۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ۱۵:۴۰
کد خبر: ۸۷۶۸
عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: همه می‌گویند که ما فراتر از ان پی تی امتیاز دادیم، به نظر من این حرف درست است، اما این کار برای این است که قطعنامه‌های سازمان ملل فراتر از ان پی تی است.

43637_462

به گزارش عطنا به نقل از فارس، سیدحسین موسویان عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در همایش «مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی» که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 گفت: بعد از مذاکرات هسته‌ای، رئیس‌جمهور آمریکا برای اولین بار اعلام کرد که سیاست من سیاست تغییر رژیم نیست و حاضر با مذاکرات بدون پیش شرط با ایران است و حاضر به ایجاد روابط همراه با احترام متقابل است، اولین فتوای هسته‌ای رهبری را به رسمیت شناخت و در همین راستا اعلام کرد وزیر خارجه را مأمور کرده تا در رابطه با بخش هسته‌ای با ما مذاکره کند.

موسویان تصریح کرد:‌ خلاصه مذاکرات هسته‌ای این است که ما دو امتیاز بزرگ می‌دهیم و دو امتیاز بزرگ می‌گیریم، اول اینکه تحریم‌ها برداشته می‌شود و دوم اینکه حق غنی‌سازی آب سنگین ما پذیرفته می‌شود و در مقابل این امتیازاتی که می‌گیریم، سیستم راستی‌آزمایی گسترده‌ای در تأسیسات ما قرار می‌گیرد و محدودیتی برای برنامه هسته‌ای ما ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما دو امتیاز خود را ندهیم، نمی‌توانیم دو امتیازی که گفته شد را بگیریم، ولیکن تمام نگرانی‌ها روی امتیازاتی است که قرار است بدهیم و کسی روی امتیازاتی که می‌گیریم حرفی ندارد.

عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: همه می‌گویند که ما فراتر از NPT امتیاز دادیم، به نظر من این حرف درست است، اما این کار برای این است که قطعنامه‌های سازمان ملل فراتر از NPT است. اکنون ما براساس مصوبه مجلس NPT را اجرا می‌کنیم، بنابراین مذاکره‌کننده ما هرکس باشد مجبور است بین قطعنامه‌های سازمان ملل و NPT مذاکره کند.

وی گفت: بعد از توافق لوزان، اوباما اعتراف کرد تحریم‌ها اثر معکوس داشته و ایران نشان داده است که تسلیم نمی‌شود، این حرف از زبان رئیس‌جمهور آمریکا حرف بزرگی است.

موسویان خاطرنشان کرد: اوباما اعتراف کرد سیاست فشار به جایی نمی‌رسد و ایران به تعهداتش بعد از توافقات ژنو عمل کرده است و بعد هم اعلام کرد که به تعاملات خود ادامه می‌دهد.

عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تصریح کرد: شکافی که امروز در حاکمیت آمریکا ایجاد شده، شکافی که در داخل حاکمیت اسرائیل به وجود آمده، شکافی که در روابط آمریکا و اسرائیل به وجود آمده، شکافی که بین قدرت‌های جهان رخ داده و شکافی که بین اعراب و متحدان آمریکا و حتی در داخل خود اعراب ایجاد شده بی‌نظیر و بی‌سابقه و استثنایی است.

موسویان اظهار داشت: اسرائیل و اعراب به آمریکا می‌گویند ایران بعد این همه تحریم‌ها، نفوذ و قدرت آشکاری در منطقه دارد و اگر تحریم‌ها برداشته شود، ایران قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد و سیاست تغییر رژیم از بین می‌رود. آنها به خاطر این دلایل نگران هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: بحث سر این نیست که 5 سال دیگر به مقیاس غنی‌سازی برسیم یا 10 سال دیگر و اینکه چه مقدار غنی‌سازی داشته باشیم، بحث فراتر از اینهاست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار