۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۴۶
کد خبر: ۸۷۰۵۰
ghavanin va moghararat ghanun ghanoon


عضو هیئت علمی و استاد تمام گروه اقتصاد نظری علامه طباطبائی تهران، گفت: مشکلات موجود در اقتصاد ایران مربوط به اجرا نشدن درست قانونهای اقتصادی است.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، سیدمحمدرضا سید نورانی در همایش اقتصاد مقاومتی و راهکارهای علمی در دانشکده کشاورزی ساری با بیان اینکه امسال مقام معظم رهبری شعار اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل را برای مقاوم کردن اقتصاد بیان کردند که با توجه به این عنوان باید معضلات اقتصادی خود را مقاوم کنیم، اظهار کرد: مشکلات موجود در اقتصاد ایران مربوط به اجرا نشدن درست قانون‌های اقتصادی است.


وی افزود: فارغ‌التحصیلان در دانشگاه‌ها باید دانش خود را به پول و اقتصاد مالی تبدیل کنند و صرف انجام چند آزمایش و نتایج آن و نوشتن پایان نامه کافی نیست و باید آن را در چرخه اقتصادی وارد کنند.


نورانی تصریح کرد: در حال حاضر واردات و صادرات از جمله معضلات ایران بوده به طوری که تمامی روغن‌های مصرفی و همچنین کره و حتی کنجاله دانه‌های روغنی نیز وارداتی است در حالی که فارغ‌التحصیلان ایرانی به آسانی می‌توانند آنها را با در اختیار داشتن امکانات اندک با کیفیت مطلوب تولید کنند.


این اقتصاددان، گفت: اگر برای تولید برنج در ایران از سموم کمتری استفاده شود؛ می‌توان طول عمر انسان‌ها را در زمان پیری افزایش داد و این نیز به اقتصاد جامعه کمک می‌کند.


وی نظام مالی کشور را به شدت آسیب‌پذیر عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه بانک صادرات نماد صادرات کالاهای ایرانی است، اما در حال حاضر این بانک تعطیل بوده که این خود یعنی در خلاف جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کردن.


نورانی در زمینه بحران آب و نقش آن در اقتصاد با بیان اینکه از دیگر مشکلات کشور ایران دیپلماسی آب است، افزود: در کشور ایران سدهای زیادی ساخته و از این آب تنها برای تولید برق استفاده می‌شود، اما کانال‌هایی برای انتقال این آب به زمین‌های کشاورزی وجود ندارد و اگر هم باشد ناقص است به عنوان مثال در استان سمنان با مکانیزاسیون بخش کشاوری می‌توان در ۵۰۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شود.


وی تصریح کرد: برای مکانیزه کردن بخش کشاورزی نیاز به ۸ هزار میلیارد تومان بودجه است که معادل دو تا سه ماه یارانه دهک‌های بالای جامعه است چرا که دهک‌های بالای جامعه نیازی به این مقدار یارانه ندارند و می‌توان از این منابع برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی استفاده کرد اما همچنان کشاورزی مغفول ماند.


عضو هیئت علمی گروه اقتصاد نظری علامه طباطبائی تهران محروم‌ترین صنایع در کشور را صنعت نفت دانست و عنوان کرد: می‌توان صنعت نفت را به روزرسانی کرد و در صنایع دیگر و از فرآورده‌های آن استفاده کرد که این چنین نیست.


وی سازمان صنعت و معدن و تجارت و محیط زیست و بخش کشاورزی را سه حلقه برای بررسی منابع کسب و کار عنوان کرد و با بیان اینکه این سه صنعت باید برای افزایش بخش اقتصادی در کشور با همدیگر همکاری لازم را داشته باشند، تصریح کرد: اگر این صنایع بتوانند با همدیگر همکاری کنند، بخش تولید و اشتغال در راستای هم ایجاد می‌شود.


نورانی تأکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند با بیان مشکلات در کشور مسئولان را هوشیار کنند که دستگاه‌های نظارتی با اجبار به دستگاه‌های اجرایی آنان در اجرای درست فعالیت‌های اقتصادی خود و علت کاهش عملکرد خود پاسخگو باشند.


وی گفت: برای ایجاد جامعه پویا باید فرزندان خود را از خانه مسئولیت پذیر پرورش دهید و در مدارس نیز معلمان باید مسئولیت‌های مهم را به دانش‌آموزان دهند تا در آینده آنان افراد موفق در جامعه شوند.


این استاد دانشگاه یادآور شد: نهادهای دولتی که وارد کننده هستند، تبلیغات در این زمینه انجام ندهند و باید برای رشد اقتصادی جلوی واردات را بگیرند تا تولیدکنندگان دچار ورشکستگی نشوند.


وی تصریح کرد: هر مشکلی نباید با پول حل شود بلکه باید رابطه کارفرما با کارگر درست شود و اگر رابطه‌های انسانی در کار حل شود، مسئولیت‌پذیری کارگر در آن کار افزایش می‌یابد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار