا نگرش درست وجود دارد؟



وی با انتقاد از اینکه گروه‌های آموزشی با یکدیگر ارتباطی ندارد، ادامه داد: آقای داوری چند سال پیش در یک سخنرانی گفت که در علوم انسانی دغدغه و سوالی نداریم به دلیل اینکه این حوزه را جدی نگرفتیم. به نظر می‌رسد ما که متولیان این حوزه هستیم باید کالای خودمان را خوب تحویل بگیریم. گاهی از برخی استادان سخنی را می‌شنوم که نگران‌کننده است؛ اینکه این باورمندی وجود دارد یا نه.


عیسی‌مراد اضافه کرد: درس‌هایی مثل فلسفه روان‌شناسی، روان‌شناسی دین، نگاهی به روان‌شناسی در حوزه‌های قرآن و امثال آن در تألیف‌های جدید آمده است و ما آنها را تدریس می‌کنیم، تغییراتی هم در دوره‌های ارشد و دکتری اتفاق افتاده است.


این استاد روان‌شناسی به راهکارهای تحول اشاره کرد و گفت: تغییر باورها باید اتفاق بیفتد، در کشور کسانی هستند که می‌توانند علوم انسانی را بر اساس یک روش علمی و دینی حرکت دهند، توجه نمی‌شود. همچنین ما باید همراه تحول حرکت کنیم نه در مقابل آن.


وی خاطرنشان کرد: برای تحول تقویت کرسی‌ها بستر مناسبی است، نشست‌های تخصصی موضوعی مانند همین جلسه نیز اهمیت دارد. تشویق رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها که هنوز ما در تحقیقات کمی دست و پا می‌زنیم و در نهایت اینکه ما باید بتوانیم تعارض‌هایمان را به حداقل برسانیم تا نقاط قوت و مشترکی ایجاد شود که نه حرکت ما این باشد که هر چه را غربی‌ها گفته‌اند، غلط ببینیم و نه اینکه هر چه را در داخل گفته می‌شود، درست قلمداد کنیم.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار