۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۱۹
کد خبر: ۸۷۷۳۵
hamayesh-solh-irani-eslami-falahat-pishe-falahat pishe-7

استاد دانشگاه علامه طباطبائی و نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی که با «وقايع‌اتفاقيه» تحرکات رئيسي درباره «مهندسي انتخابات» را بررسي کرد ، نظرات این استاد دانشگاه را  در ادامه می‌خوانیم؛


به گزارش عطنا به نقل از وقايع‌اتفاقيه، ابراهيم رئيسي که يک روز پس از اعلام نتايج دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، اعلام کرده بود در برابر تخلفات نمي‌توانم سکوت کنم، روز گذشته نيز در اظهارنظري حاشيه‌ساز مدعي «مهندسي دوازدهمين دور انتخابات رياست‌جمهوري» شد. او به‌عنوان نامزد مستقل جريان اصول‌گرا که البته مورد حمايت جبهه نيروهاي مردمي انقلاب هم بود، در جريان تبليغات و حتي پس از آن مورد انتقادهاي شديد برخي چهره‌هاي ميانه‌روی اين جريان قرار گرفت اما حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، فعال سياسي اصول‌گرا و عضو سابق کميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي به «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد نظر شوراي نگهبان، پاياني بر بگومگوهاست. رئيسي، يکي از نامزدهاي اصول‌گراي انتخابات رياست‌جمهوري، شنبه‌شب در مراسم تفسير قرآن گفت که من از شوراي نگهبان و قوه‌قضائيه مي‌خواهم، نگذاريم حق‌الناس پايمال شود. اگر به اين مهندسي آرای مردم رسيدگي نشود به اعتماد مردم خدشه وارد مي‌شود. او پيش‌ازاين در نامه‌اي به آيت‌الله احمد جنتي، خواستار رسيدگي به برخي تخلفات در قبل و حين برگزاري انتخابات شده و به‌همراه آن نامه، صدها صفحه مستند را در چندين مجلد براي شوراي نگهبان ارسال کرده بود.



براي انتخابات کم گذاشتند


رئيس توليت آستان قدس‌رضوي که سال 93 تا سال 94 هم دادستان کل کشور بود، در اين مراسم با تأکيد بر اينکه سکوت در مقابل ظلم، مشارکت با ظالمان است، گفت: «مسئولان براي انتخابات کم گذاشتند. مردم براي اينکه بخواهند به رقيب کانديداي دولت رأي دهند، ساعت‌ها پشت در منتظر ماندند.» اين اظهارنظر در حالي مطرح مي‌شود که حسينعلي اميري، از اعضاي هيأت اجرايي انتخابات رياست‌جمهوري ايران پنج روز پيش گفته بود برآورد کارشناسان وزارت کشور نشان مي‌دهد حدود سه ميليون نفر در انتخابات روز جمعه ۲۹ ارديبهشت با اينکه به مراکز اخذ رأي مراجعه کرده بودند، نتوانستند رأي خود را به صندوق بيندازند و حسن روحاني، رئيس‌دولت يازدهم نيز سومين روز خرداد گفت هيأت اجرايي انتخابات که زير نظر وزارت کشور عمل مي‌کند، پيشنهاد کرده به جاهايي که صف شلوغ است صندوق سيار فرستاده شود ولي شوراي نگهبان نپذيرفته است. بااين‌حال، اغلب ناظران انتخابات دوازدهم رياست‌جمهوري آراي پشت در ماندگان شب انتخابات را در سبد حسن روحاني مي‌گذارند.
رئيسي در اين مراسم، خود را وکيل و صداي مردم محروم دانسته و افزوده است: توهين و ناسزا به فردي مثل سيدابراهيم رئيسي، اين فضاي جهاد را سرد نخواهد کرد. او دولت را متهم به عمل خارج از چارچوب قانوني کرد و گفت: دولتي که نمي‌تواند به قانون عمل کند نبايد وارد عرصه انتخابات شود. آيت‌الله موحدي‌کرماني، پيش‌ازاين گفته بود تخلفات انتخاباتي در حدي نيست که در نتيجه کلي انتخابات اثر بگذارد اما ممکن است با بازبيني و بررسي مجدد تخلفات و گزارشات ارسالي به شوراي نگهبان، رأي رئيسي از 16 به 19 و روحاني نيز از 23 به 21 ميليون رأي برسد.



آقاي رئيسي؛ صبر کنيد


باوجوداينکه شوراي نگهبان در دهمين دور انتخابات رياست‌جمهوري، گزارش عملکرد وزارت کشور دولت نهم با مرجعيت اظهارنظر رهبري را مبناي صحت برگزاري انتخابات قرار داد، با گذشت 11 روز از انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم، امروز سه‌شنبه گزارش نهايي اين نهاد نظارتي منتشر و در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌گيرد. اين در حالي است که تاکنون هيچ‌يک از مقامات رسمي کشور از احتمال بروز تخلف و حتي فراتر از آن «مهندسي آرا» در جريان برگزاري انتخابات سخني نگفته و اظهارنظري نکرده‌اند. براين‌اساس، حشمت الله فلاحت‌پيشه، کارشناس مسائل سياسي در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» گفت که انتظارم از آقاي رئيسي اين است که منتظر بماند تا شوراي نگهبان گزارش را اعلام کند. هر نامزدي چه برنده انتخابات باشد چه بازنده، مي‌تواند اظهارنظر و احساس حقانيت کند اما واقعيت اين است که نظر شوراي نگهبان و قانون اساسي است که بايد مورد قبول همگان باشد. عضو سابق کميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به سابقه اجرايي رئيسي همچنين تأکيد کرد: پيشنهاد من به ايشان که خود دوره‌اي مجري قانون هم بوده‌اند، اين است با توجه به اينکه هيچ‌کس در نظام راضي نيست اتفاقات سال 88 در کشور تکرار شود و حتما هم تکرار نمي‌شود، بايد منتظر ماند تا شوراي نگهبان نظر قطعي‌اش را اعلام کند. به‌اين‌ترتيب به نظر من نبايد درمورد صحت و عدم صحت انتخابات، نظري اعلام شود.او خاطرنشان کرد: به اعتقاد من، نظر شوراي نگهبان پاياني بر طرح بگومگوهايي است که شکل گرفته است. فلاحت‌پيشه در پاسخ به اين سؤال که آيا طراح اين اتهام در صورت ردشدن ايده مهندسي‌شدن انتخابات پس از اعلام گزارش شوراي نگهبان، نبايد در مراجع قضايي مورد پيگيري قرار گيرد، گفت: من در جايگاهي نيستم که درمورد برخورد با افراد صحبت کنم؛ موضع‌گيري من تحليلي است چون همه درنهايت از نظر شوراي نگهبان تمکين مي‌کنند. شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي رسمي رسانه‌ها روز گذشته بروز نوعي فضاي دوگانه در برخورد با مسئله مهندسي و تقلب در انتخابات را متذکر شدند. دراين‌باره نيز روز گذشته، مصطفي تاجزاده، رئيس ستاد انتخابات کشور در دولت اصلاحات در توئيتي از محصولي، وزير کشور دولت احمدي‌نژاد، دعوت به مناظره کرد.



شوراي نگهبان با وزارت کشور هماهنگ است


ادعاي تخلف در جريان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري البته فقط محدود به روزهاي پس از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري نيست. مسئولان ستاد ابراهيم رئيسي، روز برگزاري گفتند که تعرفه‌ها در بعضي از حوزه‌هاي رأي‌گيري تمام شده و ديگر مردم نمي‌توانند رأي دهند که اين ادعا بلافاصله از سوي شوراي نگهبان رد شد. عباسعلي کدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان هم در همان ساعات اوليه رأي‌گيري اعلام کرد که شوراي نگهبان مشغول بررسي گزارش‌هاست و با وزارت کشور هماهنگ است. او حتي بر اين نکته تأکيد کرد که شوراي نگهبان همکاري بسيار خوبي با وزارت کشور داشته است. اين شرايط در وضعيتي ادامه پيدا کرده که طيف ميانه‌رو و معتدل اصول‌گرايان پس از اعلام نتيجه انتخابات، پيروزي حسن روحاني را به او تبريک گفتند؛ علي‌اکبر ناطق‌نوري و علي لاريجاني، نمايندگي اين طيف را برعهده دارند. علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز روز برگزاري انتخابات به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت و روال انتخابات را روشن و واضح خواند و گفت بعيد مي‌داند کسي در پذيرفتن نتيجه انتخابات ترديد داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار