۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۹:۳۹
کد خبر: ۸۴۵۲۶
tasmim saz (18)

اولین دوره مسابقه دانشجویی تصمیم‌ساز با موضوع «تجزیه و تحلیل چالش‌ها و مسائل دولت و مدیریت عمومی در ایران» با حضور اعضای هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری در دانشگاه علامه، برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این برنامه که روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه به همت انجمن علمی_دانشجویی مدیریت دولتی و با محوریت مباحث ویژه مدیریتی در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، دانشجویان به تحلیل مباحث روز پرداختند و پیشنهادهایی ارائه دادند.


در این مراسم حسین اصلی‌پور، سعید زرندی و داوود حسین‌پور و دکتر صباغی، اعضای هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان داوران مسابقه حضور داشتند.


در ابتدای مراسم حسین‌پور، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این برنامه، گفت: این برنامه خروجی‌های مناسبی خواهد داشت و به همین دلیل، سعی داریم هر هفته مسئله‌ای را مطرح کنیم تا استادان مدیریت دولتی درباره آن صحبت کنند.


وی در ادامه درباره جایگاه کارشناسی دانشگاه، اظهار کرد: ما چشم‌انداز 20 ساله و برنامه ششم توسعه را داشتیم که هیچکدام از دانشگاه‌ها نه آن را نقد کردند و نه راجع به آن صحبت کردند، به عنوان مثال، در بحث اجرای بسیاری از برنامه‌ها مانند قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون ارتقا و سلامت نظام اداری و... هیچ‌گونه تحلیلی وجود ندارد به همین دلیل یکی از راه‌های آموزش که می‌تواند به قدرت تحلیل دانشجویان کمک کند، همین مورد‌هایی است که در این مسابقه مطرح می‌شود.


این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر دانشجو در فضای واقعی ایفای نقش نکند و با دستگاه‌های اجرایی ارتباط برقرار نکند و همفکری با دیگران نداشته باشد به طور یقین هر آنچه آموخته است، فراموش می‌کند به همین دلیل ما باید راهی را پیدا کنیم تا قدرت به کارگیری آموخته‌ها در عمل و نیز تحلیل مسائل کشور و قدرت ارائه راه‌حل‌های موثر را داشته باشیم.


حسین پور اضافه کرد: قرار است در بخش اجرا و سیاست‌گذاری موضوعاتی را انتخاب کنیم و روی آن بحث کنیم تا با دعوت دستگاه‌های مربوطه آنها را در جریان کار بگذاریم، ولی این درصورتی است که ما بتوانیم قدرت لازم برای تحلیل را داشته باشیم و بتوانیم راهکاری موثر ارائه دهیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی راه‌حل اولیه برای رفع مشکل را علت‌یابی دانست و گفت: ما باید ابتدا شناسایی مشکل را انجام بدهیم، بعد به درمان آن بپردازیم به همین دلیل برای بحران‌هایی مانند تورم و بیکاری و غیره باید علت‌یابی صورت بگیرد.



وی با طرح این سوال که چرا با گذشت دوران‌های مختلف ریاست جمهوری باز هم برای بسیار از مشکلات مثل بیکاری راهکاری صورت نمی‌گیرد، گفت: دلیل این است که ما ریشه‌های مشکل را پیدا نکرده‌ایم و روش‌های تشخیص مسئله را نشناخته‌ایم.


حسین پور ادامه داد: جای این ریشه‌یابی و علت‌یابی در درس‌های ما نیز خالی است و با توجه به مسائل و ارزش‌های حاکم بر جامعه، شاخص‌ها و قدرت‌های تحلیل را باید تقویت کرد که این مهارت‌ها در این مسابقات تمرین شده و در محیط واقعی پیاده می‌شود.


در ادامه صباغی به ایراد سخنرانی درباره مورد‌های حاضر و نیز چند و چون مسابقه پرداخت و بیان کرد: در این مسابقه شش گروه شرکت کردند که آنها را در سه گروه دو تیمی، تقسیم کردیم و در نهایت تیم‌های برتر به مرحله بعدی خواهند رفت که هفته آینده، مسابقه میان سه گروه برتر انجام می‌گیرد.


وی افزود: امیدواریم این مسابقات با کمک گروه مدیریت دولتی به عنوان یک رویداد علمی و سالانه برای همه رشته‌های تحصیلی در حوزه مدیریت پیگیری شود که این همت عالی دانشجویان را طلب می‌کند.


صباغی ادامه داد: ما نمره‌دهی خود را بر اساس پنج محور انجام خواهیم داد که تبیین خوب مسئله، مستند کردن بحث‌ها و مطالب علمی، کیفیت راه‌حل‌ها، تسلط و اشراف تیم به مباحث و در نهایت استفاده مفید از زمان برای ارائه کیس، این موارد را شامل می‌شوند.


وی تصریح کرد: بیست شاخص برای این نمره‌دهی در نظر گرفته شده است که در مجموع 80 نمره را تشکیل می‌دهد و هر شخصی که نمره بیشتری را کسب کند به مرحله بعدی راه می‌یابد.


 در ادامه این مراسم تیم‌های شرکت‌کننده به ارائه کیس خود پرداختند و راه‌حل‌هایی را برای برون‌رفت از مشکل به وجود آمده در یک سازمان مطرح کردند.


تیم‌های مسابقه‌دهنده در قالب یک تیم «جهش» و تیم «دولت‌اندیش»، مورد دوم، تیم‌های «شوالیه تاریکی» و «علم و عمل» از دانشگاه امام صادق(ع)، کیس 3، تیم‌های «نوآوران» و «atdm» بودند که هر کدام در 10 دقیقه به ارائه مسئله و راه‌حل‌های پیشنهادی خود پرداختند.


در پایان و پس از ارزیابی داوران از کیس یک، تیم «دولت‌اندیش» و از کیس دو تیم «علم و عمل» و از کیس سوم تیم «atdm» به عنوان تیم‌های برتر انتخاب شدند و راهی مرحله بعد شدند.


گفتنی است که در بین تیم‌های برنده مسابقه، تیم «علم و عمل» با کسب نمره 70 از 80 بیشترین امتیاز را کسب کرد و بعد از آن نیز تیم‌های «دولت‌اندیش» و «atdm» به ترتیب 60 و 55 امتیاط را به خود اختصاص دادند.


گزارش تصویری را اینجا بینید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار